Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Ред Бул – началото на историята II

Ред Бул – началото на историята II

53
0

60-годишният магнат Дитрих Матешиц успява да превърне енергийната напитка в бестселър в 120 страни по света чрез маркетингова кампания, комбинираща качествата й с имиджа на активността. През 2003 г. Ред Бул са продали 1,5 милиона кена Ред Бул. За настоящата година очакванията са за растеж до 1,9 млн., което означава оборот от 1,6 млрд. евро. Матешиц е първият австрийски милиардер според списание „Форбс“.

Ред Бул участва във Формула 1 от години, но само като спонсор. Фирмата подпомага млади пилоти и бе сред собствениците на Заубер в периода 1995-2001 г. Наскоро Матешиц купи и пистата А1 до Шпилберг, а дейността извън автомобилизма е огромно – самолетни шоу спектакли, екстремни състезания.

– Всичко, което правим, е част от маркетинговата ни стратегия: Ред Бул трябва да е синоним не само на енергия, сила и гъвкавост, но и на дух и въображение – обясни той в свое интервю за австрийското седмично списание „Формат“.

Според същото издание компанията харчи около 30% от оборота си за реклама и маркетинг. Почти всички от 2000-те служители (половината от които са в САЩ и едва около 200 души работят в базата във Фушъл, близо до Залцбург) са специалисти по пазара. Отделите за производство и дистрибуция определено се състоят от минимален брой хора, всичко вършат машините.

Преструктурирането на Ягуар ще струва милиони евро на Ред Бул. Но според трикратния световен шампион и бивш шеф на екипа Ники Лауда усилието ще си заслужва всеки цент:

– Всичко опира до това да се продават повече броя Ред Бул. Целевият пазар са младите хора, които се интересуват и от автомобилен спорт. Участието им е маркетингов инструмент, покриващ реално целия свят.

В допълнение Ники изразява възхищението си от Матешиц и дори го нарича „маркетингов гений“.

Компанията Ред Бул е създадена през 1984 г. Началото е доста трудно. Напитката се появява чак през 1987 г., след като австрийските власти най-накрая я одобряват. И до днес продажбата й е забранена в определени държави, сред които и Франция – заради съдържанието на кофеин, което се равнява на няколко чаши кафе.

На Дитрих Матешиц му хрумва идеята за Ред Бул, когато вижда енергийната напитка, употребявана от шофьорите на таксита в югоизточна Азия, където той пътува. Решава, че нещо подобно ще е идеално за напрегнатите юпита и стресирани работохолици на Запада.

И до днес мрази да дава интервюта, но според медиите плановете му са за разрастване участието на марката в спорта, модата и въобще дейностите, извършвани в свободното време. Според определени анализатори Ред Бул струва понастоящем 4 млрд. евро. Матешиц притежава 49%, остатъкът е на тайландския му партньор – семейство Йоовидя.

Последният технически въпрос за участието му във Формула 1 – доставката на двигатели – също бе решен успоредно с неговата сделка за покупка на тима.

Американските рейсинг босове Кевин Калховен и Джери Форсайт купиха фирмата за двигатели Косуърт, която Форд също обяви за продан.
Двамата се ангажираха с доставката на нови качествени мотори за тима, както и да изпълнят подписания договор за мотори с Минарди за 2005 г.

Те ще запазят и митичното име, ще развиват и останалата огромна дейност на Косуърт, а именно двигатели за малките формули и разбира се за американските серии, в които имат екипи и са съсобственици на целия CART шампионат.

(край)