Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Верстапен пръв в Китай пред Норис и Перес

Верстапен пръв в Китай пред Норис и Перес

2851
0
Гран при на Китай, Шанхай, Шанхай Интернешънъл Съркюит, Формула 1, F1, Макс Верстапен
снимка: Ред Бул Контент Пуул

Макс Верстапен спечели четвърта победа от пет старта от началото на сезон 2024 във Формула 1. Нидерландският пилот на Ред Бул триумфира в Гран при на Китай. С него на подиума се качиха Ландо Норис (Макларън) и съотборникът му Серхио Перес.

Логан Сарджънт остана да стартира от питлейна заради промени, които отборът му Уилямс направи по колата в условия на закрит парк. От тима направо казаха, че ще използват състезанието за експерименти. Директно на грида пък механиците на Астън Мартин поправяха болида на Фернандо Алонсо, чийто под бе повреден от камък. Температурата на въздуха бе 19 градуса, тази на пистата – 31 градуса.

Две минути преди загряващата обиколка Макс Верстапен се обади по радиото, че на пистата може би вече започва да превалява. Според официалната прогноза шансът за дъжд бе едва 10%. На грида със софт бяха Ланс Строл, Люис Хамилтън, Юки Цунода и Сарджънт в питлейна. Кевин Магнусен бе сложил хард, а всички останали бяха с медиум.

При потеглянето Верстапен поведе чисто от полпозишън. Алонсо атакува и изпревари Серхио Перес. Ландо Норис и Оскар Пиастри бяха четвърти и пети

Перес опита да си върне позицията и едва не изтърва и Норис пред себе си. Джордж Ръсел взе две места на старта и бе шести, следван от Нико Хюлкенберг. Шарл Льоклер и Карлос Сайнц загубиха позиции и отидоха осми и девети. Строл завърши топ 10. Още във втория от общо 56 тура двете Ферари-та изпревариха Хюлкенберг.

„Не печеля нищо с тези гуми. Нямам сцепление“, обади се Хамилтън по радиото.

Състезателният му инженер Пийт Бонингтън отговори, че задните прегряват.

В петата обиколка Верстапен бе на над 5 секунди пред Алонсо. Перес бе почти залепен за Алонсо – само на 0,3 сек и в този тур си върна второто място от пилота на Астън Мартин. Назад колоната бе по-разпокъсана. Ръсел се движеше на под секунда от Пиастри. На същата дистанция от състезателя на Мерцедес бе Льоклер.

В осмата обиколка Норис изпревари Алонсо и взе третото място в колоната, в чието дъно Пиер Гасли протестираше, че Алекс Албон го е избутал от трасето. Инцидентът между Алпин-а и Уилямс-а бе разследван от стюардите. Льоклер пък вече оглеждаше откъде да атакува Ръсел. Шарл задмина Мерцедес-а в деветия тур и Сайнц на свой ред подгони Джордж. Междувременно Гуаню Жу пръв влезе в бокса и сложи гуми хард.

Хамилтън взе медиум в десетата обиколка – малко, след като Бонингтън му бе казал, че ще продължат със софта. Льоклер взе още едно място, атакувайки и изпреварвайки Пиастри в 12-ата обиколка. През това време Алонсо мина през пита, същото стори и Ръсел. И двамата сложиха медиум.

Верстапен и Перес минаха един след друг през бокса в 14-ия тур

Льоклер каза на Ферари по радиото, че може да удължи стинта си, ако е необходимо, но темпото му няма да се подобри. В бокса на Алпин колата на Гасли падна от повдигача и механик от екипа бе ударен. Връщайки се на пистата, Пиер попита по радиото дали човекът е добре и получи уверение, че механикът не е пострадал.

В 15-ата обиколка редът бе Норис, Льоклер (и двамата без пит), Верстапен, Пиастри, Сайнц (и те без спиране в бокса), Перес, Алонсо, Ръсел, Строл, Магнусен. Сайнц бе следващият пилот в бокса – в 18-ата обиколка, докато Верстапен вече бе изпреварил Льоклер. Хамилтън се оплака по радиото, че колата му е толкова бавна, че не може да настигне Окон с Алпин.

Верстапен (вече с хард) се върна начело в 19-ата обиколка. Норис бе с дълъг първи стинт и продължаваше да е на пистата без пит. Без бокс бе и третият в колоната Льоклер. Следваха Перес и Алонсо (и двамата с хард), Ръсел, Пиастри и Строл (тримата с медиум). Сайнц и Хюлкенберг допълваха топ 10, като те заложиха на най-твърдата смес.

В 21-ия тур Валтери Ботас спря на пистата с повреда в задвижващата си система. Във втори и трети сектор бяха показани предупредителни жълти знамена

Сайнц опита да изпревари Строл, но изпусна спирането и канадецът се върна пред него. Рейс контролът включи режим на виртуален сейфти кар.

Льоклер влезе в този момент през пита и сложи хард, излизайки зад Алонсо. Норис стори същото и също взе твърди гуми, докато маршалите на пистата се бореха да приберат Заубер-а на Ботас.

Рейс контролът реши да изкара и кола за сигурност на трасето. Алонсо бе минал за втори път през пита и сложи софт. Състезателите на Ред Бул също направиха втори бокс, както и Ръсел и Пиастри. Алонсо бе шести в колоната – зад Верстапен, Норис, Льоклер, Перес и Сайнц, всичките с хард.

Сейфти карът се прибра в края на 26-ата от 56 обиколки. При рестарта Кевин Магнусен удари и завъртя Цунода, при което Хаас-ът спука гума. Строл пък връхлетя Рикиардо, който едва не блъсна Пиастри

„Този идиот скочи върху спирачките!“, се обади канадецът по радиото.

Колата за сигурност се върна на трасето.

Льоклер и Верстапен бяха нетърпеливи надпреварата да бъде възобновена и питаха защо сейфти карът не се прибира. Колата за сигурност го стори в края на 31-ата обиколка. Редът бе Верстапен, Норис, Льоклер, Перес, Алонсо, Сайнц, Ръсел, Пиастри, Хюлкенберг, Хамилтън. Сарджънт получи 10 секунди наказание за нарушение зад сейфти кара. 10 секунди отнесоха още Строл и Магнусен за ударите в Рикиардо и Цунода.

В 39-ата обиколка Перес излезе трети, изпреварвайки Льоклер. В 40-ата Верстапен бе на над 5,3 сек пред Норис. Перес бе на още пет секунди и половина зад Макларън-а. Следваха Льоклер и Алонсо. Сайнц изпревари Ръсел за шестата позиция. Топ 10 допълваха Пиастри, Хамилтън и Хюлкенберг.

Алонсо направи трето спиране в бокса в 44-ия тур и взе гуми медиум. Излезе 12-ти в колоната. В оставащите обиколки до финала на състезанието успя да стигне до седмата позиция с едно опасно излизане от пистата. Верстапен необезпокояван (макар да се обади по радиото, че може би е настъпил някакви отломки – отговориха му, че няма никакъв проблем с гумите) пресече пръв финала пред Норис и Перес. Льоклер и Сайнц финишираха четвърти и пети. Алонсо не успя да настигне Ръсел, който се нареди шести пред пилота на Астън Мартин. Топ 10 допълниха Хамилтън и Хюлкенберг.