Преди 60 години, през 1965 г., в Инголщат започва нова ера за Audi. На 13 август от производствената линия слиза първото Audi след Втората световна война. С него Auto Union GmbH възражда традиционната марка Audi след четвърт век прекъсване. Това събитие бележи и световната премиера на модела на Международното автомобилно изложение (IAA) във Франкфурт на Майн.
Технологичен пробив: Audi F 103
Самото име „Audi“ е имало за цел да покаже, че моделът представлява технологичен пробив – това е първият автомобил на марката с четирицилиндров, четиритактов двигател. Вътрешно известен като F 103, този модел постига огромен успех и лансира цяла моделна серия, която с по-нататъшно развитие в дизайна и технологиите се произвежда до 1972 г.
Моделът на Audi с четиритактов двигател с мощност 72 к.с. изважда Auto Union GmbH от тежка криза, в която компанията изпада по това време.
Предистория: Кризата на Auto Union GmbH
Когато „новото Audi“ – както е наречено в прессъобщението, съпътстващо световната му премиера – излиза на пазара през 1965 г., Auto Union GmbH (предшественикът на днешната AUDI AG) се намира в трудна икономическа ситуация.
Компанията е свикнала с предизвикателства. Новото начало след Втората световна война е всичко друго, но не и лесно: Германия е в руини, саксонската Auto Union AG е разформирована. В този следвоенен смут бивши служители на Auto Union се преместват на Запад и основават централен склад за резервни части в Инголщат, а по-късно, през 1949 г., и Auto Union GmbH.
Младата компания започва производство на автомобили. Първите ѝ модели – мотоциклети и микробуси за доставки под марката DKW – се радват на силни продажби по време на възстановяването и икономическото чудо.
От DKW към Audi: Неизбежна промяна
С нарастването на просперитета на населението се увеличават и очакванията към новите автомобили. Към средата на 60-те години на миналия век моделите DKW, базирани на предвоенна технология, се считат за остарели, а марката DKW вече е смятана за „отживелица“.

Дългото придържане към двутактовия двигател води до непрекъснат спад в продажбите: последният двутактов модел на Auto Union – DKW F 102, се продава съвсем вяло, въпреки модерния си дизайн. Така, базираната в Инголщат Auto Union GmbH изпада в тежка криза през 60-те години.
По същото време настъпват промени и в структурата на компанията. Daimler-Benz AG, собственик на Auto Union от 1958 до 1964 г., постепенно продава акциите си на Volkswagenwerk AG, което впоследствие води до подобрено използване на производствения капацитет. VW Beetle се оказва първият спасител в тези преломни времена: между 1965 и 1969 г. в Инголщат са сглобени почти 348 000 броя от Volkswagen 1200/1300.
„Новото Audi“: Технологични и икономически тенденции
Решение, взето от бившия собственик Daimler-Benz AG в началото на 60-те години, се оказва още по-решаващо за бъдещето на компанията: снабдяването на дъщерното дружество с четиритактов двигател. Базираната в Щутгарт компания изпраща инженера Лудвиг Краус в Инголщат, където по-късно той става главен разработчик. Краус довежда новия двигател до серийно производство в Auto Union, като по този начин поставя основите за първия автомобил от Инголщат с четиритактов двигател.

„Новото Audi“ е пуснато на пазара през 1965 г. – 25 години след като последният Audi 920 напуска поточната линия в Цвикау, Саксония, през 1940 г. (след спирането на производството, свързано с войната), и 55 години след доставянето на първия автомобил Audi – Audi Type A 10/22 к.с.
В Инголщат компанията силно желае да направи технологичната промяна видима с името на новия модел. Марката „DKW“ е неизменно свързвана с двутактовия двигател, следователно престава да се използва за превозни средства, произведени от Auto Union GmbH. Вместо това, новият автомобил получава името „Audi“, познато от предвоенната епоха – първоначално без никакви допълнителни наставки и без собствено моделно обозначение. Автомобилът е предвиден да се продава като Auto Union „Type Audi“, а вътрешно номенклатурата на означенията е продължена: DKW F 102 се превръща в F 103. Този „новобранец“ предстои да стане основател на цяла моделна серия.
