Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Silly season: Де Врис кандидат за Алпин, Хюлкенберг фаворит за Хаас

Silly season: Де Врис кандидат за Алпин, Хюлкенберг фаворит за Хаас

889
0
Ник де Врис
Ник де Врис; снимка: Астън Мартин

За сезон 2023 във Формула 1 останаха свободни кокпити в Алпин, Уилямс и Хаас, кандидатите са близо дузина. Уикендът за Гран при на Италия не прави изключение от предходните надпревари и темата кой къде ще отиде не е утихнала след решаването на спора чий договор на Оскар Пиастри е валиден. Сред кандидатите за трите места се цитират имената на Пиер Гасли, Даниел Рикиардо, Мик Шумахер и Николас Латифи от настоящите титуляри в Гран при. Останалите са Нико Хюлкенберг, Ник де Врис, Логан Сарджънт, Фелипе Другович, Колтън Херта и Антонио Джовинаци. От всички тях единствен Гасли е сигурен, че догодина ще кара във Формула 1. Въпросът е дали ще е в настоящия си тим Алфа Таури или в Алпин – зависи дали Херта ще получи суперлиценз.

Ако Гасли си остане в Алфа Таури, то мястото в Алпин е свободно. От отбора от Енстън явно търсят вариант и Ник де Врис внезапно бе включен сред кандидатите за съекипник на Естебан Окон

Той бил забелязан в моторхоума на френския екип по време на уикенда в Зандвоорт. Хора от Алпин и Мерцедес също са били видени да водят дискусии – Де Врис е кадър на Мерцедес. Нидерландецът стана шампион във Формула 2 през 2019 г. Миналия сезон взе титлата във Формула Е с Мерцедес, но така и не може да си намери място във Формула 1. 27-годишният пилот заяви, че не гради бъдещето си при всяка смяна в мнението на Гран при падока, но същевременно е на мнение, че заслужава шанс да опита силите си в F1. Освен това не одобрява опитите да се направи изключение за Колтън Херта, за да може американецът да се състезава за Алфа Таури.

„Според мен правилата трябва да бъдат уважавани. На пазара има много други пилоти, които притежават необходимите за суперлиценз точки. Не е толкова належащо да се дава изключение за нечия изгода. Освен това така би се създал погрешен прецедент и ужасен пример за Формула 2 и Формула 3. Лошото влияние ще е много голямо, въпросът не е просто да се направи едно изключение“, коментира Де Врис.

„Първо, мнозина ще започнат да чукат на вратата с подобни молби. Второ, ще се окаже, че пилоти от Формула 4 и Формула 3 мога да избягат до Щатите – в Инди Лайтс има само 12 коли на грида и е значително по-лесно да се бележат точки, след което да се върнат при нас. Това на практика почти ще съсипе изградената стълба (за изкачване към F1). В момента има ясна пътека към Формула 1. Би било срамота да се застраши системата, а според мен е и ненужно.“

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Nyck De Vries (@nyckdevries)

По въпроса за суперлиценза на Херта мнението на Де Врис на практика е мнението на ФИА и ръководството на Формула 1

22-годишният американец има вече сериозна кариера зад гърба си, но така или иначе не отговаря на условията за Гран при. Федерацията гради от години „стълбата“ към F1 и едва ли ще откликне радушно искането на Хелмут Марко да пусне Колтън, независимо колко е талантлив. Австриецът е недоволен от системата, защото според него се пренебрегват шампионати в Съединените щати (като Индикар) и Япония (Супер Формула), но единственото, което може да направи, е да отправи молба за изключение, което и стори.

Отделен въпрос е защо Ред Бул не използва пилоти от собствената си академия. В Нидерландия точно Марко заяви, че няма да вземе състезател извън програмата на екипа от Милтън Кийнс, когато бе попитан дали обмисля Мик Шумахер за Алфа Таури. На другия ден съобщи, че се бил разбрал да привлече Херта. Австриецът не е доволен от представянето на Лиам Лоусън, Джехан Дарувала и Юри Випс във Формула 2. Същевременно смята, че Аюму Иваса и Исак Хаджар нямат достатъчно опит. Затова залага на желанието за присъствие на американски пилот във Формула 1, но може да е надценил колко иска спортът състезател от Съединените щати.

След разговор с Марко пък с Алпин се бил свързал и лидерът във Формула 2 Фелипе Другович. Бразилецът е подкрепян от Рено, а родината му е един от най-важните пазари за марката.

Гюнтер Щайнер вече неколкократно посочи, че не бърза с решението си за Хаас

Той може да избира между няколко пилоти. Като фаворит за съотборник на Кевин Магнусен обаче няколко източника посочват Нико Хюлкенберг. Той притежава сериозен опит, но не е обременен от скорошна липса на резултати на писта като Даниел Рикиардо. Хюлкенберг се справи на чудесно ниво всеки път, когато заместваше пилоти с коронавирус, демонстрирайки адаптивност и скорост. За Хаас освен това се спрягат имената на настоящия титуляр Шумахер и Джовинаци, ползващ се протекциите на Ферари.

„Със сигурност искам да съм във Формула 1 догодина. Това не е тайна. Но не зависи от мен. Имам още една тренировка, но не гледам на това като на тест за следващия сезон. Да видим какво ще направим в Остин“, каза италианският пилот, след като направи една петъчна сесия с Хаас, специално уредена от Ферари.

Ако не се върне в F1, Джовинаци вероятно ще продължи кариерата си с Ферари в световния шампионат за надпревари за издръжливост

Уилямс се обсъжда най-малко от трите отбора със свободни места. Вариантът да запазят Латифи все още не е отпаднал – канадецът разполага със спонсори. Сарджънт няма опит в Гран при и не е ясно дали ще съумее да се справи.