Начало Автомобили Атека извежда Сеат на пътя на успеха

Атека извежда Сеат на пътя на успеха

425
0
Сеат Aтека

Испанският автомобилен производител Сеат преживя много труден период в последните години. През 2015 г. обаче за пръв път от 2007 г. брандът успя да реализира на пазарите по света над 400 000 автомобила и започна да излиза от кризата. През 2016 г. с появата на първия SUV на марката Атека резултатите се очертаха още по-добри, като само през първите 9 месеца Сеат постига оперативна печалба от 137 милиона евро, която бе с 11 пъти (!) по-голяма от същия период на 2015 г.

Продажбите сериозно се увеличиха и от добрия прием на останалите нови модели, но както отбеляза и президентът Лука де Мео, с успеха на Aтека компанията се връща окончателно на пътя на успеха.

Групата майка на Сеат VW има много грехове към бранда, чиято позиция дълго търсеше. Имаше период, в който превърна автомобилите му във ванове, след това ценово се луташе дали да го позиционира под или над Шкода. В крайна сметка бе намерена отново вярната формула – автомобили с атрактивен дизайн и пряко идваща от Германия техника плюс част от производството, изнесено в солидна Чехия.

VW разработи за своите брандове и новия компактен SUV, като Кодиак при Шкода, за който ClubS1 писа, с най-големите размери, а традиционно най-скъп е Тигуан. Атека е трето предложение, с което имаме възможност да се запознаем, взимайки един от най-резонните варианти за тест.

Това е бензиновата версия 1,4 литра TSI с авангардната технология за директно впръскване в цилиндрите и 150 к.с. Колата е с 6-степенна ръчна скоростна кутия и задвижване на четирите колела. Средната цена на модела е около 50 000 лв. с ДДС, като гамата започва от около 40 000 и завършва с модели за около 60 000 лв.

Aтека е в 3 нива на оборудване, като базовото е с климатик, медийна система с 5-инчов тъчскрийн екран, електрическа ръчна спирачка, 7 въздушни възглавници, система за следене налягането в гумите.

Линията Style е със 17-инчови алуминиеви джанти, LED задни светлини, климатроник, кожен волан, предни и задни сензори за паркиране.

Най-високото ниво XCELLENCE с двигателя 2,0 TDI с мощност 190 к.с. и трансмисия DSG е например с тапицерия Alcantara.

Има релси на покрива и хромирани рамки на стъклата, черна решетка, затъмнени прозорци и 18-инчови алуминиеви джанти, пълни LED фарове, сензори и камера за паркиране и др.

Впечатленията от пътното поведение са изключително позитивни. Поведението и цялата конструкция са стегнати и солидни, без обаче да липсва комфорт.

Шумът е добре изолиран, а колата е наистина и доста компактна и удобна. Тя има дължина от 4,36 м и тегло от 1356 кг. Реално е сред най-малките в сегмента. Багажното пространство обаче е сред големите – 510 л, респективно 485 л за варианта 4х4.

Кросоувърът се предлага с бензинови и дизелови двигатели, вариращи от 115 к.с. до 190 к.с., с предно или 4×4 задвижване, с ръчна или автоматична трансмисия. Задвижването на 4-те колела е с новоразработен многодисков съединител с хидравлично задвижване и електронно управление – пето поколение Haldex. Проходимостта в дълбокия сняг край Ботевград е също забележителна. Разходът на гориво е трети елемент, който прави добро впечатление.

Aтека е отлично оборудван автомобил, но това, което не ми харесва, е твърде сериозното количество бутони за управление на различните системи. Модата в последните години е по-скоро с един бутон да се управлява всичко, но тук нещата са малко по-различни, като, предполагам обаче, бързо се свиква. Нашата версия е със средната гама в оборудването Style, като има още две, по-семпла и по-луксозна.

Като цяло Атека е наистина добре оборудвана, разполага с Full LED светлини с welcome light, Top view камера и Parking Assist и включва още редица системи за подпомагане на шофирането.

Такива са иновативната Traffic Jam Assist и новата Emergency Assist. Предлагат се още последно поколение информационно-развлекателни системи с 8-инчов сензорен екран и Full Link свързаност, Wireless зарядно, електрическо отваряне и затваряне на багажника с kessy система, което е още едно удобство в използването на колата.

Тестът е публикуван в брой 201, февруари 2017 на ClubS1