Съветникът на Ред Бул Хелмут Марко не е убеден в легалността на системата Dual Axis Steering (DAS) на Мерцедес. Техническото нововъведение на тима от Бракли бе забелязано по време на втория ден от първите предсезонни изпитания във Формула 1 за 2020 г.
„Всъщност ако променяш ъгъла на сходимост по време на движение, това променя контактната площ на гумите. Съответно – в много дълга серия – и отстоянието от настилката”, заяви Марко пред Ауто Билд. „Но това не е позволено, защото системата би действала като забраненото активно окачване.”
Промяната на ъгъла на сходимост има няколко сериозни предимства
Постига се по-добра стабилност, запазва се температурата в гумите на правите. Правилата обаче по принцип забраняват подобни неща.
Става дума за две регулации – 10.2.2 и 10.2.3. Точка 10.2 се отнася до геометрията на окачването. 10.2.2 гласи: „Забранено е всяко автоматично устройство, което може да променя конфигурацията или да влияе на поведението на която е да е част от системата на окачването.” 10.2.3 постановява: „По време на движение не може да се настройва каквото и да е част системата на окачването.”
Това дори не е всичко. Твърди се, че в задното окачване на Мерцедес F1 W11 също има нещо специално. А-рамената в тази част са така разположени, че въздушният поток се насочва към вътрешната страна на колелото. По този начин се увеличава натискът в задната част и се подсилва ефектът на дифузьора.
DAS бързо се превърна в най-голямата история от втория ден тестове на пистата Каталуня
Системата е част от кормилната уредба. Тя веднага стана предмет на разгорещени дискусии в падока. Техническият директор на Мерцедес Джеймс Алисън бе категоричен, че тимът от Бракли не се притеснява относно легалността на DAS. Той обясни, че екипът я е разработил след предварителни разговори с ФИА. Говорител на международната автомобилна федерация пък е заявил, че според администриращата организация системата отговаря на правилата. Все пак от ФИА наблюдават внимателно ситуацията.
Us reading the comments today… ? pic.twitter.com/TZDzN721Un
— Mercedes-AMG F1 (@MercedesAMGF1) February 20, 2020