Гран при на Катар е предпоследен 23-ти кръг от световния шампионат на F1. Състезанието се провежда на пистата Лосаил с дължина 5.419 км и разположена покрай едноименния град. Съвсем очаквано, от Пирели избират най-твърдите гуми от гамата си на това толкова технично и трудно трасе.
R A C E
W E E K
The penultimate round of the season! #F1 #QatarGP pic.twitter.com/IQ1YQCGwOJ
— Formula 1 (@F1) November 27, 2024
Последните два старта за сезон 2024 в F1 са посветени на Близкия изток. Този регион беше домакин и на първите две надпревари от кампанията, които се проведоха в Бахрейн и Саудитска Арабия. Сега на ред са Катар и Абу Даби.
Уикендът в Катар няма да е толкова важен за шампионата при пилотите. Миналия уикенд Макс Верстапен си гарантира четвърта световна титла. Въпреки това борбата при конструкторите е доста оспорвана. За първото място спорят Макларън и Ферари. Ред Бул също има шансове, макар и те да са само математически.
Предпоследното състезание от най-дългия сезон в историята на F1 ще бъде в Катар. Страната ще бъде домакин и на последния шести спринтов уикенд за тази година
Гран при на Катар се провежда само седмица след състезанието в Лас Вегас. Разликата между двете локации и 13 000 км, докато часовата разлика е цели 11 часа. Общото между дете състезания е, че са нощни и се провеждат около на големи пустини.
Това на практика са единствените прилики между Лас Вегас и Катар. В Невада пилотите трябваше да се справят с улично трасе със средно и нискоскоростни завои и ниски температури на въздуха и асфалта. Същевременно състезанието в Катар се провежда на постоянна писта със средно и високоскоростни завои. Стойностите тук са два пъти по- високи, като температурата на въздуха достига 25 градуса в нощните часове. Тази на асфалта също е висока.
От Пирели залагат на най-твърдите гуми от гамата си в Катар- С1, С2 и С3. Този избор традиционно е за трасета с много бързи завои, които натоварват гумите. Примери са Сузука, Силвърстоун, Барселона и др.
Това ще бъде третото издание на Гран при на Катар, като предишните две се проведоха през 2021 и 2023 г. Миналата година уикендът бе повлиян от решение на ФИА. Федерацията наложи лимит от 18 обиколки, които могат да бъдат направени с даден комплект гуми. Това накара всички завършили пилоти да направят по три спирания в бокса.
Решението на тогавашния рейс директор бе счетено за необходимо след уведомление от инженерите на Пирели. След обичайния анализ на гумите, върнати им от отборите след първия и втория ден от уикенда, се появиха опасения за разкъсвания в страничните стени на гумите на Пирели. Те можеше да бъдат породен от многократното преминаване през високите бордюрите в някои завои на пистата в Катар.
През последните няколко месеца ФИА и Пирели работиха заедно, за да се подготвят за старта в Катар и да гарантират, че случилото се през 2023 г. няма да се повтори. Върховете на някои бордюри бяха променени в седем от 16-те завоя на пистата в Катар. Това са завои 1-2, 4-10 и 12- 14. Именно този участък който най-много натоварваше страничните части на гумите на Пирели
Инженерите от отдела за научноизследователска и развойна дейност на Пирели Моторспорт проведоха обширни и продължителни тестове на динамичните стендове в Милано. Те използваха образец от новите бордюри, предоставени от ФИА. Освен това инженерите анализираха и гумите от тестовете с по-стари болиди, проведени от някои отбори от F1 именно на Лосаил.
Гумите през 2023 г. не са били идентични с тези от гамата за 2024 г. Въпреки това получените данни все пак са били полезни за потвърждаване на резултатите от симулациите и показанията от тестовата площадка. Трябва да се отбележи също, че от външната страна на някои бордюри е добавена ивица от чакъл. Така трябва да се възпрат пилоти, които превишават границите на пистата с цел печелене на повече време за обиколка.
Люис Хамилтън и Макс Верстапен са единствените пилоти, печелили в Катар. Седемкратният световен шампион триумфира в първото издание на състезанието преди три години. Нидерландецът пък грабна победата през миналата година. Оскар Пиастри спечели спринта, който се проведе миналия сезон. Австралиецът и неговият съотборник Ландо Норис са фаворити за първото място, имайки предвид скоростта на Макларън MCL38 на такъв тип трасета.
McLaren
Ferrari
Red Bull
Constructors’ title battle going down to the wire, Perez under pressure, F1 Academy and F2 return + more
#F1 #QatarGP | 5 Storylines to look out for
https://t.co/pHX2o4GXo1
— Formula 1 (@F1) November 27, 2024