Начало Тест райд Скутер, адвенчър, кросарка, или… просто свобода

Скутер, адвенчър, кросарка, или… просто свобода

234
0
Honda X-ADV
Honda X-ADV, снимка Георги Павлов

От Honda винаги са се старали да създадат нещо ново в света на мотоциклетизма. Нещо свежо, уникално. Поставяли са основите на цели категории и сегменти мотоциклети. Като специалисти в иновациите, те продължават традицията с уникалния X-ADV. Той прилича на скутер, но има атрибути на средноразмерен мотоциклет в приключенски стил, а в същото време спокойно може с него „да хванеш гората“ по черни пътища. Или пък ей така, по голата поляна или баира…

Машината е страхотна с изправената позиция за каране, осигуряваща превъзходна видимост и забележителна всестранна полезност, работа или игра. Може да е скутер или мотор, но е лесно да се управлява, пъргав, характерен с удобство, ефективност и полезно пространство за съхранение. Машината има строг и стилен SUV образ, но е с всички първокласни функции за движение в големия град.

Създадена е в R&D центъра на Honda в Рим. Там са родени много нестандартни идеи

Инженерите са изградили Honda X-ADV, за да не прилича на нито едно двуколесно преди това. X-ADV очертава ново усещане за независимост на две колела. По този начин засилват вроденото желание на мотоциклетиста да се освободи, да пътува и да се наслаждава на нови преживявания. Тя улавя същността на двуколесната свобода във вълнуваща нова форма.

Да, байка, който тествах действително няма аналог. Конструкцията е на макси скутер, но е ориентиран и към черните пътища, което е видно от по-високия просвет и гуми с грайфери. Представят го като първия адвенчър скутер в историята. Но Honda X-ADV носи белезите и на офроудър. Както вече определихме, този байк е еднакво удобен в градска среда, на дълъг път и за приключения извън пътя. Освен това има приличен „багажник“ под седалката с обем от 21 л и опция за закрепване на багажна кутия.

Задвижването е изключително впечатляващо, ако мислим за X-ADV като за скутер

Двигателят е двуцилиндров, с обем от 745 куб. см и мощност от 55 к.с. (40,3 кВт) при 6250 об/мин. Въртящият момент е сравнително висок – 68 Нм при 4750 об/мин. Във версията за  2018 г., ограничението на оборотите е повишено до 7500 об/мин. Така се позволява естественото използване на работата на двигателя в по-голям диапазон на оборотите. Диаметърът и ходът на буталото са 77 х 80 мм. Архитектурата и специално оформените горивни камери се комбинират с коляновия вал с висока инерционна маса. От там се получава високият въртящ момент. Двойните балансьори противодействат на вибрациите от по-високата инерция на оборотите.

Скоростната кутия е 6-степенен автоматик с двоен съединител. Всъщност тази конфигурация не е нова, позната е от друг адвенчър модел на японците – NC 750X. Изобщо DCT навлиза с „пълна газ“ в гамата на Honda. Тази трансмисия на мен ми напомня за флагмана Honda Goldwing, но там автоматика с двоен съединител разполага със 7 предавки.

DCT трансмисията осигурява много бърз старт, без никакво прекъсване на тягата при смяна на предавките. Той разполага със спортен режим, който държи по-високи обороти преди да премине на по-висока скорост и изцежда максимално ресурса на двигателя.

DCT пасва изключително добре на причудливата машина с остри ръбове в редица детайли и елементи. Тя допринася за още по-голямата лекота на управление и определено предлага страхотен комфорт при езда

Пъргавината е такава, че трудно ще се намери кой да ви се опъне на светофара, независимо дали е на две или четири колела. Но пък не е прекалена и не ви кара да се чувствате като тореадор. Максималната скорост е около 170 км/ч. Звукът е типичен за V-образен среднокубатурен двигател.

