Продадоха легендарен болид на Мерцедес от 50-те години на миналия век, управляван от Хуан-Мануел Фанджо и Стърлинг Мос. Става въпрос за моделът W196R Streamliner, състезавал се през сезоните 1954 и 1955. Автомобилът беше продаден за рекордните €51.155 млн. по време на търг, организиран от RM Sotheby’s. Купувачът на този болид остана анонимен.
A title-winning Mercedes W196R has sold for an incredible €51,155,000 at auction, making it the most expensive F1 car ever and the second most expensive car in history.
The 1954 ‘Stromlinienwagen’ was driven by legends like Juan Manuel Fangio and Stirling Moss. pic.twitter.com/Vo634qN8mR
— Autosport (@autosport) February 1, 2025
В края на миналата седмица се проведе търг в музея на Мерцедес в Щутгарт, организиран от RM Sotheby’s. По време на него беше представен моделът W196R от сезоните 1954-1955 в конфигурация „Streamliner“ със затворени колела. Автомобилът се е състезавал на супер бързи писти като Монца, Силвърстоун и Реймс и управляван от Хуан Мануел Фанджо, Стърлинг Мос и Карл Клинг. За последно моделът се използва в Гран при на Италия 1955, спечелена от аржентинската легенда
Легендарният болид на Мерцедес бешe продаден за рекордните €51.155 млн. (42,7 млн. паунда). Според правилата, самоличността на купувача на този състезателен автомобил не беше разкрита.
Продажната цена на Мерцедес W196R Streamliner е повече от два пъти по-голяма от тази на предишния рекордьор. Това е друга конфигурация на болида W196, който се състезава през 1954 г. Този автомобил беше продаден за 19.6 млн. паунда през 2013 г.
Мерцедес налага сериозна доминация след първоначалния дебют в F1 в средата на сезон 1954. Германският производител печели състезанията във Франция, Германия, Швейцария и Италия. В същото време Ферари триумфира във Великобритания и Испания, докато победител в Инди 500 става американецът Бил Вукович. В крайна сметка титлата отива при Фанджо, докато втори остава сънародникът му Хосе Фройлан Гонзалес с Ферари.
Следващата година Мерцедес печели почти всички надпревари от кампанията. Изключение прави Индианаполис 500 и Монако. Победата в Княжеството отива при Морис Трентиян с Ферари. Шампион отново става Фанджо, следван от Мос.
Мерцедес W196R спира да се състезава след края на сезон 1995. Причината за това е изтеглянето на германския производител от моторните спортове заради трагедията в 24-те часа на Льо Ман, в която загива пилота Пиер Левег и още 83 зрители. Заради трагичния инцидент се повдигат въпроси относно безопасността на повечето писти. Така в крайна сметка надпреварите в Германия, Швейцария, Франция и Испания.
Понастоящем Мерцедес W196R Streamliner е вторият най-скъп спортен автомобил, продаван някога. Лидер в тази класация е Mercedes-Benz 300 SLR „Uhlenhaut Coupé“ от 1955 г. Моделът бе продаден на търг от RM Sotheby’s за €135 млн. през 2022 г.
През 1965 г. Мерцедес подарява този болид на Индианаполис Мотор Спийдуей. След дългогодишен престой в музея, W196R Streamliner бива изкаран на писта преди около 15 години. През 2019 г. автомобилът беше управляван от Тото Волф. Австриецът направи няколко обиколки по случай 65-годишнината от първото участие на Мерцедес в F1. Моделът беше показан и по време на Фестивала на скоростта в Гудууд през 2015 г.
В края на миналата година ръководството на музея в Индианаполис взема трудното решение да се раздели с историческия автомобил, за да финансира усилията за възстановяване и придобиване на исторически автомобили от американските шампионати.
„Това е красив автомобил, много исторически, но просто е малко извън нашия обхват“, обясни уредникът на музея в IMS Джейсън Вансикъл. „Имахме щастието да бъдем стопани на този автомобил в продължение на почти 60 години и той е чудесен експонат в музея. Но този търг и събраните средства наистина ще ни позволи… да бъдем по-добри в бъдеще.“
The 1954 Mercedes-Benz W 196 R ‘Stromlinienwagen’ stands as one of the most significant Grand Prix cars ever built, driven by legends like Juan Manuel Fangio and Stirling Moss. https://t.co/XjcEJxdRNM pic.twitter.com/DeH7I5CrFe
— RM Sotheby’s (@rmsothebys) January 30, 2025