Управляващият медицинския автомобил на ФИА Алан ван дер Мерве бе един от първите хора, достигнали мястото на катастрофата на Ромен Грожан в началото на Гран при на Бахрейн. При ужасяващия удар Хаас-ът на французина се разцепи на две и избухна в пламъци. Пилотът обаче успя сам да слезе от колата и да прескочи мантинелата, след което бе откаран в медицинския център на трасето и в болница.
„Не сме виждали такъв пожар през 12-те години, в които работя това. Ромен излезе сам от колата си, което бе изумително след подобен инцидент. Беше облекчение да видим, че е добре.“
On a day like today, I am thankful to be working with Ian, and to be standing on the shoulders of giants like Charlie and Sid.
So happy that Romain is well. It makes all the preparation (and sitting around!) worthwhile for those 30 short seconds. @f1 can be proud today
— Alan van der Merwe (@alanvdm) November 29, 2020
„Това показва, че всички разработени системи – хейло, бариери, предпазни колани, всичко сработи както трябваше. Без който и да е от тези компоненти в цялата схема изходът можеше да е много различен“, обясни Ван дер Мерве
View this post on Instagram
Шефът на Хаас Гюнтер Щайнер изрази благодарността си към маршалите и медицинския екип на трасето още по време на прекъсването на състезанието.
„Искам да благодаря на спасителните екипи, които бяха много бързи. Маршалите, хората на ФИА, всички свършиха страхотна работа. Не е за вярване като видиш как е разкъсана бариерата. Ромен изглежда е добре. В съзнание е, разтърсен“, каза Щайнер.
Thank you to Medical Car driver Alan van der Merwe, the circuit medical team and marshals for their quick thinking and actions in getting to Romain so soon after the accident 🙏 pic.twitter.com/hkUChcweeq
— Haas F1 Team (@HaasF1Team) November 29, 2020
Себастиан Фетел също като останалите си колеги първо изрази облекчение, че Грожан се измъкна от катастрофата.
„Не съм гледал много кадрите, тъй като не искам, но важното е, че излезе. Очевидно е, че бариерата не би трябвало да се разпадне така. Добре е, че колите ни са по-сигурни, отколкото в миналото. Предпазната бариера обаче не би трябвало да поддаде по този начин и болидът да се подпали. Не знам какво е станало“, каза немският пилот.
Управляващият спортните въпроси във Формула 1 Рос Браун заяви от своя страна, че Грожан без съмнение бе спасен от хейлото на колата си
„Трябва да направим сериозен анализ на събитията, защото има някои неща, които не трябваше да се случват. Пожарът е тревожен, както и разцепването на бариерата. Позитивното е сигурността на колата. Подобно разцепване на бариери бе класически проблем преди години и резултатът обикновено бе фатален. Сега по принцип всичко е направено така, че да има постепенен разпад. При толкова сериозна катастрофа обаче нещата се случват по непредвиден начин.“
„Случи се и пожар, какъвто не сме виждали много отдавна. Резервоарите са невероятно здрави. Подозирам, че е избухнал от прекъсната (горивна) връзка. Наистина не знам. Колите са с по 100 кг гориво на старта. Според мен огънят бе резултат от няколко килограма бензин, не 100.“
„Без абсолютно никакво съмнение хейлото бе факторът, който спаси ситуацията и Ромен. И според мен целият създал и наложил го екип заслужава признание за работата си. Ако си спомняте, имаше доста противоречия при въвеждането му. Не мисля, че сега някой – особено след станалото – се съмнява в качествата на устройството. Така че свалям шапка на всички, участвали в проект, който днес спаси живот.“