Начало Избрани Томбазис призна, че е имало прекомерно използване на черно-оранжев флаг

Томбазис призна, че е имало прекомерно използване на черно-оранжев флаг

1490
0
черно-оранжев флаг при Кевин Магнусен
снимка, Хаас

Никола Томбазис коментира някои от спорните моменти през сезон 2022 в F1. Техническият шеф на ФИА призна, че е имало прекомерно използване на черно-оранжев флаг от страна на рейс контрола.

Подобен флаг се показва когато автомобилите имат повреди, които трябва да се отстранят в питлейна. По този начин състезанието да продължи безопасно. Пилотите, на които е показан черно-оранжев флаг, са длъжни да спрат, за да позволят извършването на поправки, дори ако самият екип смята, че те не са необходими.

Непланираното спиране в бокса може на практика да сложи край на състезанието на даден състезател. Също така това го поставя в задната част на полето при завръщането му на пистата.

Проблемът засегна най-много Кевин Магнусен. Пилотът на Хаас получи черно-оранжев флаг в Канада, Унгария и Сингапур. Причините за това бяха повреди по предното крило на неговия болид. Юки Цунода също пострада от черно-оранжевия флаг. Състезателят на Алфа Таури се движеше в топ 10 в Баку когато трябва да направи допълнително спиране в бокса заради проблеми със задното крило.

В момента има редица спорове дали тази повреди са били достатъчно „структурни“, за да оправдае принудителното спиране в бокса на дадени състезатели.

От Хаас подчертаха своето недоволство от действията на рейс контрола в Остин. Американският отбор дори протестира резултата на Фернандо Алонсо. Испанецът се удари в задната част на Ланс Строл на обратната права, след което се откъснаха части от неговото предно крило. Двукратният световен шампион така и не получи черно-оранжев флаг заради опасното си движение по пистата. В крайна сметка Алонсо финишира на седма позиция, но получи наказание, което го извади от зоната на точките. От Алпин обжалваха санкцията на Алонсо, който в крайна сметка си върна оригиналната позиция.

Томбазис обясни, че случаят с Цунода в Азербайджан е довел до промяна в начина на използване на черно-оранжевия флаг по време на следващите надпревари. Според него, използването на този флаг в дадени случаи е било прекомерно.

„[Имахме] ситуация в Баку, при която един автомобил беше оставен да продължи с повреда, която трябваше да бъде отстранена“, сподели Томбазис.

„Една от колите на Алфа Таури беше повредено задно крило, което след това беше облепено с тиксо в бокса. Това беше наистина голям риск. Затова смятам, че в този случай допуснахме грешка.“

„Това доведе до известна свръхреакция, при която започнахме да смятаме автомобилите за опасни, дори когато са били на лимита. После тръгнахме в грешна посока и предприехме някои коригиращи действия след края на състезанието в САЩ.“

Томбазис защити действията на рейс контрола. Той заяви, че невинаги е толкова лесно да се преценят повредите по автомобила от разстояние.

„Трудно е. Все още ще поставяме черно-оранжев флаг на автомобил със сериозни структурни повреди, като случая на Хамилтън в Сингапур. Тогава крилото остърга пода на неговия болид.“

„W 99 процента от случаите отборите така или иначе сами вкарват автомобилите, заради което отпада необходимостта от намеса. Като цяло екипите са доста отговорни.“

Томбазис прие тезата, че използването на черно-оранжевия флаг няма д се ползва за сравнително малка повреда след последната промяна в правилата.

„Повече няма да покажем такъв флаг заради клатеща се крайна плоча на предното крило на някой болид. Направихме подробен анализ по този случай и установихме, че малко сме прекалили“, заключи Никола Томбазис.