Гран при на Япония е кръг №16 от сезон 2023 в световния шампионат на F1. Състезанието се провежда на пистата Сузука. Трасето е с дължина 5.807 км и разположено недалеч от Нагоя. Този уикенд е важен за Пирели, тъй като пилотите ще тестват прототипи на гумите, които ще се използват догодина.
Гран при на Япония е една от класическите надпревари в календара на F1. Страната от Източна Азия приема първия си официален старт от световния шампионат през 1976 г. Година по-късно Формула 1 се завръща още веднъж в Япония. Тогава домакин на състезанията е пистата „Фуджи“.
Сузука приема първия си старт от F1 през сезон 1987. Тогава световният шампионат прекъсва 10-годишното си отсъствие в Япония. Трасето е наистина уникално заради своето оформление, включващо и S-образни завои в първи сектор. Пистата „Сузука“ е собственост на Хонда. Японският производител ще се надява да спечели за втора поредна година надпреварата на своето трасе. Миналата година Верстапен триумфира в дъждовната Гран при на Япония и си гарантира втора световна титла
Пирели ще предостави най-твърдите гуми от гамата си- С1, С2 и С3. Пистата в Сузука е известна със своята голяма абразивност и странични натоварвания върху гумите. В сравнение със Сингапур, еволюцията на трасето в Япония е доста по-малка.
Метеорологичните условия често оказват силно влияние върху Гран при на Япония. През последните 20 години имаше няколко случая, в които квалификациите на Сузука е са се провеждали в неделя сутринта поради проливен дъжд или заплаха от тайфун.
През 2022 г. състезанието беше прекъснато заради дъжд още в първата обиколка. Рестартът на Сузука бе близо три часа по-късно. В крайна сметка надпреварата бе съкратена почти наполовина. Пилотите завършиха общо 28 обиколки с гуми за екстремно мокър асфалт и интермедия.
„Гран при на Япония се провежда на една от най-очарователните и взискателни писти в историята на F1- Сузука. Тя има уникално оформление, което прилича на числото 8. Това историческо място е любимо на пилотите“, сподели Марио Изола.
„Сузука е невероятно абсолютно място за караше с днешните едноместни автомобили. Със своите много значителни странични и вертикални натоварвания, пистата в Япония е много взискателна към гумите, както и към състезателите. Тези изисквания са равномерно разпределени между четирите колела. Трасето в Сузука има 10 десни и 8 леви завоя.“
„Обиколката тук е сравнително дълга- почти 6 км. В резултат на тези предизвикателни характеристики ние пренасяме в Япония някои от най-твърдите гуми в гамата за сезон 2023- C1, C2 и C3. Това е само номинално еднакво като миналогодишната селекция за сметка на новото съединение C1, което беше въведено този сезон“, продължи Изола. „В петък всички отбори ще получат шанса да тестват нова версия на съединението C2, с оглед да го хомологират за следващия сезон. Тази последна еволюция трябва да осигури по-голямо сцепление от сегашния C2 и така да се впише по-съгласувано между C1 и C3. За първите две свободни тренировки всеки пилот ще има два допълнителни комплекта гуми, в сравнение с обичайните 13 комплекта за уикенд. Този тест е част от програма за развитие за догодина, която наскоро беше определена. Тестът ще продължи с ново съединение C4, което ще бъде тествано на пистата по време на уикенда на Гран При на Мексико“, добави спортният директор на Пирели за F1.
F1 is back in Japan – here’s the lowdown 🇯🇵#Decyfr #F1 #JapaneseGP | @suzuka_event pic.twitter.com/9JsOgGRNH3
— Decyfr GP (@DecyfrGP) September 19, 2023