Разрастване на фамилията: От един модел до цяло семейство Audi
С появата на допълнителни модели и нива на мощност, към новото Audi се присъединяват Audi 80, Audi Super 90, Audi 75 и Audi 60. Само на първото Audi е отказано обозначението „72“ през целия му производствен период. То е било известно само неофициално сред клиентите и пресата като „Audi 72“ или „Audi (72 к.с.)“.
Новото Audi слиза от поточната линия от август 1965 г. От пролетта на 1966 г. то се предлага и като комби, известно като „Variant“ от Volkswagen. Моделите седан се предлагат във версии с две и четири врати, като по избор може да се поръча и по-високо ниво на оборудване с наставката „L“.
През 1966 г. към серията се присъединява Audi 80 с мощност 80 к.с., а малко след това богато оборудваният Audi Super 90 е представен като топ модел. Визуалното му отличие от другите модели включва стандартни хромирани елементи на калниците, а с по-големия си двигател и 90 к.с., той достига максимална скорост от над 160 км/ч – респектираща цифра по онова време. През 1968 г. Audi 60, със своите 55 к.с., завършва гамата, а Audi 75 заменя вариантите със 72 и 80 к.с.
Иновативният „двигател със средно налягане“ и модификации
Рекламата за следвоенното Audi го нарича „двигател със средно налягане“, защото 1,7-литровият двигател със своята степен на сгъстяване 11,2:1 е бил някъде по средата между типичен бензинов двигател и дизелов двигател по онова време. Той е и по-дълъг от трицилиндровия двигател на DKW, следователно DKW F 102, който служи като основа за новото Audi, трябва да бъде удължен със 100 милиметра, а радиаторът е монтиран под ъгъл до двигателя от лявата страна.
Вместо кръглите фарове, намиращи се в хромираната решетка на F 102, Audi има правоъгълни фарове в малко по-широка черна радиаторна решетка. Стандартно е включена четиристепенна трансмисия с превключване от волана; автоматична трансмисия не се предлага в тази серия. Подобно на предшественика си, DKW F 102, новото Audi има дискови спирачки, монтирани вътре в трансмисията. Отказът от двутактовия двигател има поразителен ефект: 16 000 нови Audi-та са произведени през първите три месеца.
По време на седемгодишния си производствен период F 103 е само леко модифициран. За моделната 1970 година всички модели получават паралелно движещите се чистачки на предното стъкло вместо противоположно движещи се, както и преработено табло. Клиентите вече могат да поръчат и скоростна кутия с долно превключване вместо стандартното превключване от волана срещу допълнително заплащане. През лятото на 1970 г. гърловината за пълнене на горивото на седана е преместена от задната част към десния заден панел. Задните светлини са стилистично съобразени с тези на Audi 100, което се произвежда от 1968 г. и дава начало на успешната C серия на Audi.
Наследството на Audi F 103
Автомобилът Auto Union „Type Audi“ се произвежда до лятото на 1972 г., когато е наследен от напълно преработения Audi 80. Най-малкият модел от семейството F 103 – Audi 60, става най-успешният; повече от половината от всички произведени модели Audi от първо поколение (общо 416 852 автомобила) са Audi 60 и Audi 60 L: общо 216 987 бройки.
Тези данни за продажбите ясно показват значението на този автомобил за марката с четирите пръстена на емблемата. Той бележи техническия и икономически обрат за компанията. Новото Audi и членовете на семейството му се сблъскват с толкова голям интерес между 1965 и 1972 г., че не само полагат основите за пионерска моделна гама на Audi, но и връщат Auto Union на пътя към успеха и по този начин допринасят за дългосрочната независимост на марката Audi в рамките на Volkswagen Group.
Специална лекция: Историята и значението на F 103 за Audi
В сряда, 23 юли, историкът на Audi Ралф Фризе ще изнесе лекция, посветена на „F 103“ – неговата история и значение за бъдещото развитие на компанията с четирите пръстена на емблемата.
Събитието ще се проведе в Audi museum mobile в Инголщат и започва в 18:00 часа. Входът е безплатен, но е необходима регистрация по имейл на [email protected] или по телефона на +49 841 89-34433. Крайният срок за регистрация е понеделник, 21 юли. Вратите отварят в 17:30 часа.