Шефът на Хаас Гюнтер Щайнер получи официално предупреждение от стюардите на Гран при на Испания заради свои реплики по адрес на колегите им от Монако. Той самият пусна специално изявление с извинение. Това обаче предизвика коментари в падока, поставящи под въпрос свободата на изразяване по адрес официални лица на ФИА.
Щайнер каза в навечерието на уикенда в Испания, че е крайно време стюардите в Гран при да станат професионалисти. Причината за гнева му бе наказанието на Нико Хюлкенберг за удар с Логан Сарджънт в Монако.
„Всеки професионален спорт има професионални рефери. Формула 1 е един от най-големите спортове в света, а все още лаици определят съдбата на хора, които инвестират милиони в кариерите си“, избухна Щайнер
„Постоянно има дискусия за липсата на постоянство (в отсъжданията). Не бих искал да укорявам когото и да е конкретно, но ако не всички стюарди са на тази работа постоянно… То даже не е и работа като работа, защото ако си на нормална работа може да те уволнят. Този, който ти плаща, е в състояние да те изхвърли, ако не се справяш. А когато не ти плащат, няма как да те уволнят. Това трябва да се промени“, допълни шефът на Хаас.
Стюардите се засегнаха от определението „лаици“ и извикаха Щайнер и тийм мениджъра на Хаас Питър Крола. Според тях терминът бил обиден не само конкретно за колегите им от Монако, но и за останалия персонал на ФИА, включващ многобройни доброволци, каквито са например маршалите по пистите. Проведоха изслушване, разследване и дори не взеха решение в събота, когато се случи разследването. Оставиха решението за неделя сутрин. В крайна сметка имаше официално предупреждение.
Стана ясно, че са приели обяснението на Щайнер, че е използвал „лаици“, тъй като работата на стюардите не е постоянна. Шефът на Хаас любезно разяснил, че ако е искал да обиди някого, щял да използва съвсем различни думи.
„Обясних на стюардите, че се извинявам, ако изявлението ми е било погрешно разбрано или е причинило болка някому, тъй като намеренията ми не са били такива“, каза Щайнер
Във ФИА приемат изключително остро критики към собствения си персонал. Последният подобен случай в Гран при бе по време на уикенда в Катар през 2021 г. Наказанието на Макс Верстапен от квалификацията накара Кристиан Хорнер да нападне вербално маршал от един от постовете на пистата. Той бе порицан и пратен на семинара за официалните лица на федерацията.
Организацията обаче не стори нищо, за да защити бившия рейс директор Майкъл Маси след финала в Абу Даби през същия сезон. Проведе разследване, което установи, че австралиецът е вършел работа като за няколко души и в крайна сметка е допуснал грешка. От това обаче не произтече почти нищо съществено, а самият Маси напусна. Във Формула 1 отново има само един рейс директор след уволнението на Едуардо Фрейташ заради пускането на трактор на пистата в Япония през 2022 г. Създаването на виртуален център пък не помага за постигане на така желаното от всички постоянство при отсъждането.
Цялата ситуация предизвика Ралф Шумахер, който коментира, че Формула 1 се превръща в полицейска държава в необичайна подкрепа на Щайнер. Бившият пилот многократно напада шефа на Хаас в Гран при заради племенника си Мик Шумахер. В конкретния случай обаче застана на негова страна
„По принцип е много важно как казваш нещата, а всички познаваме Гюнтер Щайнер. Знаем и какво е ФИА. В миналото са се случвали различни неща. Президенти са казвали… странности по време на церемонии. Радвам се, че от ФИА са предпазливи.“
„Определено смятам, че трябва да сме открити и честни едни с други. Не виждам защо да не бъде разрешено да искаш професионални стюарди, които да са едни и същи през целия сезон. Иначе положението е малко като в полицейска държава: не може да казваш нещо или рискуваш моментално да бъдеш наказан“, коментира Ралф Шумахер.
Guenther highlights the high tire degradation issues faced as to why we endured a tough race in Barcelona today 🇪🇸#HaasF1 #SpanishGP pic.twitter.com/GWT4eceeHE
— MoneyGram Haas F1 Team (@HaasF1Team) June 4, 2023