Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Тилке разказва за предизвикателствата на Джеда

Тилке разказва за предизвикателствата на Джеда

27822
0
Джеда, Саудитска Арабия
снимка: пресофис SMG

В края на този сезон ще се проведе първото в историята на Формула 1 състезание в Саудитска Арабия. Дизайнер на пистата е Карстен Тилке.„Пистата в Джеда ще бъде необикновена – каза той. Ще бъде различен вид улично трасе. Това, което правим със Саудитска Арабия е впечатляващо, нещо невиждано.“

Карстен Тилке е изпълнителен директор на компанията, основана от неговия баща и бивш състезател Херман Тилке. В последните 30 години, Тилке се грижат за проектите и изграждането на нови писти във Формула 1.

Карстен Тилке; Снимка: пресофис SMG
Карстен Тилке; Снимка: пресофис SMG

„Много сме заети. Никога досега не сме се захващали с подобен проект за толкова кратко време. Започнахме през декември 2020-та, а трябва да приключим до 100 дни. Това включва фазите на планиране и изграждане. Въпреки че Джеда ще бъде улична писта, всичко е изградено от нулата: голяма част от самата писта, сградите, гаражите, кралската кула за наблюдения и трибуните.“

„Дългата 6.1 км писта се намира в красив крайбрежен път, северно от центъра на града. Пейзажът е поразително красив – от едната страна е Червено море, а от другата е лагуната. Наложи се да създадем основи за сградите, дренаж за пистата и целия район. Начинанието е мащабно и предизвикателно, но всичко се развива добре и съм уверен, че ще бъдем готови в срок.“

„Наложи се да изграждаме пистата бързо, защото строителството в Кидия, първоначално избраното място край Рияд, щеше да отнеме няколко години. Намеренията ни бяха да засилим присъствието на Саудитска Арабия в календара на Формула 1. Затова посетихме Джеда няколко пъти за оглед на подходящи места, където може да се построи нещо за по-кратко време.“

„Успяхме да свършим постигнатото толкова бързо благодарение на чудесната работа на местните. Това включва промотъра и управлението на Министерството на спорта. Подобен проект може да се случи само ако всички са обединени. Начинанието е голямо и изисква много добра организация, за да може строителството да върви гладко.“

На въпрос какво ще отличава Джеда от други писти във Формула 1, Тилке отговори:
„Работихме плътно с организаторите в Саудитска Арабия и Формула 1 за да създадем писта, която ще бъде голямо преизвикателство за състезателите, зрителитe на пистата и в цял свят по телевизията. Хубавото на това място е, че е близо до града и може да привлече много зрители. Същевременно не е в центъра, където има много сгради. Обичайно съвременните градове имат блокове и когато се използват за градски писти се налага да има много 90 градусови завои един след друг. Това не е много вълнуващо за състезателите, нито пък за зрителите. На крайбрежието нямаме подобно ограничение, защото районът северно от Джеда тепърва се развива. Това ни даде възможност да създадем различни дизайни в сътрудничество с F1, след което пуснахме симулации, изградени от екипа на Рос Браун във Формула 1.  Познанията на нашите инженери и техните резултати доведоха до изглаждане на трасето, което отново пуснахме на симулатор за да изградим нов модел. След което, разбира се, ФИА разгледа дизайна с оглед на безопасността.“

„Бързите секции на пистата са възможни само ако е гарантирана безопасността, за която ФИА прави проверки и наблюдава изксъсо. Според мен това е причината уличната писта в Джеда да се получи така добре. Ще има атмосферата на градско трасе, но има пространство за бързи завои, каквото обичайно се намира само на постоянни съоръжения. Всички тези елементи ще направят пистата една от най-добрите в света.“

„По отношение на средна скорост, това ще бъде най-бързата улична писта в света, с приблизително 252 км/ч. Много от завоите ще бъдат на пълна газ, но въпреки това ще са предизвикателство за пилотите. Много пъти съм въртял обиколки на симулатора – вероятно още водя класирането за най-бърза обиколка в офиса! Стените обаче са близо до пистата, наистина е нужна концентрация за да се избегнат грешки. Смятам, че характеристиките на трасето се вписват добре в околния пейзаж. Ще бъде голямо удовлетворение за състезателите да усъвършенсттват преминаването през 27-те завоя.“

На въпрос относно най-големите трудности, които остават през следващите 100 дни, Тилке отговори:

„Всичко е голямо предизвикателство. Ако посетите Джеда днес ще видите една огромна строителна площадка. Графикът е такъв, че не позволява грешки и всичко трябва да се случи по план. Логистиката е огромна, но се движим в график.“
„Нужно е да имате предвид, че не е възможно първо да построим пистата, а после да се фокусираме върху сградите.  Всичко трябва да се случи в унисон. Например кралската кула за наблюдения преминава над пистата, така че е необходим синхрон за да бъде завършен всеки етап навреме.“


„Щеа видите на рендерите гледките от кулата. Те, както стадиона и главните трибуни, имат невероятна панорама над пистата. Освен това, на секцията със стадиона ще има хоспиталити, от което ще се наблюдават болидите на старта, спирането за първия завой и последния завой в края на обиколката.“

„В момента вече са завършени основите за гаражите и сме фокусирани върху други зони на пистата, които е необходимо да приключим висококачествено. Всяка писта във всяка държава е различна, но имаме чудесни партньори в Саудитска Арабия и голям опит с най-добрите хора на терен, така че всичко върви гладко. Когато всичко е готово, ни очаква изумителен спекаткъл след 100 дни.“