Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Пирели се връща към най-твърдите гуми в Испания

Пирели се връща към най-твърдите гуми в Испания

474
0
Гран при на Испания 2025
снимка: Пирели

Гран при на Испания е девети кръг от сезон 2025 в Световния шампионат на F1. Състезанието се провежда на пистата Барселона-Каталуния с дължина от 4.567 км и разположена до град Монтмело. Този уикенд Пирели се връща към най-твърдите гуми от гамата си- С1, С2 и С3.

Втората тройка поредни състезания за сезон 2025 завършва на още една класическа писта от F1- Барселона-Каталуня. Тя е непрекъснат домакин на Гран при на Испания от 1991 г. насам. Това е събитие, очаквано с нетърпение, тъй като пистата е една от най-завършените и предлагаща пълен набор от технически предизвикателства. Ето защо тя е една от най-популярните писти за тестове. По принцип ако един автомобил работи добре на това трасе, значи работи добре навсякъде другаде

Този уикенд влиза в сила нова техническа директива на ФИА, отнасяща се до гъвкавостта на крилата. Според някои експерти може да окаже влияние върху представянето на автомобилите. По традиция Барселона е мястото, на което отборите въвеждат значителни актуализации, за да ги тестват на тази толкова взискателна писта.

Трасето в Испания е сериозно предизвикателство не само за автомобилите, но и за гумите. След два последователни кръга с най-меката тройка в гамата за сезон 2025, Пирели избра най-твърдата комбинация за този уикенд- С1, С2 и С3, които са съответно хард, медиум и софт. Трите смеси са ревизирани в сравнение с миналата година, особено С2. Това прави разликите в представянето между тях по-равномерни. Това би могло да доведе до предпочитане на медиум и софт в състезанието в Испания.

Силите, които се упражняват върху гумите на Пирели, са средни до високи заради многото бързи завои в Испания. Пример за това са завой №3 и последните два, които са десни. Ъгълът на автомобила, подложен на най-голямо натоварване, е преден ляв, тъй като десните завои са мнозинство.

Пистата в Испания вече не се използва много за тестове от отборите поради практическото им премахване през сезона и намаляването на предсезонната работа. Въпреки това тя още е много важно за различни тестове. Ето защо Пирели избра да тества тук за трети път през последната година. Преди това италианците изпробваха гумите за 2026 г. миналия септември и януари. Тестът ще се проведе на 3 и 4 юни. И в двата дни ще участват Мерцедес и Рейсинг Булс, докато Ред Бул ще се присъедини към тях в сряда.

Традиционно надпреварата в Испания се затваря с две спирания в бокса. Миналата година не беше изключение. Всички пилоти, с изключение на Алекс Албон, избраха да стартират със софт за първия стинт. 12 F1 пилоти използваха и трите налични смеси, оставяйки твърдата за последния стинт. Първите трима финиширали – победителят Макс Верстапен, Ландо Норис и Люис Хамилтън- избраха втори комплект софт за финалния стинт в Гран при на Испания.

 

Пистата в Испания е претърпяла няколко промени от 1991 г. насам. Това важи особено в последния сектор. През годините бяха направени различни опити за създаване на повече възможности за изпреварване. През 2007 г. преди последния завой бе създаден много бавен шикан, който води до значително увеличаване на времето за обиколка от порядъка на над четири секунди. През 2023 г. беше решено да бъде възстановена оригиналната конфигурация. Така се осигурява много по-бърз преход към старт-финалната права, която е една от най-дългите в календара. Именно тук се извършват най-много изпреварвания по време на състезанието

F1 пилотите правят 66 обиколки на 4,657-километровото трасе в Испания с 14 завоя (осем отдясно и шест отляво). Завоите с най-голяма сила на притискане са завои 3 и 9, като и двата са десни.

Това ще бъде 55-тото издание на Гран при на Испания. През годините домакини на състезанието са били различни писти. Първоначално Гран при на Испания се провежда в Педралбес. Градското трасе в Барселона обаче е извадено след трагедията в Льо Ман през 1955 г. След известна пауза F1 се завръща в Испания на друга улична писта в Барселона- Монжуик. Трасето се редува с Харама като домакин на Гран при на Испания в периода 1969-1975 г. След това Харама приема стартовете от F1 до края на 1981 г.

След няколкогодишна пауза идва ред на Херес да приеме надпреварите в Испания. Трасето в Андалусия приема кръгове от F1 от 1986 до 1990-та, след което се завръща през 1994 и 1997 г. като Гран при на Европа. От 1991 г. насам пистата Барселона-Каталуния е домакин на Гран при на Испания. Догодина тази роля ще поеме новото градско трасе в Мадрид, наречено Мадринг.

Михаел Шумахер и Люис Хамилтън са най-успешните пилоти в Барселона. Двамата седемкратни световни шампиони имат по шест успеха на това трасе. На второ място в тази класация е Макс Верстапен с четири. Фернандо Алонсо има две победи в Барселона, подобно на Фелипе Маса и Кими Райконен.