Пирели поиска промяна в правилата за използване на гуми за мокра писта. Италианската компания ще проведе дискусии с ФИА и F1 заради случилото се във втората тренировка на Сузука, което разкри сериозен недостатък в сегашните разпоредби.
Тази година има нов начин за разпределяне на гумите за мокро време на Пирели. Това на практика означаваше, че повече от отборите не пожелаха да използват гуми интермедия във втората тренировка на Сузука, която се проведе на мокро. Вместо това те искаха да ги запазят за останалата част от уикенда
Това означаваше, че пилотите седяха в гаражите на своите отбори през почти цялата продължителност на сесията. Единственото оживление се случи едва в края на сесията, когато пистата вече беше почти суха.
Липсата на екшън на пистата със сигурност разочарова феновете по трибуните на Сузука. Според Люис Хамилтън, новите правила са предизвикали тази неприятна ситуацията.
„Жалко е, че не успяхме да проведем тази сесия. Тази година промениха правилата за гумите. Затова никой не излиза и не кара на интермедиите, което просто няма смисъл. Но това е така“, сподели Хамилтън.
Ситуацията, за която говори британеца, е свързана с промени в спортния правилник на F1, направени през зимата. Те първоначално имаха за цел да увеличат разпределението на гумите за дъжд за всички отбори. Така вместо четири комплекта интермедии и три комплекта за екстремно мокър асфалт през 2023-та, сега отборите имат право на пет комплекта интермедия и два за изцяло мокра писта.
Като част от сделката, договорена за този допълнителен комплект, бе премахнато едно правило. То даваше на отборите безплатен комплект гуми в петъчните дни. Пред това важеше друго правило. Ако не е предвидено спринтово състезание и ако някоя от двете петъчни тренировки бъде обявена за мокра, допълнителен комплект интермедии на Пирели се предоставяше на всеки пилот, който използва тази смес в сесията.
Това на практика означаваше, че има на разположение безплатен комплект интермедии на Пирели. Това насърчаваше отборите да участват в сесията, тъй като нямаше отрицателен ефект от използването на този тип гуми.
Сега обаче намаляването на интермедиите може да изложи отборите на риск да не разполагат с толкова добро разпределение на гумите, колкото съперниците, които са запазили комплекти, ако квалификацията и/или състезанието са мокри. Точно затова прекалено малко пилоти караха на мократа писта на Сузука. Сред тях бяха Юки Цунода, Даниел Рикиардо, Валтери Ботас и Гуаню Жу
Главният инженер на Пирели Симоне Бера заяви, че промяната в правилата не е нещо, върху което производителят е имал влияние,. Според него е очевидно как тя е допринесла за случилото се във втората тренировка в петък.
„Тази [промяна на правилата] очевидно е гласувана от всички отбори заедно с ФИА и F1“, каза Бера.
„Очевидно в днешно време отборът не трябва да връща един комплект интермедии, след даден тим като го е използвал в свободните тренировки, както беше миналата година. Това важи на тази писта, където има високо ниво на деградация. Нека да се има предвид, че в неделя също може да има дъжд. Заради това повечето от тях решиха да оставят петте комплекта неизползвани, с изключение на Виза РБ и другите отбори, които направиха изходяща и входяща обиколка.“
„Това е нещо, което ще обсъдим допълнително с ФИА и с отборите, за да се опитаме да намерим начин да ги накараме да работят в тренировките. В крайна сметка това не е наше решение. Гарантираме, че следващите седмици ще бъде тема за обсъждане.“
🇯🇵 A total of 71 laps were completed during FP2 at Suzuka, with 191 km on Cinturato Intermediate tyres. Fastest on wet was local hero Yuki Tsunoda (1:40.946). #Pirelli #Fit4F1 pic.twitter.com/UvuzJRt7nh
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) April 6, 2024