Начало Дакар Сайнц старши: Дакар е уникален, различен от всяко друго състезание

Сайнц старши: Дакар е уникален, различен от всяко друго състезание

489
0
Карлос Сайнц-старши

Двукратен световен рали шампион и трикратен победител в рали Дакар, Карлос Сайнц-старши е сред най-великите рали пилоти в историята. Въпреки че той вече е по-известен на по-младото поколение фенове на моторните спортове като бащата на звездата на Ферари от Формула 1 Карлос Сайнц-младши, неговите успехи отдавна са го превърнали и рали легенда, чиито постижения обхващат десетилетия.

Дори в празничните дни Ел Матадор се готви, за да поеме още веднъж на рали Дакар с Ауди. Надпреварата отново ще е през януари, за пети пореден път в Кралство Саудитска Арабия. В дните преди старта даде специално интервю за прес екипа на най-популярното състезание за издръжливост в света. Макар и на 61-години Сайнц е все така в отлична форма и с голяма амбиция.

  • Карлос, нека се върнем към самото начало, имахте толкова много таланти – национален шампион по скуош, футболист, който е привлякъл вниманието дори на Реал Мадрид, така че защо избрахте да преследвате кариера в моторния спорт? Откъде започна всичко?
  • От малък винаги съм бил запален по колите, имах и малък картинг, с който играех. Това, което наистина предизвика интереса ми обаче, беше, че когато бях на 11 години, сестра ми срещна бъдещия си съпруг. Той беше много добър рали пилот. Така започнах да следя ралитата, в които той участва, а скоро след това брат ми, който е четири години по-голям от мен, също започна да се състезава в ралитата.
  • Но всъщност Вие сте прав, спортът беше основна част от живота ми в училище. Аз играех тенис и скуош, станах шампион на Испания. Освен това играех много футбол, особено между 14 и 18-годишна възраст. Предпочитах да съм в средата на терена или като номер пет. Но веднага щом получих шофьорската си книжка, започнах да се състезавам в ралита, тъй като там беше моята страст.
  • Какъв съвет бихте дали на младите пилоти, които ви гледат и искат да седнат зад волана? Трябва ли да обмислят да последват вашите стъпки и да разгледат други спортове предварително?
  • Бих казал, че спортната ми младост помогна на физическото ми състояние до днес. Не съм спирал с него и така мога да бъда все така зад волана. Скуошът е наистина страхотен спорт. Ако трябва да препоръчам на някого спорт, който да му помогне да стане годен за състезания в моторния спорт, бих казал, че скуошът е най-добрият вариант. За да го играете, трябва да сте много здрави от сърдечно-съдова гледна точка. Имате нужда от добра координация ръка/око, добри рефлекси, периферно 360-градусово зрение и добри реакции. Скуошът ми помогна да постигна силно физическо състояние, когато започнах да шофирам. Вторият аспект, който ме мотивира да спечеля беше фактът, че брат ми беше четири години по-голям от мен. Това означаваше, че спортувах много с него и той винаги ме побеждаваше. Но това ми даде много мотивация да продължа да тренирам и да се подобрявам, за да мога един ден да го победя! Всичко това вероятно ме постави на добро място да бъда конкурентен, когато започнах да участвам в моторния спорт.
  • След успешната ви рали кариера, в която спечелихте два пъти Световния рали шампионат (и бяхте подгласник четири пъти), открихте, че участието в рали Дакар продължава да ви носи удоволствие от спорта, нали?
  • Едно нещо ми беше ясно откакто бях много малък и това продължи с начина, по който подходих към моята кариера в световен шампионат – страстта ми към моторния спорт беше изключително силна. Мечтите ми за постигане на различни цели в живота, заедно със самочувствието ми, също бяха високи. Когато реших да спра да карам в Световния рали шампионат, дори през последната година все още бях победител в Аржентина и спечелихме титлата при производителите със Ситроен. Тогава реших, че искам да стана първият испанец, спечелил Дакар при автомобили и за щастие, няколко години по-късно, успях. Мисля, че животът е свързан с мечти, цели и страст. Събудих се преди няколко седмици усещането че бях разочарован от предишното си рали, което направих в Мароко. Но след това отидох във фитнеса, оставих разочарованието зад гърба си и започнах физическата си подготовка за Дакар. Все още съм мотивиран, защото страстта ми е силна и искам да продължа да бъда успешен. Все още искам да върша добра работа, въпреки че сега съм това, което може да се нарече „ветеран“ пилот.
  • Спечелихте първите си две рали Дакар през 2010 г. и 2018 г. в Южна Америка, преди да вземете трета си титла през 2020 г. в Саудитска Арабия. Колко различно е рали Дакар от Световния рали шампионат?
  • Дакар е уникален – той е много различен от всяко друго събитие. Първо, продължителността отнема две седмици и това го прави наистина трудно. Предизвикателството да шофираш четири до пет часа на ден — сляп, защото никога преди не си минавал по пътя — със скоростта, с която се движим, прави предизвикателството наистина голямо. Само за да ви дам представа, пулсът ви е 140-165 удара в минута в продължение на четири часа. Така че физически е много натоварващо. Ето защо предпочитам да страдам всеки ден вкъщи във фитнеса, за да страдам малко по-малко, когато съм на събитието! Всички тези комбинации, факторът издръжливост, предизвикателството на шофирането при липсата на сън в тежка среда означават, че ако не сте добре подготвен, след няколко дни представянето ви ще пострада. Когато вземете предвид кой реалистично може да спечели Дакар, вероятно само трима или четирима пилоти са в състояние да постигнат победата. Други пилоти ще спечелят отделни етапи, но е друго нещо да можеш да се бориш през две седмици. Това прави Дакар специално състезание.
