Стюардите на Гран при на САЩ първо не допуснаха протеста на Алпин относно наказанието на Фернандо Алонсо, наложено след надпреварата в Остин, до разглеждане. Френският тип подаде възражение, след което се стигна до ново изслушване. В крайна сметка то бе уважено и седмото място на испанския пилот от надпреварата в Остин бе върнато.
Алонсо получи санкция в Остин вследствие на възражение от страна на Хаас. Американският тим претендираше, че той и Серхио Перес (Ред Бул) са карали по време на състезанието опасни автомобили
Мексиканският състезател се размина със санкция. Алонсо обаче получи 10 секунди stop-and-go, което след карирания флаг се трансформира в 30 секунди. От Алпин протестираха заради това, че документите на Хаас са подадени след крайния срок. Стюардите на Гран при на САЩ обаче още в Тексас отбелязаха това с уточнението, че са установили, че в конкретния случай не е имало как той да бъде спазен.
В такива случаи се провежда първо изслушване, след което се решава дали новият протест е допустим за разглеждане. Според Международния спортен код стюардите могат да допускат изключения в случаи, когато „обстоятелствата не позволяват спазване на срока“. При първото си събиране протестът на Алпин не стигна до втората фаза. Веднага след това тимът поиска ново преразглеждане. То вече се увенча с успех.
От Алпин са успели да докажат, че тимът на Хаас е можел да спази срока при подаване на протеста си. От американския тим са се консултирали с ФИА в Остин и им е било казано, че имат час за документите. Отборът от Енстън е посочил, че стюардите нямат право да удължават срока. В решението се посочва, че остава притеснението от управлението на опасен автомобил, както и че ФИА ще проведе разследване на употребата на предупредителния флаг за такова нарушение
BWT Alpine F1 Team thanks the FIA stewards for convening and reaching a positive conclusion on the matter involving Car #14 from last weekend’s United States Grand Prix.
[1/3]
— BWT Alpine F1 Team (@AlpineF1Team) October 28, 2022
We look forward to continuing our collaborative work alongside the FIA to ensure the racing spectacle is maintained to the highest quality.
The team now looks forward to competing this weekend at the Mexico City Grand Prix.
[3/3]
— BWT Alpine F1 Team (@AlpineF1Team) October 28, 2022
Самият Алонсо заяви по-рано тази седмица, че разглеждането протеста на отбора му ще е важен ден за Формула 1
Според него решението щяло да покаже дали спортът върви в правилна посока. Вече в Мексико изрази оптимизъм, че стюардите ще отменят наказанието му, наложено заради това, че дясното огледало на колата му се откъсна и излетя от колата.
„Миналата неделя изживях какви ли не емоции. От ФИА водят много прозрачна политика тази година. Мисля, че новото ръководство начело с Мохамед [бин Сулайем] върши нещата малко по-различно, отколкото в миналото. Имам им пълно доверие“, коментира Алонсо.
„Според мен някои неща – грешки от тяхна страна – са много ясни. Не ми е бил показван черно-оранжев флаг (предупреждение за опасен автомобил – б.р.). Това означава, че не са смятали болида за опасен за управление. Колата беше в затворен парк, премина всички проверки. И накрая протестът е подаден твърде късно. Затова мисля, че ще бъде взето правилното решение.“
„В противен случай Формула 1 ще си създаде огромен проблем. Мисля, че 50%, 60%, 70% от колите ще трябва да се оттеглят, когато някакъв аеродинамичен елемент не е правилно закрепен, защото тогава колата ще е „опасна““, заяви Алонсо
„Освен това ако е позволено да протестираш 20 минути по-късно, месец по-късно също ли ще е разрешено? Не мисля, че спортът може да си го позволи. Затова е толкова важно това решение. Не ми пука за седмото място, не се боря за титла. Но ако наказанието не бъде отменено, ще отворим кутията на Пандора“, допълни той.
В Остин стюардите отбелязаха при разглеждането на случая, че рейс директорът Нилс Витик е допуснал грешка в случая с Алонсо. Това е пореден случай този сезон, при който има някакъв проблем с решения на пистата. Основанието на Хаас за протеста бе, че Кевин Магнусен три пъти досега получава предупреждения за управление на опасна кола. Американският тим търсеше постоянство в решенията на хората на ФИА.