Пирели обяви типовете гуми за първите три състезания от сезон 2023 в F1. Новата кампания в световния шампионат ще се състои от рекордните 23 старта, които ще се проведат от началото на март до края на ноември.
Tyre choices for the first three races of the 2023 #F1 season have been revealed! 👀 #Fit4F1
🇧🇭 #BahrainGP tyre selection: pic.twitter.com/iZQB3B2XQL
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) February 15, 2023
Пирели ще бъде единствен доставчик на гуми в F1 за 13-та поредна кампания. Италианската компания отново ще предостави 18-инчовите си смеси, които направиха своя дебют преди една година. Този сезон обаче гумите на Пирели ще бъдат малко по-различни в сравнение с тези, които се използваха през 2022 г. Отборите от F1 участваха в няколко теста на Пирели, които се проведоха на Имола, Ред Бул Ринг, Хунгароринг и Монца, както и в две свободни тренировки от миналата кампания. Последните изпитания на тези смеси се проведоха на пистата Яс Марина в края на ноември 2022.
Миналогодишната гума С1 ще остане най-твърдата от сухите смеси в гамата на Пирели, но вече ще се нарича С0. В същото време италианската компания създаде нова гума С1, която по отношение на нивото на сцепление и издръжливост се намира между миналогодишните С1 и С2. Новата смес ще влезе в употреба още в Бахрейн. По този начин Пирели ще разполага с шест вида гуми за сух асфалт през сезон 2023 в F1.
За първото състезание от сезона в Бахрейн Пирели ще достави смесите именно С1, С2 и С3. Причината за този избор е свързана с особеностите на конфигурацията на пистата Сахир, високите температури в някои тренировки и по-силната деградация на гумите.
Две седмици по-късно F1 се прехвърля в Саудитска Арабия. Състезанието отново ще се проведе на изкуствено осветление на уличната писта в Джеда. Както през сезон 2022, тук ще се ще се използват гумите С2-С3-С4.
В Австралия, Пирели ще предостави на отборите същата комбинация смеси, които ще се използват и в Джеда. Състезанието на пистата Албърт парк ще се проведе на 2 април и ще бъде с променен стартов час.
Плановете за пълно премахване на одеялата за гуми в F1 през 2024 г. все още остават в сила. Въпреки това планираното намаляване на температурата на одеялата за гуми до 50 градуса няма да се случи. Причинените за този отказ са опасения, свързани със загряването на смесите на Пирели.
В крайна сметка беше намерен компромис, според който одеялата могат да се използват за предварително загряване на гумите Пирели през 2023 г. при температура от 70 градуса в намален двучасов прозорец. Така ще се пести повече енергия като част от плана за устойчивост на F1.
Тази година ще бъде изпробван и нов квалификационен формат, който ще бъде по време на два състезателни уикенда. В него пилотите ще трябва да използват само номинирани твърди гуми в Q1, в Q2 – само медиум, а в Q3 – софт. Все още не се знаят пистите, на които ще бъде изпробван този експериментален квалификационен формат.