Начало Избрани Пирели очаква топло време и много екшън в Азербайджан

Пирели очаква топло време и много екшън в Азербайджан

869
0
Гран при на Азербайджан 2022
снимка, Пирели

Гран при на Азербайджан е осми кръг от сезон 2022 във Формула 1. Надпреварата се провежда по улиците на столицата Баку. Трасето разполага с най-дългата права в календара на световния шампионат, но също така разполага и с тясна технична секция, която е много предизвикателна за всички състезатели.

Пирели отново ще предостави най-меките гуми от гамата си за уикенда в Азербайджан

Типовете смеси C3, C4 и C5 ще са съответно хард, медиум и софт. Уличната писта е домакин на кръг от F1 от 2016 г. до момента, с изключение на сезон 2020. Тогава състезанието бе отменено заради пандемията от коронавирус. Отборите и пилотите познават трасето, но все пак отново може да се стигне до изненади поради неговото оформление. Уникалната градска писта в Баку съчетава сложността на Монако със скоростите на Монца, Пирели предлага абсолютно същите комплекти гуми, които бяха и през миналата година. Въпреки това те са по-големи и напълно нови за 2022 г.

характеристиките на трасето в Баку
снимка, Пирели

Баку е улична писта със собствена индивидуалност. Тя съчетава бързи прави с някои изключително тесни и технични участъци, особено около известния завой 9 в центъра на стария град. В резултат на това, за разлика от настройките с висока степен на притискане в Монако, в Азербайджан отборите избират настройки с ниска до средна степен на притискане. Така се балансира изискването за сцепление в тесните завои с необходимостта от висока максимална скорост на дългите прави, за да се улеснят изпреварванията. През 2016 г. Валтери Ботас постигна впечатляваща топ скорост от 378 км/ч в Баку (естествено с гуми Пирели). Това е неофициален рекорд във Формула 1, който е валиден и до днес.

налягане в гумите на Пирели
снимка, Пирели

Времето най-вероятно ще бъде топло, като температурата на пистата може да надхвърли 50 градуса по Целзий. Тесните граници на сградите около пистата в Азербайджан означават, че има редуващи се зони на светлина и сянка, което променя температурата на пистата в доста голяма степен по време на обиколката.

Миналата година печелившата стратегия на практика беше с едно спиране (въпреки че състезанието то беше неутрализирано от червен флаг в края). В този случай предпочитаната от повечето пилоти стратегия беше от меки към твърди гуми. В последните три тура до финала, екипите отново заложиха на софт. Тогава обаче действаше правилото за използване на гумите от Q2 за старта на състезанието. То важеше за всички, които ще потеглят в топ 10. Така че сега стратегиите ще са по-различни.

„До появата на Джеда, Баку беше най-бързата улична писта през годината. Но изискванията на тази градска писта все още са сравнително ниски, тъй като нито един от завоите не отнема огромно количество енергия от гумите. Причините са ниските нива на износване и ограничените странични натоварвания. Това означава, че можем да имаме същата номинация като в Монако. Въпреки това високите скорости в Азербайджан все още поставят определени изисквания към гумите“, каза спортният директор на Пирели Марио Изола.

„Основният момент в Азербайджан е свързан със сцеплението. Намирането на правилния баланс между предната и задната ос е основното предизвикателство за всички отбори. Трябва да има достатъчно топлина в предните гуми, за да се генерира сцепление, въпреки дългите прави, които ги охлаждат. Освен това не трябва да се прекали с топлината в задната част, защото в противен случай е лесно да се прегреят в зоните на сцепление. Температурата на пистата в Баку също е непостоянна. Като цяло това е доста специфична писта с няколко различни технически предизвикателства, които обаче са еднакви за всички.“