Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Статуквото във Формула 1 (част 1)

Статуквото във Формула 1 (част 1)

32
0

Битката на пистата през тази година може и да кара феновете да бъдат наистина въодушевени, но извън нея има също толкова големи борби, които обаче са по-далеч от светлините на прожекторите.

След като Супер Агури се оттеглиха от Формула 1, мнозина се замислиха и осъзнаха, че в момента има страхотна кредитна криза и глобална икономическа рецесия, което кара тимовете да се замислят за бъдещето на този спорт.

Само преди няколко дни президентът на ФИА Макс Мозли предупреди за предстояща мащабна финансова криза, което може да доведе до растящи разходи и намаляващи приходи.

И обратно през 2002 година, когато Формула 1 загуби Прост и Ероуз от специализираното издание за моторни спортове проведоха кръгла маса, в която членове на тимовете говореха за това как Формула 1 реагира на трудния климат след 11 септември 2001 година.

И докато всичко това продължава и в момента, то изглежда, че не пречи това упражнение да се проведе отново и да се види какво мислят за хората от Формула 1 за развитието на спорта. Следва и пълна версия на проведения диалог с някои ключови фигури.

Въпрос: Дали в момента Формула 1 е в състояние да направи същите грешки, които направи в разгара на рецесията около 11 септември с тимовете на Прост и Ероуз?

Флавио Бриаторе: Определено правим същите грешки. Хората във Формула 1 вярват, че каквото и да се случи в икономическия свят, спортът ще си продължи. Вече сме виждали толкова много примери за това – най-близкият е Супер Агури. Никога не се учим от грешките си, просто харчим повече пари.

Кристиан Хорнер: Единственото нещо, за което са съгласни всички в питлейна, е, че сериозно трябва да проконтролираме разходите. Формула 1 е непропорционално скъпа спрямо приходите, които могат да бъдат генерирани, особено по време на трудни икономически етапи. И всички тимове реагират отговорно – но така или иначе трябва да предприемем нещо бързо.

Джон Хаует: Когато пазарът става толкова труден, само приспособимите оцелявят. Но Формула 1 все още е един от най-силните пазари в света по отношение на атрактивност, покритие и популярност – особено в развиващите се пазари като Русия, Китай, Индия и цялата Южна Америка. И аз вярвам, че има накъде да се разпростира спортът, като определено трябва да погледнем за нови места за провеждане на състезанията, поглеждайки към новозараждащите се пазари.

Въпрос: Дали загубата на тима на Супер Агури – и видимата им липса в Турция – представлява едно лошо послание?

Ник Фрай: Първият въпрос,на който трябва да се отговори е: „Дали Формула 1 е място за някой не добре финансиран частен тим?”. В историята на този спорт е имало доста тимове, работещи на границата, които обаче в някакъв момент спират да съществуват. И мисля, че винаги ще бъде така. Истинската мисия на Формула 1 да се привлече Фолксваген, Ауди или някоя друга подобна голяма компания, а не толкова да се търсят повече частници, които може да свършат в края на краищата по същия начин като Ероуз и Прост. Частните тимове влизат в този спорт при условие, че могат да си го позволят – но се оказва, че не могат да печелят толкова, че да продължават втора и трета година. Ако не можеш да си позволиш да се състезаваш, не е редно да си тук.

Джон Хаует: Ако нямаш добра организация и добра структура, то е още по-тежко влизането в една тежка пазарна среда.

Въпрос: Тогава дали оттеглянето на Супер Агури е просто единичен случай, а не толкова индикация накъде отива този пазар?

Джон Хаует: Да, така мисля. Погледнете какво прави Виджай Маля с Форс Индия – това е добре финансиран тим с уникални възможности да пробие на индийския пазар. Скудерия Торо Росо може и да бъде продадена скоро, но така или иначе е добре поддържан тим и може да се окаже много атрактивно предложение за купувачите.

Колин Колес: Супер Агури бе специален случай – това бе един изкуствено създаден тим и затова и за тях винаги бе трудно да намират инвеститори и спонсори, тъй като тимът бе управляван според уникален бизнес план. В контраст бъдещето на Форс Индия е светло, тъй като взехме правилните решения. Да, ние сме независим конструктор, но имаме силни партньори и добре структуриран бизнес план.

Очаквайте продължение…