Начало Избрани Продадоха легендарен болид на Мерцедес за €51 млн.

Продадоха легендарен болид на Мерцедес за €51 млн.

631
0
Мерцедес W196R
снимка, Мерцедес

Продадоха легендарен болид на Мерцедес от 50-те години на миналия век, управляван от Хуан-Мануел Фанджо и Стърлинг Мос. Става въпрос за моделът W196R Streamliner, състезавал се през сезоните 1954 и 1955. Автомобилът беше продаден за рекордните €51.155 млн. по време на търг, организиран от RM Sotheby’s. Купувачът на този болид остана анонимен.

В края на миналата седмица се проведе търг в музея на Мерцедес в Щутгарт, организиран от RM Sotheby’s. По време на него беше представен моделът W196R от сезоните 1954-1955 в конфигурация „Streamliner“ със затворени колела. Автомобилът се е състезавал на супер бързи писти като Монца, Силвърстоун и Реймс и управляван от Хуан Мануел Фанджо, Стърлинг Мос и Карл Клинг. За последно моделът се използва в Гран при на Италия 1955, спечелена от аржентинската легенда

Легендарният болид на Мерцедес бешe продаден за рекордните €51.155 млн. (42,7 млн. паунда). Според правилата, самоличността на купувача на този състезателен автомобил не беше разкрита.

Продажната цена на Мерцедес W196R Streamliner е повече от два пъти по-голяма от тази на предишния рекордьор. Това е друга конфигурация на болида W196, който се състезава през 1954 г. Този автомобил беше продаден за 19.6 млн. паунда през 2013 г.

Мерцедес налага сериозна доминация след първоначалния дебют в F1 в средата на сезон 1954. Германският производител печели състезанията във Франция, Германия, Швейцария и Италия. В същото време Ферари триумфира във Великобритания и Испания, докато победител в Инди 500 става американецът Бил Вукович. В крайна сметка титлата отива при Фанджо, докато втори остава сънародникът му Хосе Фройлан Гонзалес с Ферари.

Следващата година Мерцедес печели почти всички надпревари от кампанията. Изключение прави Индианаполис 500 и Монако. Победата в Княжеството отива при Морис Трентиян с Ферари. Шампион отново става Фанджо, следван от Мос.

Мерцедес W196R спира да се състезава след края на сезон 1995. Причината за това е изтеглянето на германския производител от моторните спортове заради трагедията в 24-те часа на Льо Ман, в която загива пилота Пиер Левег и още 83 зрители. Заради трагичния инцидент се повдигат въпроси относно безопасността на повечето писти. Така в крайна сметка надпреварите в Германия, Швейцария, Франция и Испания.

Понастоящем Мерцедес W196R Streamliner е вторият най-скъп спортен автомобил, продаван някога. Лидер в тази класация е Mercedes-Benz 300 SLR „Uhlenhaut Coupé“ от 1955 г. Моделът бе продаден на търг от RM Sotheby’s за €135 млн. през 2022 г.

През 1965 г. Мерцедес подарява този болид на Индианаполис Мотор Спийдуей. След дългогодишен престой в музея, W196R Streamliner бива изкаран на писта преди около 15 години. През 2019 г. автомобилът беше управляван от Тото Волф. Австриецът направи няколко обиколки по случай 65-годишнината от първото участие на Мерцедес в F1. Моделът беше показан и по време на Фестивала на скоростта в Гудууд през 2015 г.

В края на миналата година ръководството на музея в Индианаполис взема трудното решение да се раздели с историческия автомобил, за да финансира усилията за възстановяване и придобиване на исторически автомобили от американските шампионати.

„Това е красив автомобил, много исторически, но просто е малко извън нашия обхват“, обясни уредникът на музея в IMS Джейсън Вансикъл. „Имахме щастието да бъдем стопани на този автомобил в продължение на почти 60 години и той е чудесен експонат в музея. Но този търг и събраните средства наистина ще ни позволи… да бъдем по-добри в бъдеще.“