Среща на Кристиан Хорнер и Мохамед бин Сулайем бе отложена днес за втори път. От вчера в Остин, където този уикенд ще се проведе Гран при на САЩ, се говори, че шефът на Ред Бул и президентът на ФИА имат уговорено виждане. Хорнер спря да дава каквито и да е изявления относно евентуалното нарушение, допуснато от отбора му в бюджета за сезон 2021. Отборът от Милтън Кийнс настоява, че не е надвишил ограничението.
Според информация на известния журналист Дитер Ренкен и уебсайта racingnews365.com сметките на Ред Бул всъщност не излизат с 5,8 млн. долара, от които преразходът над бюджетния лимит е $1,8 млн. Според публикацията Хорнер е разбрал за извода на ФИА от прегледа на финансовите документи около час след финала на Гран при на Япония. Получил телефонно обаждане лично от генералния секретар на федерацията Шейла-Ан Рао. Официалното съобщение бе направено на следващия ден. От вчера се твърди, че от ФИА са направили предложение на Ред Бул – какво да е наказанието, ако отборът приеме и признае, че е в нарушение.
Любопитно е обаче откъде идва преразходът. Според последната информация от Ред Бул са били с $4 млн. под границата при подаването на документите през март. Как тогава според ФИА отборът е в преразход?
Едното спорно перо са вътрешни плащания на отбора, свързани със служител в т.нар. „gardening leave“ и болнични. То възлиза на $800 000. За болничните все така не е ясно за какво точно става дума. По принцип те не влизат в бюджетния лимит. Служителят обаче не е Ейдриан Нюи, както се смяташе, а Дан Фелоус. Той прие оферта на Астън Мартин, където понастоящем е технически директор. Новината за привличането му бе съобщена през юни 2021 г. и нещо в неговото възнаграждение явно е спорно. Фелоус бе шеф на аеродинамичния отдел на Ред Бул.
Прословутият вече кетъринг е едно от най-големите спорни пера – на стойност $1,2 млн. Според запознати храната в централата влиза в бюджетния лимит. При това без значение дали е дотирана от отбора или дори безплатна. От Ред Бул твърдяха, че предоставят безплатен обяд на близо 1000 служители в Милтън Кийнс. Според ФИА това представлява част от възнаграждение и се смята към лимита. Храната на писта обаче не се брои към ограничението. По време на състезателен уикенд в отборите се хранят не само техни членове, а и гости, VIP-ове, спонсори. Това се възприема като маркетинг, а разходите за маркетинг са извън лимита.
Следващият проблемен въпрос касае резервни части. От ФИА променили правило през юни тази година така, че да включат в бюджетния лимит определени резервни части за колите от 2021 г.
В Ред Бул имали такива компоненти, които използвали за шоу автомобили. От федерацията са решили, че тези части влизат в бюджета.
Голямо перо е също така ситуация с програма за насърчаване работата на извършващи разработки и изследвания във Великобритания компании. При нея фирми могат да кандидатстват за намаляване на данъците си или за определени суми. Така британското правителство насърчава компаниите да създават работни места в страната. Сложните процедури на местните данъчни обаче са довели дотам, че в Ред Бул като че ли са се оказали с повече пари от очакваното.
Междувременно Кристиан Хорнер бе забелязан да отива към Формула Уан Мениджмънт. Това обаче е предварително обявено събиране на шефовете на отбори, свързано с филма на Брад Пит за Формула 1, а не с бюджетния лимит.
Afspraak Horner en FIA-president Ben Sulayem is opnieuw uitgesteld.
Horner meldde zich net bij de FOM, net als de andere teambazen. Vergadering niet over de budget cap, maar over de op handen zijnde Formule 1-film van Brad Pitt. Ook belangrijk. #F1 pic.twitter.com/ZvgS0RJ2Cq
— Erik van Haren (@ErikvHaren) October 21, 2022