Гран при на Япония е четвърти кръг от сезон 2024 в световния шампионат на F1. Състезанието се провежда на пистата Сузука с дължина от 5.807 км и разположена близо до едноименния град.
Япония е един от класическите домакини на състезания от F1. Страната от Източна Азия приема първия си F1 старт през 1976 г. Домакин на събитието е пистата Фуджи. Следващата година Фуджи приема още един старт от световния шампионат, след което е извадена от календара.
F1 се завръща в Япония през сезон 1987. Домакин на събитието е Сузука. Тогава трасето е с дължина от 5.860 км и има някои леки промени в сравнение с настоящата конфигурация, свързани с шикана преди старт-финалната права.
Сузука е една от най-трудните и тесни писти в календара на F1. Трасето е построено през далечната 1962 г. В Сузука няма големи асфалтови зони за сигурност, което означава, че всяка пилотска грешка бива наказвана. Завоите на пистата са общо 18, като някои от тях са сред най-известните в целия шампионат- Спуун, 130R и комбинацията от S-образни завои в първи сектор
F1 се завръща в Япония малко повече от шест месеца след последното си посещение в страната. Тази година Гран при на Япония се провежда през април за първи път в историята си. До края на миналия сезон до миналата година състезанието винаги е било насрочвано за втората част на сезона. В резултат на това няколко пъти на трасето са били короновани няколко световни шампиони при пилоти и конструктори.
Последните две години не бяха изключение. През 2022 г. Макс Верстапен подпечата втората си титла на това място. Пилотът на Ред Бул спечели съкратената заради дъжд надпревара в Японоя. Миналата година Ред Бул пък си гарантира титлата при конструкторите.
Гран при на Япония съвпада с пика на сезона на вишневия цвят, по-познат като „сакура“. Това също така ще бъде първият случай, в който Сузука приема F1 старт през пролетта.
Това обаче не е първият случай, в който F1 се състезава в Япония през пролетта. През 1994 г. трасето в Окаяма е домакин на старт от световния шампионат под наименованието „Гран при на Тихия Океан“. През 1995 г. състезанието в Окаяма беше преместено през есента. В крайна сметка трасето беше извадено от календара на F1 в края на същата кампания.
Преместването на Гран при на Япония през пролетта ще донесе и по-ниски температури от очакваното. Очакванията са средните стойности да варират между 8 и 13 градуса по Целзий. Освен това има немалка вероятност състезанието да се проведе при доста трудни метеорологични условия.
Пирели залага на най-твърдите си гуми в Япония- С1, С2 и С3. Това е вторият случай за тази година, в който италианската компания залага на такива смеси. Пистата Сузука подлага на изпитание гумите по отношение на износването им. Това се дължи заради високите нива на грапавост и абразивност на асфалта. както и чрез силите и натоварванията, на които са подложени по време на различните завои, съставляващи обиколката
Стратегията с две спирания е най-често срещаната в Япония поради енергията, която преминава през гумите, както и натоварването, на което са подложени. От друга страна, по-ниските температури могат да означават, че стратегията с едно спиране е възможна. Това важи особено за пилоти, които са щадящи към гумите си.
Това на свой ред може да направи по-трудно поддържането на гумите в правилния работен прозорец, особено когато се повишава температурата им при излизане от бокса. Еднократното спиране също така намалява ефективността на стратегиите, което обикновено е много полезно на Сузука.
След Гран при на Япония ще се проведат двудневни тестове на Пирели в периода 9-10 април. На трасето ще бъдат отборите на Заубер и Виза РБ. Целта на Пирели е да се изпробват конструкциите и смесите, които трябва да се използват през следващия сезон.
IT’S RACE WEEK 🇯🇵🌸#F1 #JapaneseGP pic.twitter.com/AD0nbsqdfq
— Formula 1 (@F1) April 1, 2024