Кале Рованпера спечели четвърта победа за сезон 2022 в световния рали шампионат (WRC), триумфирайки в изключително тежката надпревара Сафари Рали Кения. 21-годишният финландец най-добре преодоля огромните препятствия в състезанието, което може би е най-тежкото в целия шампионат. Последният ден от надпреварата не разочарова като драма и напрежение, въпреки че нямаше особени размествания в класирането.
Рованпера имаше като план намерението единствено да не бърка и да завърши успешно ралито, за предпочитане – на първа позиция. Това бе подходът му до последно, докато от WRC вече започват да припомнят най-младите досега шампиони в първенството. В тази класация пръв е Колин Макрей, който спечели короната си на 27 години и 109 дни през 1995 г. Кале Рованпера е едва на 21 години и води изключително уверена битка в тазгодишния шампионат, в който е фаворит за титлата. Успехът в Кения бе още една стъпка в тази посока.
„Благодаря на тима – четири коли без никакви сериозни проблеми на първите четири места е невероятен успех“, отбеляза Рованпера. „Постарахме се тук да се борим за победата и я взехме“, допълни младежът, който този сезон има победи на всички възможни настилки.
Местата от второ до четвърто бяха заети, както каза и Кале, от останалите екипажи с Тойота, водени съответно от Елфин Еванс, Такамото Кацута и Себастиен Ожие. Еванс отбеляза, че той имаше няколко проблема в събота, но крайният успех на тима му бе огромен.
The #GRYaris Rally1 finishes 1st, 2nd, 3rd and 4th at the legendary #SafariRallyKenya!
@KalleRovanpera
@JonneHalttunen
@ElfynEvans
@scottmartinat
@TakamotoKatsuta
@AaronJ_CoDriver
@SebOgier
@BenVeillas
#ToyotaGAZOORacing #WRC pic.twitter.com/w3B5YRYEkw
— TOYOTA GAZOO Racing WRT (@TGR_WRC) June 26, 2022
Кацута записа втори подиум в WRC кариерата си. Първото му качване на почетната стълбичка бе отново на рали Сафари – през сезон 2021, когато бе втори.
„Колата бе изключително силна и здрава. Това е първи подиум на моя навигатор Аарън Джонстън и много се радвам за него“, каза Такамото, след като подробно благодари на отбора и хората от фабриката за развитието на автомобила.
Ожие отбеляза през деня, че разликите са огромни и няма никакъв смисъл да се натиска излишно.
„Ако не беше спуканата гума (в началото на уикенда), можехме да се борим дори за нещо повече. Благодаря на целия екип за работата в това изключително тежко рали“, добави осемкратният световен шампион.
„Bad luck was still there this weekend for us, without that puncture it could have been different but it’s part of the game. I want to congratulate all Toyota Gazoo Racing, it’s amazing to provide such a strong car for three days on the toughest rally of the season!“ @TGR_WRC
— Sébastien Ogier (@SebOgier) June 26, 2022
Сафари Рали Кения бе абсолютен кошмар за тима на Хюндай. Тиери Нювил и Оливър Солберг от екипажите на отбора от Алценау завършиха състезанието, съответно пети и десети.
Нювил, Солберг и От Танак имаха безброй технически проблеми. Естонецът спря окончателно в 17-ата отсечка заради повреда в сервото
Нювил стисна зъби да се пребори да завърши и точно това стори. На финала си сложи шапката, внимателно си пое въздух и успя да каже няколко думи, но очевидно бе в лошо настроение.
„Нямам какво толкова да кажа. Ситуацията е много ясна. Изключително съм разочарован, включително и заради механиците ни, които се трудиха безкрайно упорито. Ужасно труден уикенд“, коментира белгиецът.
Нювил спечели пауърстейджа, подходящо кръстен „Вратата на ада“, пред Себастиен Льоб, Ожие, Гас Грийнсмит и Адриен Фурмо. Петимата си разпределиха бонус точките.
Солберг пък бе във възторг от надпреварата, но проблемите му бяха страшно много. В 14-ата отсечка заседна във феш-феш на малко над 2 км след старта на дистанцията. Наложи се да смени въздушен филтър, но се наложи отсечката да бъде отменена. След това беше дори още по-драматично.
„Опитахме се да оцелеем, но имаше пясък навсякъде… Не знам какво друго можехме да сторим. После имахме натрупани страшно много наказания, но поне продължихме. Преди 17-ата отсечка чух, че са съкратили няколко километра от дистанцията. По-добре – не съм сигурен, че дори трактор бе в състояние да ги преодолее на второто преминаване. След това пак имах грижи с мощността, а и се наложи да помоля неколцина фотографи да изчистим прахоляка от предното стъкло, тъй като и чистачките се счупиха!“, бе колоритното описание на Солберг за преживяното тази неделя.
Had the same issues again through the rerun of the Oserian stage – down on power, and had to stop and get some photographers to clear our windscreen of dust as the wipers are broken too
it is what it is, we just have 2 more stages to survive now! pic.twitter.com/lUruwLaOJk
— Oliver Solberg (@OliverSolberg01) June 26, 2022
След Сафари Рали Кения Рованпера води в генералното класиране на световния шампионат за 2022 г. със 145 точки. Втори е Тиери Нювил с 80, следван от Танак и Кацута с по 62. При отборите Тойота е с актив от 246 точки пред Хюндай със 184 и М-Спорт със 144. Следващият кръг е рали Естония от 14 до 17 юли.