Гран при на Мексико Сити е 20-ти кръг за сезон 2024 в световния шампионат на F1. Състезанието се провежда на пистата Аутодромо Ерманос Родригес с дължина 4.304 км и разположена в покрайнините на мегаполиса. Този уикенд Пирели ще използва една от тренировките, за да тества гумите за следващата година.
Гран при на Мексико Сити е втората от общо три надпревари на територията на Северна и Южна Америка. Този уикенд керванът на F1 e в Мексико Сити, преди да се премести в Сао Пауло. Така ще се завърши поредицата от три последователни състезания
Пистата в Мексико Сити е кръстена на братята Педро и Рикардо Родригес. Двамата мексиканци са се състезавали в F1 през 60-те и началото на 70-те години на миналия век и са записали общо две победи в F1. Педро Родригес беше най-успешния мексикански пилот в F1, преди да бъде изпреварен от Серхио Перес.
Тази година Пирели предлага най-меките си гуми в Мексико Сити- С3, С4 и С5. Те са с една стъпка по-меки, отколкото в миналото. Решението на Пирели беше от гледна точка за това да се открият повече стратегически възможности за състезанието в неделя.
Първият ден от рейд уикенда в Мексико Сити ще бъде малко по-различен. Втората свободна тренировка ще бъде изцяло посветена на валидирането на по-меките смеси от гамата на Пирели за сезон 2025 (C4, C5 и C6). Сесията ще бъде удължена с 30 минути до 90. Всички пилоти и отбори ще трябва да следват специална програма, създадена от инженерите на Пирели.
Освен разпределението на гумите за суха настилка специално за Гран при (два комплекта твърди, три средни и седем меки, с един по-малко от обичайното). Всеки F1 пилот ще разполага с два допълнителни комплекта гуми. Единият ще бъде идентичен с наличния за уикенда, за да служи като базов. Другият ще бъде вариант на прототип 2025, както по отношение на сместа, така и на конструкцията.
Тези два комплекта няма да имат цветни ленти на страничните стени. Планът е програмата да включва пробег за представяне и дълъг пробег състезание за всеки комплект. Всеки F1 отбор ще направи еднакъв брой обиколки с едно и също количество гориво на борда.
Единственото изключение ще бъде в случай, че редовен състезателен пилот бъде заменен от млад пилот в първата тренировка за Гран при на Мексико Сити. Тези пилоти ще проведат теста на Пирели в рамките на 60 минути от втората тренировка. Те ще разполагат с допълнителен комплект гуми медиум, за да наваксат възможно най-много пробег за останалата част от уикенда в Мексико Сити
След това всички тестови данни ще бъдат анализирани от инженерите на Пирели, за да се прецизират характеристиките на смесите преди финалния тест в Абу Даби, който започва във вторник след последния кръг от шампионата. Това означава, че отборите ще трябва да подготвят автомобилите си за квалификацията и състезанието в рамките на два часа- първата тренировка в петък и третата в събота.
Пистата в Мексико Сити е дълга 4.304 км. Тя има 17 завоя и настилка, която не е особено тежка за гумите. Тази година организаторите преасфалтираха на участъка между завои 12 и 15 в третия сектор. Много гладката асфалтова настилка и фактът, че пистата не се използва много означават, че нивата на сцепление ще са доста ниски в началото на уикенда. Развитието на пистата е много ясно изразено, особено след отлагането на повече гума по асфалта.
Пистата в Мексико Сити е разположена на над 2000 метра над морското равнище. Следователно разреденият въздух оказва влияние върху представянето на автомобилите и намалява аеродинамичната сила на притискане, създавана от автомобилите.
Едно от последствията е, че се достигат много високи максимални скорост. Това се случва въпреки конфигурацията, на пистата в Мексико Сити, която включва много бавни завои. Освен това има и много дълга стар-финална права, разделена от шикан. След него идва втората права, където се използва DRS.
Грейнингът е нещо обичайно в Мексико Сити. На някои участъци от трасето температурата в гумите може да спадне доста бързо. Затова пилотите трябва да бъдат много внимателни при спиране, особено в завой №1, за да не блокират колелата и по този начин да повредят гумите.
F1 е много популярна в Мексико. Въпреки това страната не е приемала толкова много стартове от световния шампионат. Първоначално надпревари в Мексико Сити се провеждаха в периода 1963-1970 г. След това F1 се завръща в мегаполиса от 1986 до 1992 г.
След няколко неуспешни опита, Мексико Сити се връща в календара на F1 през сезон 2015. Оттогава състезанието е непрестанна част от шампионата, с изключение на сезон 2020. Договорът на пистата е до края на 2025 г.
Най-успешният пилот в Мексико Сити безспорно е Макс Верстапен. Пилотът на Ред Бул спечели състезанията тук през 2017, 2018, 2021, 2022 и 2023 г. Вторият най-успешен действащ F1 пилот е Люис Хамилтън, който спечели тук през 2016 и 2019 г. Ред Бул е най-успешният конструктор тук с 5 победи. Второто място се разделя от Лотус, Макларън, Уилямс и Мерцедес, които имат по три успеха. Ферари има две победи в Мексико Сити, записани през 1970 и 1990 г.
¡Hola! Mexico! 🇲🇽
We’re SO ready for part two of our Americas triple header 🤩
VAMOS! 🙌#F1 #MexicoGP pic.twitter.com/SX8X8ACchc
— Formula 1 (@F1) October 23, 2024