Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Сделката на Хамилтън и Ферари е за над €400 млн. с финансиране...

Сделката на Хамилтън и Ферари е за над €400 млн. с финансиране проектите на пилота извън пистите

7433
0
Люис Хамилтън
Люис Хамилтън; снимка: Майкъл Потс

Сделката между Люис Хамилтън и Ферари е на стойност над €400 млн. и включва подкрепа и финансиране на проектите на седемкратния световен шампион извън пистите. Информацията е на италиански източници.

Решението на Хамилтън да напусне Мерцедес в края на сезон 2024 и да премине във Ферари предизвика огромен отзвук. Още отпреди да бъде официално потвърдено, то бе широко обсъждано като основният въпрос бе: „Защо?“ Защо Хамилтън реши пет месеца след оповестяване на последния му договор с екипа от Бракли да сключи нов със Скудерията? Дали става дума за пари, романтика или нещо чисто прагматично? На това може да отговори само Хамилтън. Но в публичното пространство започват да излизат подробности за това как се е стигнало до сделката и какво включва тя.

Президентът на Ферари Джон Елкан отдавна иска да привлече Хамилтън в Маранело. Той е направил предложение на седемкратния световен шампион в началото на 2023 г. Офертата е била за 2 години и заплата от 92 милиона евро – по €46 млн. на сезон. Седемкратният световен шампион любезно отхвърлил предложението. Той уточнил пред президента на Ферари, че не търси сделка единствено лично за себе си, а и за проектите си извън пистата. Елкан е приел това като предизвикателство и в течение на миналия сезон е изготвил нова оферта за англичанина.

Смята се, че президентът на Ферари и Хамилтън са се разбрали за 80 или 100 (според различни източници) милиона евро годишно. Поне €20 млн. от тях ще са под формата на бонуси и ще бъдат инвестирани във фондацията на седемкратния световен шампион. Освен това е договорено създаването на отделен общ фонд с около €250 млн. Фондът ще е през компанията Ексор – концернът, управляващ бизнесите на семейство Аниели. През него ще се управляват проектите на Хамилтън

Елкан започва да оформя Ферари според своите виждания по времето, когато Матия Биното подаде оставка от Скудерията. Биното не бе избор на внука на Джани Аниели за ръководител на тима в F1, а на Серджо Маркионе, който обаче почина внезапно в средата на 2018 г. Елкан първо бе зает основно със създаването на групата Stellantis. Когато обаче обърна внимание на Ферари, стана ясно, че с Биното не се разбират особено добре. Липсата на подкрепа от страна на президента и на главния изпълнителен директор на компанията Бенедето Виня доведе до неговата оставка. Елкан предложи на Кристиан Хорнер да оглави Скудерията, но получи отказ. След това бе привлечен Фредерик Васьор – той е избор на президента на Ферари. Сред основанията за този избор били добрите взаимоотношения на французина както с Шарл Льоклер, така и с Хамилтън.

Цялата тази подредба се случи, докато самият Хамилтън преговаряше с Мерцедес за нов договор през миналата година. Обявеното в края на август споразумение бе за два сезона. Оказа се, че е за 1 година плюс опция за още една. Тото Волф обясни, че не е можел да се ангажира с по-дълъг период, за да не блокира „определени опции за бъдещето“. Това означава, че австриецът е искал вече да планира бъдещето на екипа след като Хамилтън сложи край на активната си спортна дейност. По този начин обаче му е дал възможност за нови разговори с Ферари благодарение на клаузата, позволяваща предсрочно прекратяване на контракта.

В италиански медии се твърди също така, че Хамилтън е получил гаранции относно работата на Ферари по задвижващата система за 2026 г. Тогава влизат в сила нови правила за агрегатите

Твърди се още, че Льоклер е приел привличането на седемкратния световен шампион като ново предизвикателство, а не като нещо негативно и насочено срещу него. Екипът на Ферари отдавна се структурира около монегаска. Той е предпочетеният и от Елкан избор за център на отбора по времето, когато лагерът около Карлос Сайнц лобираше за повече внимание към испанеца.

Така основата на Ферари за влизането в сила на новите технически правила през 2026 г. е поставена. Твърди се, че идеята е да се изчака първият сезон при този регламент. След това ще се решава как ще се върви занапред. Според непотвърдена информация договорът на Хамилтън е за две години – 2025 и 2026-та с опция за още една. Льоклер бил с опция да реши дали да продължи своя контракт след сезон 2026.