Ездачът може да избере и ръчна смяна на предавките от бутони с “плюс“ и „минус“, разположени до лявата ръкохватка. Двойният съединител превключва скоростите много бързо и точно, заради което не изпитвах необходимост от ръчно превключване. Все пак пробвах смяна и с бутона. В режим D машината се стреми да поддържа по-ниски обороти на по-висока предавка, за да пести гориво и да не напряга излишно двигателя и ездача. И действително икономичността е впечатляваща – 4.6 л – 4.9 на 100 км след цялата измината дистанция по време на теста. А изобщо не съм се опитвал да карам икономично. Това се доближава до обещаната от производителя консумация от 3.7 л на 100 км. Или с един литър се изминават 27,5 км. Следователно с един резервоар от 13,1 л могат да се изминат над 300 км.

Впръскването на гориво става чрез инжекторната система на Honda PGM-FI. Двигателят на  X-ADV отговаря на стандарта EURO4, а CO2 емисите са 85 г/км.

Към технологиите си заслужава да отбележим LED светлините и безключовото запалване. С комбиниран превключвател се заключва кормилото. Има позиция за отваряне на багажника, в случая повдигане на седалката, отваряне на резервоара, които са в едно и също положение на превключвателя и позиция контакт.

Когато намалявате със спирачката, оборудвана със системата против блокиране ABS, скоростната кутия превключва по-рано на по-ниска предавка, използвайки по този начин и моторната спирачка.

Друго допълнение към X-ADV е Honda Selectable Torque Control (HSTC). Той разполага с 2 нива

Ниво 1 позволява приплъзване на задните колела – например върху чакъл, пясък, кал или прахоляк. Ниво 2 осигурява  вдъхващо доверие сцепление по хлъзгави пътища. Ниво 2 е по подразбиране от „запалването включено“ и натискането на бутона в лявата дръжка променя настройката на ниво 1. Натискането и задържането на бутона изключва HSTC.

Позицията на езда до голяма степен си я избирате сами. Седалката е с височина от 820 мм и предлага много приличен комфорт за двама пътници. Може да си сложите краката на улеите зад предния обтекател в стил скутер и да си пътувате дълго и неуморно все едното сте седнали на стол.

Разбира се, малко е странно усещането да се носите с висока скорост върху въпросния стол, а краката ви да не участват изобщо в управлението и балансирането на машината. Същото важи и ако я подкарате на офроуд. Затова от Honda са монтирали и класически мотоциклетни стъпенки зад въпросните „скутерски“. Те се явяват приблизително на нивото на раменете и позволяват по-активна „моторджийска“ позиция и изправяне при офроуд. Въпреки това пак ви липсва усещането да стиснете машината между краката си, което е типично за мотоциклетите. Има възможност да регулирате височината на ветровото стъкло в 5 степени.

Когато говорим за офроуд, X-ADV може да се похвали с приличния пътен просвет от 162 мм, дълъг ход на окачването и подобно на ендуро машините – по-голямо предно колело от задното – 17 на 15 цола. Междуосието също е забележимо голямо – 1590 мм.

Има и един специален режим G, който настройва тракшън контрола по най-подходящия начин за настилки с ниско сцепление. Разбира се, асистентът за сцепление може да се настройва в три отделни степени и да изключва напълно. ABS системата също се изключва. Машината е с тегло от 238 кг. Кормилото е оборудвано със същите протектори като на адвенчъра HONDA Africa Twin.

Технически характеристики

Двигател: 2-цилиндров L2, течно охлаждане, 4 клапана на цилиндър, SOHC, обем 745 куб. см
Диаметър и ход: 77 х 80 мм
Мощност:   55 к.с. при 6250 об/мин.
Въртящ момент 68 Нм при 4750 об/мин.
Разход на гориво 3.7 л на 100 км (27,5 км/л)
Резервоар 13.1 л
Вредни емисии СО2: 85 г/км
Съединител: двоен хидравличен, многодисков в маслена баня (DCT)
Трансмисия: 6-степенна
Задвижване: верига
Рама: Стоманена Diamond
Окачване: регулируемо отпред,  Prolink с регулируемо задно рамо отзад
Размери (д, ш, в) 2245 x 910 x 1375 мм
Междуосие 1590 мм
Височина седалка 820 мм
Пътен просвет 162 мм
Тегло 238 кг
Цена от 23 699 лв. с ДДС

Ако сте намерили правописна грешка, моля уведомете ни като маркирате текста и натиснете Ctrl+Enter