Гран при на Сао Пауло е кръг №21 от сезон 2024 в световния шампионат на F1. Състезанието се провежда на добре познатата писта Интерлагос с дължина 4.309 км и разположена край едноименния бразилски мегаполис. Този уикенд Пирели ще използва най-меките гуми от гамата си.
Вижте тази публикация в Instagram.
Гран при на Сао Пауло слага край на дългото пътуване на кервана на F1 Северна и Южна Америка. Това е последният от общо тройка уикенди, които се провеждат един след други. Преди това F1 се състезаваше в Остин и Мексико Сити
Трите гореспоменати писти се свързват с една обща нишка, а именно новият асфалт. В Остин и Мексико Сити бяха преасфалтирани само части от трасето. Същевременно в Сао Пауло беше преасфалтирана цялата писта, включително и бокса. Работата по трасето приключи неотдавна. След това което асфалтът е бил старателно почистен, като е използвана система за измиване с вода под високо налягане, която премахва блясъка, който обикновено се появява върху чисто новия асфалт. Това на свой ред е увеличило абразивността на повърхността на пистата в Сао Пауло.
Повърхността на пистата в Сао Пауло ще бъде напълно неизвестен фактор за пилотите и отборите. Допълнително усложнение ще бъде фактът, че Пирели реши да представи една най-меките си гуми в Сао Пауло- С3. С4 и С5. Това е една идея по-меки смеси в сравнение с миналата година.
В допълнение, рейс уикендът в Сао Пауло включва спринт. Следователно F1 отборите имат на разположение само една тренировка. Както се видя в Остин, спринтът всъщност се оказва много полезно за фината настройка на баланса на автомобила за същинската Гран при в неделя.
Пистата в Сао Пауло е с посока на движение, която е обратна на часовниковата стрелка. Страничните и надлъжните сили, които се упражняват върху гумите са със среден до нисък интензитет и са добре разпределени по двете оси. Освен това новата повърхност на пистата може да доведе до намаляване на времето за обиколка и до увеличаване на натоварването, на което са подложени гумите на Пирели.
Уикендът в Сао Пауло обикновено предлага много екшън. Самата писта носи името на Хосе Карлос Паче. Бразилският пилот печели единствената си победа в F1 именно тук през сезон 1975
Пистата Интерлагос предоставя няколко възможности за изпреварване. Има и други фактори, които трябва да се вземат предвид, като например шансът за поява на кола за сигурност и изключително променливото време. Това прави състезанието много трудно за прогнозиране.
Обикновено най-бързата стратегия в Сао Пауло е с две спирания, като се предпочита използването на по-меките смеси. Миналата година всички пилоти, с изключение на един, избраха да стартират с меките гуми. Червеният флаг в първата обиколка позволи преминаване към медиум, преди състезанието да завърши с друг комплект меки гуми. Тази година фактът, че смесите са с една стъпка по-меки, може да открие по-широк спектър от възможни стратегии. Това трябва да направи състезанието още по-вълнуващо.
Интерлагос приема за първи път старт от F1 през сезон 1973. Оттогава пистата край Сао Пауло е провела общо 40 състезания. Последните три носят името на бразилския град. Освен Интерлагос, стартовете в Бразилия са се провеждали и на вече несъществуващата писта Жакарепагуа.
Ферари е най-успешният конструктор в Сао Пауло. Тимът от Маранело има общо девет победи на Интерлагос. Последната е е дело на Себастиан Фетел през сезон 2017. На второ място е Макларън с 8 успеха. Британският отбор триумфира за последно в Сао Пауло благодарение на Дженсън Бътън през 2012 г. Третото място се дели от Ред Бул и Мерцедес, които имат по шест успеха, докато Уилямс е с четири.
Най-успешният пилот в Сао Пауло е Михаел Шумахер. Германецът има общо четири победи на Интерлагос. Второто място се държи от Себастиан Фетел и Люис Хамилтън, които имат по три победи. Макс Верстапен има два успеха на Интерлагос, подобно на Аертон Сена, Нико Розберг, Фелипе Маса, Хуан Пабло Монтоя и Марк Уебър.
Интерлагос ще отбележи и 30-тата годишнина от смъртта на Аертон Сена. Подобно на уикенда в Имола, тук също ще се проведат събития и поклонения в памет на бразилеца. Този уикенд от Пирели ще предоставят специални шапки на пилотите, които ще се качат на подиума. Италианската компания ще продаде на търг и специална версия на наградата за полпозишън в бразилските национални цветове.
Вижте тази публикация в Instagram.