Начало Избрани Пирели очаква повече битки и спирания в бокса в Гран при на...

Пирели очаква повече битки и спирания в бокса в Гран при на Канада

618
0
Гран при на Канада 2025
снимка: Пирели

Гран при на Канада е десети кръг за сезон 2025 в Световния шампионат на F1. Състезанието се провежда на пистата Жил Вилньов с дължина 4.361 км и разположена до Монреал. Този уикенд Пирели отново ще предостави най-меките гуми от гамата си- С4, С5 и С6. Италианският производител очаква повече битки и спирания в бокса по време на неделната надпревара.

Гран при на Канада е десетият кръг от сезона и вторият в Северна Америка след Маями. Това е едно от основните състезания в календара на F1. В продължение на години това е единственият кръг в тази част на света

Стартът в Канада е много популярен сред пилотите и отборите, защото около събитието винаги има истинско оживление. Това е благодарение на ентусиазма на местните фенове. В продължение на цяла седмица градът в провинция Квебек оживява от събития, свързани с Гран при.

За трети път този сезон Пирели ще предостави най-меката тройка смеси от гамата си- С4, С5 и С6. Преди това тази комбинация беше използваха в Имола и Монте Карло. Тази година изборът е с една стъпка по-мек в сравнение с миналата година, когато бяха номинирани смесите C3, C4 и C5.

По време на уикенда в Канада отборите и пилотите ще могат да се възползват максимално от информацията и данните от С6, събрани от стартовете в Имола и Монако. Жил Вилньов е трасе, на което страничните сили, упражнявани върху гумите, са средни и ниски. Надлъжните сили са малко по-сериозни, макар и не особено високи, тъй като автомобилите са подложени на силно забавяне, последвано от рязко ускорение.

Повърхността на пистата е много гладка и не много абразивна. Пистата в Канада не се използва за състезания през останалото време от годината. Има вероятност да се появи грейнинг време на свободните тренировки в петък. Но с напредване на уикенда това не трябва да бъде фактор. Времената за обиколка се подобряват много бързо. Така се постигат много силни постижения сесия след сесия, освен ако не вали.

Един от основните фактори в Канада е непредсказуемото и променливо време. Той трябва да се вземе под внимание, тъй като оказва влияние върху действието на пистата. Температурите в Монреал също са много променливи. За разлика от Барселона, тук стойностите се очаква да не надвишат 25 градуса

Миналогодишното състезание в Канада започна на мокра писта. 18 пилоти избраха да стартират с интермедиите на Пирели, докато Кевин Магнусен и Нико Хюлкенберг сложиха такива за екстремно мокър асфалта. Двамата успяха да се изкачат нагоре в класирането, тъй като разполагаха с много по-добро сцепление. Но в следващите турове пистата в Канада изсъхна доста бързо. Затова Магнусен и Хюлкенберг трябваше да влязат доста рано в бокса и загубиха много време.

След това на пистата отново заваля дъжд, който накара пилотите отново да ползват интермедии. В края на състезанието пистата изсъхна достатъчно, за да позволи използването на сликовете на Пирели.

Пистата в Канада носи името на Жил Вилньов от 1982 г. насам. Тя е полупостоянно съоръжение, построено на изкуствения остров Нотр Дам на река Сейнт Лорънс. Именно тук който се провежда Световното изложение Expo ’67 и някои събития от Олимпийските игри през 1976 г.

Трасето в Канада претърпя реконструкция миналата година и беше преасфалтирана. Въпреки това то е запазило ниската си абразивност и намалено сцепление, които винаги са били една от характерните й черти. Пистата в Канада е отличава с поредица от прави и тесни шикани и има 14 завоя (шест леви и осем десни). Това е трасе, където стабилността при спиране и ефективното сцепление са от жизненоважно значение.

Изпреварванията в Канада не са толкова трудни най-вече заради трите DRS зони. Най-дългата от тях се намира на обратната права преди шикана, който води към старт-финалната права. Именно там е разположена втората DRS зона. Последното място, където пилотите от F1 могат да ползват DRS, е правата между завои 7 – 8.

Последният шикан е жизненоважен за постигане на най-добрата обиколка в квалификацията. Около него е разположена „Стената на шампионите“. Имено тук трима световни шампиони- Деймън Хил, Михаел Шумахер и Жак Вилньов- катастрофират по време на състезанието през сезон 1999.

Тази година ще се проведе 54-ото Гран при на Канада. Страната от Северна Америка приема за първи път старт от F1 през 1967 г. Първоначално домакини на състезанието са пистите Моспорт и Мон Тремблан. От 1978 г. насам пистата Жил Вильнов е домакин на стартовете от F1. Трасето е непрекъснат домакин на състезания от шампионата, с изключение на 1987, 2009, 2020 и 2021 г.

Михаел Шумахер и Люис Хамилтън са най-успешните пилоти в Монреал. Двамата имат по седем успеха на това трасе. Макс Верстапен има три победи тук, а Фернандо Алонсо- една. Това са единствените действащи F1 пилоти, печелили в Канада.


При конструкторите Ферари е начело с 11 победи в Монреал. На второ място е Макларън с 9. Уилямс има седем победи в Канада, а Ред Бул- 5. Мерцедес спечели Гран при на Канада 4 пъти.