Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Ще се намесят ли ФИА и ръководството на F1 в шампионата?

Ще се намесят ли ФИА и ръководството на F1 в шампионата?

2841
0
ФИА, Формула 1, F1
снимка: Майкъл Потс

Първите два старта от сезон 2023 преминаха с доминиращо представяне на Ред Бул. Макс Верстапен и Серхио Перес взеха по една победа. Тимът на Милтън Кийнс взе двойни успехи и в двете надпревари. И в Бахрейн, и в Саудитска Арабия при това имаше технически проблеми с болидите RB19. Въпреки грижите на пистата Сахир пилотите на Ред Бул намалиха режимите на задвижващите системи в последните обиколки. В Джеда натискането до финала дойде по други причини, но в крайна сметка никой не бе в състояние да застраши Ред Бул. По-назад в колоната също нямаше много борба от един момент нататък и всичко това вече тревожи ФИА и ръководството на Формула 1, се твърди в публикация на Ауто Мотор унд Шпорт.

„Числата говорят сами. Миналата година по време на Гран при на Бахрейн е имало 67 изпреварвания. Тази година – едва 30. В Саудитска Арабия броят на маневрите за изпреварвания падна от 38 на 33. Подреждането на Макс Верстапен и Шарл Льоклер на по-задни места на стартовата решетка допринесе основно за тази статистика“, посочва немското издание

„Но цялостната картина от пистата създаде впечатлението, че F1 се връща към липсата на битки. Джордж Ръсел, Люис Хамилтън, Карлос Сайнц, Шарл Льоклер, Естебан Окон и Пиер Гасли бяха на по две секунди един от друг в продължение на 20 обиколки. Нито един от тях не влезе в DRS-зоната на пилота пред себе си. Фернандо Алонсо успя да изпревари Хамилтън и Сайнц единствено заради по-добрата скорост на колата си.“

Пилотите на Ферари Льоклер и Карлос Сайнц посочиха точно това след финала на втория F1 кръг за годината. Монегаскът обясни, че е могъл да вдигне малко темпото, но усещал негативния ефект от приближаването на под секунда до съекипника си. Сайнц посочи, че следването на други коли става по-трудно.

„Усещането бе почти като в старите коли“, допълни испанецът.

Това е проблем за спорта, в който от 2022 г. важат нови технически правила. Те бяха създадени точно с цел увеличаване на битките по пистите. Първият сезон, през който се състезаваха създадените по тях болиди, бе определен като успех. През втория в самото начало вече се появяват познати проблеми.

Според анализа причината е, че след година опит с тези автомобили инженерите намират варианти за добавяне на още елементи за управление на въздушните потоци

„Ферари превърна петте стабилизатора на между два елемента на предното крило в пет миникрила и всички те са насочени навън. Тази конструкция бе забранена на Мерцедес миналата година. Аеродинамиците намират и други начини да пренасочват въздушните потоци навън от предните колела. Конструкцията на предното окачване на Ред Бул и Астън Мартин също подпомага това.“

В публикацията се посочва още, че промените в правилата за пода бяха въведени с цел премахване подскачането на болидите. Същевременно обаче окуражили въвеждането на всевъзможни прорези, крилца и други елементи с цел минимизиране загубата на аеродинамично притискане от повдигането с 15 мм. Това съответно влияе на поведението на колите, включително следването и изпреварването.

При това положение се предполага, че ФИА може да се намеси по някакъв начин – и заради намаляващите битки, и вследствие доминацията на Ред Бул. Ръководството на F1 не участва в създаването на правилата, но иска шоу на пистата

„Единственият проблем е обосновката. Целта на Формула 1 е да подобри качеството на надпреварите. Ако няма обаче рискове за безопасността, ще е трудно правилата да се променят просто така“, се казва още в публикацията.

Междувременно не друг, а Тото Волф отбеляза, че подобно доминиращо представяне на един отбор не бива да е повод за критики към F1.

„Дори да не е много добре за шоуто един и същ отбор да печели през цялото време, това се случва, защото те са свършили страхотна работа, а ние не. Наше задължение е да настигнем тези момчета (Ред Бул) и да се борим с тях. Не бива да се говори лошо за спорта в такива случаи. Помня подобния изявления от 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019 и 2020-та година. Тези неща обаче правят спорта ни толкова специален – трябва да се трудиш здраво, за да спечелиш и да заслужиш успеха“, заяви шефът на Мерцедес в F1.