Електрическата ера при големите серии във Volkswagen започна с моделите ID. Това название обаче скоро ще остане в историята.
Volkswagen се връща към „истинските“ имена на моделите. Новината обяви директорът по продажбите на VW Мартин Зандер във връзка с електрическите модели от начално ниво ID.2 all (вижте илюстрациите) и ID. Every1. Така че онова, което експертите в бранша отдавна подозират или на което се надяват, е на път да се случи: Имената с ID във Volkswagen постепенно ще изчезнат. За въвеждането им си имаше причини, а човекът, който ги наложи, беше донякъде спорна личност.
Първоначално германската автомобилна индустрия беше, меко казано, леко предпазлива по отношение на прехода към електрическа мобилност. Все пак в продължение на десетилетия тя печелеше отлични пари с двигатели с вътрешно горене. За ръководителите, които бяха свикнали с успеха, беше трудно да се откажат от този изгоден бизнес. И то за да инвестират в първоначално далеч по-малко доходоносното производство на електрически автомобили. Един от начините да намалят риска от неуспех на електрическата мобилност беше да измислят напълно нови имена на модели. В най-лошия случай просто щяха да преустановят серията, ако говорим за Volkswagen – моделната серия ID. След това щяха да се поотърсят за кратко и да продължат с двигателите с вътрешно горене.
Решението на Дийс
Освен това тогавашният шеф на Volkswagen Херберт Дийс искаше всички да разберат, че е започнала нова ера. Затова електрическите автомобили ID трябваше да бъдат нещо съвсем ново и различно. По онова време Volkswagen се стремеше да преодолее една травма – дизеловият скандал беше разтърсил компанията до основи. Поради това Дийс искаше модели, чиито имена да не са опетнени от скандала. Това може да обясни и защо легендарният и нестихващо популярен Golf изведнъж престана да е любимото дете на развойните инженери.
В началото на април 2025 г. обаче вече бившият шеф на VW Дийс заяви, че смята поддържаните с десетилетия моделни серии на германските автомобилни производители за коз в битката за бъдещ пазарен дял. Той не спомена, че изключва от това съображение времето, когато беше начело на Volkswagen.
На първо време – Polo и Up
Въпреки че Volkswagen все още не е предоставил никаква информация по този въпрос, не би било изненадващо, ако за моделите от начално ниво се върнат имената Up и Polo, които все още са много по-стабилно загнездени в съзнанието на клиентите. За такива изгледи сп. Automobilwoche съобщи още през февруари. Очевидно отговорните лица във Volkswagen сега гледат с известно недоумение на решенията, които са взели преди години. Още през 2022 г. шефът на марката Томас Шефер подчерта, че е безумие да се оставят емблематични имена да погинат.
VW дава израз на едно осъзнаване, което в момента се разпространява в цялата автомобилна индустрия: Клиентите по-скоро не приемат драстичните промени в дизайна и имената на електрическите автомобили. Изглежда, че познатото им вдъхва повече увереност при технологичния преход. Mercedes например обмисля в бъдеще да продава EQS като „нормална“ S-класа, а цялата серия EQ вероятно ще изчезне като име. Политиката също играе важна роля при Volkswagen. Automobilwoche съобщава, че министър-председателят на Долна Саксония Олаф Лийс (ГСДП) също би искал да види ID.3 под моделното име „Golf“.
Golf си остава Golf
Golf със сигурност ще бъде електрически. Моделът за 2029 г. ще е базиран на SSP (Scalable Systems Platform) – и тогава ще се нарича просто „Golf“. Преходни идеи, като ID. Golf, изглежда, не са обсъждани. Първият SSP модел с класическо име вероятно ще бъде T-Roc, обявен за 2028 г. Първите ID имена обаче може да отмрат много по-рано: Обявеният за 2026 г. ID.2 може да се появи като Polo. През 2027 г. пък е възможно да не видим ID.1, а нов Up.
На снимките показваме студията ID.2 all, която очакваме през 2026 г. – може би като електрическо Polo.