  • Колко различни са условията и теренът в Кралство Саудитска Арабия в сравнение с Южна Америка? Какво мислите за маршрута на Дакар днес?
  • След Африка и Южна Америка, сега имаме Дакар в Саудитска Арабия през последните четири години. Това е страхотна страна, която да бъде домакин на ралито. Това е идеална среда за домакинство на такова предизвикателно събитие. И имахме голям късмет, че Саудитска Арабия стана домакин на Дакар, след като събитията в Южна Америка приключиха. Страхотно мястото е, имате пустиня, добра комбинация от терени – чакъл, скали, пясъчни дюни – като същевременно запазвате същите характеристики на ралито от миналото, когато се е провеждало в Северна Африка. Бракът между Дакар и Саудитска Арабия не може да бъде по-добър за участниците. На всичкото отгоре Саудитска Арабия върши страхотна работа, като посреща толкова много дейности в моторните спортове, независимо дали става дума за Формула Е, Формула 1 или Екстремни Е.
  • След като участвахте във всяко издание на рали Дакар в Саудитска Арабия през последните четири години – и сега се завръщате за пети път – какво Ви изненада най-много в Кралството?
  • Първо бих казал, че днес има голяма промяна от момента, когато за първи път посетих страната – тя е много по-отворена и прогресивна. Хората в Саудитска Арабия са много гостоприемни и е ясно, че работят усилено, за да станат по-открити. Има някои неща, които трябва да уважавате във всяка страна. По отношение на местните обичаи и традиции и Саудитска Арабия не е по-различна в това отношение. Аз винаги се чувствам добре дошъл там.
  • Вече има доста успешни жени пилоти, които участват в Дакар. Сега имаме саудитската пилотка Дания – Акил и испанските пилотки Кристина Гутиерес и Лая Санс. Последната се състезава във вашия отбор ACCIONA I SAINZ XE в Extreme E. Как мислите, че се променя света за жените в моторния спорт, какво още трябва да се направи от ваша гледна точка?
  • В зависимост от категорията, но моторните спортове традиционно не са лесни за участие на жени. Extreme E обаче е фантастичен пример за това как жените могат да се представят на много висок стандарт. Extreme E предлага чудесна възможност за жените да се състезават на същото ниво като мъжете. Не е имало друга дисциплина, която да предлага същия пример в света на автомобилния спорт. Вярвам, че Extreme E е отлична категория, която позволява на жените да направят следващата стъпка в други пътища. Дакар е добър пример за това развитие. Това не е лесен преход, поради физическия характер на ралито, но жените пилоти доказаха, че могат да го направят.
  • Станахте най-възрастният победител в рали Дакар през 2020 г. в първото издание в Саудитска Арабия. Как продължавате да поддържате форма и конкурентоспособност на този етап от кариерата си?
  • Наистина трябва да сте в отлично физическо състояние, за да можете да изпълнявате пет часа, пълна атака, две седмици. Трябва да се познавате добре, когато се представяте на определено ниво на дадена възраст. Трябва да сте аеробно силни поради високата честота на пулса, постигната при шофиране при екстремни условия със скорост за дълго време. Толкова важна, колкото кардио възможностите, е мускулната сила. Трябва да сте силни във врата и гърба, поради многото неравности и скокове, които има по маршрута за дълги периоди и за много дни. Когато си ветеран, като мен, познаваш тялото си добре, но в същото време трябва да направиш повече подготовка, отколкото когато си бил по-млад – така че не е лесно.
  • Какво очаквате от Дакар 2024, отново с Ауди, смятате ли, че ще бъдете по-конкурентоспособен тази година?
  • Смятаме, че работим в правилната посока с окачването, което беше една от ключовите точки за подобряване. Но друг фактор са допълнителните 15 kW, които ще получим, защото когато анализирате данните, с нашето тегло ние ускоряваме по-малко от конкуренцията, защото сме със 100 kg по-тежки, така че допълнителната мощност ще компенсира това.
  • Това е добре дошло, тъй като през последните две години е нещо, за което настоявам. Както знаете, двете ключови неща в моторния спорт са теглото и мощността. Ако имате същата мощност и 100 кг повече, няма да сте толкова конкурентни, колкото опозицията. За следващата година с малко повече мощност – ако овладеем надеждността си – тогава имаме силен отбор, с който да се състезаваме и се надяваме да постигнем приличен резултат.
  • И накрая, колко горд сте да гледате сина си Карлос във Ферари и колко напрегнати бяхте, докато гледахте последните обиколки на Гран При на Сингапур, когато той спечели?
  • Не бях на състезанието в Сингапур, гледах го от Сардиния, където бяхме с Extreme E. Първо, бях много щастлив за него и много горд. През целия уикенд той изглеждаше добре, тъй като беше бърз в тренировките и квалификациите. След това и начинът, по който управляваше състезанието, беше страхотен. Беше невероятно в тези последни пет обиколки, знаейки, че единственият му шанс да спечели е да даде на Ландо Норис зад него DRS. Той не само беше умен да го измисли, но беше достатъчно смел да опита номера, защото ако го сбъркаше, щеше да изглежда глупаво. И така, начинът, по който той се огледа в огледалата си и пресметна всяка обиколка как да я изпълни по перфектния начин, за да запази разликата, доведе до много специална победа и аз очевидно бях много щастлив. Когато вземете предвид неговия опит на писта, това се получи. В продължение на много години хората смятаха, че рали пилотите са диви, пързалят настрани и едва ли не, нямат прецизността, от която се нуждаете на асфалта. Всъщност и в ралито имате нужда от добър контрол, но наистина не можете да сравнявате F1 с рали. Последното наистина е тежко и винаги съм изпитвал голямо уважение към рали пилотите, но и към тези във Формула 1…