Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Верстапен пръв в Гран при на Емилия Романя

Верстапен пръв в Гран при на Емилия Романя

3592
0
Макс Верстапен, Оскар Пиастри
снимка: Макларън

Макс Верстапен спечели Гран при на Емилия Романя, седми кръг от световния шампионат на Формула 1 за 2025 г. Заедно с пилота на Ред Бул на подиума се качиха състезателите на Макларън Ландо Норис и Оскар Пиастри.

Температурата на пистата преди старта бе 45 градуса – най-висока от началото на уикенда на пистата Имола. Тази на въздуха бе 24 градуса. Според официалната прогноза възможността за дъжд бе 20%. Преобладаващият избор за гуми бе медиум. Люис Хамилтън, Андреа Кими Антонели, Нико Хюлкенберг, Оливър Беърман и потеглящият от пита Юки Цунода бяха с хард. В загряващата обиколка Франко Колапинто се обади по радиото и благодари на екипа на Алпин за това, че му сглобиха болида след тежкия му удар в Q2 в събота.

При изгасването на светлините за старта на вероятно последната Гран при на Емилия Романя поне в близко бъдеще Оскар Пиастри поведе, Джордж Ръсел се изравни с Макс Верстапен, но нидерландецът се измъкна, атакува австралиеца и го изпревари

Ландо Норис запази четвъртото си място пред Фернандо Алонсо, Карлос Сайнц, Алекс Албон, Ланс Строл, Пиер Гасли. Шарл Льоклер мина десети пред Исак Хаджар. Хамилтън загуби позиция от Антонели. Естебан Окон мина през пита в началото на втората обиколка и сложи гуми хард.

В третата от 63 обиколки преднината на Верстапен бе 1,3-1,4 сек. Пилотът на Ред Бул даваше най-добри времена в опит да избяга на Пиастри. Хамилтън опита да си върне позицията от Антонели, но не успя. Льоклер атакува Гасли, французинът мина през чакъла и потъна до 14-то място.

Верстапен продължаваше да дава най-добри обиколки. На места по трасето разликата с Пиастри достигаше малко над 1,7 сек, но след това отново намаляваше. Ръсел, който в началото изрази недоволство от реакцията на Оскар след старта, бе на 3 секунди зад Макларън-а. Колапинто стъпи встрани от трасето в осмия тур, но овладя колата си и продължи.

Норис настигна Ръсел на под половин секунда. Британският пилот на Макларън атакува в 9-ата обиколка, но не можа да го задмине. Джордж се обади по радиото, че не знае как ще стигне до „целевия тур“ – моментът за спиране в бокса, ако продължава да натиска така в защитата си срещу Норис. Ландо отново атакува, но пилотът на Мерцедес се защити.

„Той просто кара по тревата“, коментира маневрата на съперника си Ръсел

Норис не се отказа и в 11-ия тур най-накрая мина пред Мерцедес-а. В челото Верстапен качи разликата на малко над 2 секунди. В 12-ата обиколка Льоклер, Ръсел и Сайнц минаха през бокса за гуми хард. Алонсо направи същото в следващия тур като при него спирачките отпред вдясно се подпалиха. Пиастри бе извикан в пита в 14-ия тур и сложи хард. Върна се 12-ти на пистата пред Льоклер, Ръсел, Алонсо, Сайнц. Спирането му бе с известно забавяне – 3,6 сек за смяната.

В 15-ата от 63 обиколки редът бе Верстапен, Норис, Албон, Хаджар, Антонели, Хамилтън, Нико Хюлкенберг, Колапинто, Беърман, Цунода – всичките без боксове. Пиастри бе 11-ти, следван от Льоклер, Ръсел, Сайнц, Алонсо, Строл, Гасли, Лиам Лоусън.

В 18-ата обиколка Пиастри взе десетото място от Цунода. В следващия тур задмина Беърман за деветата позиция, а в десетия – Колапинто за осмата.

„Ключът за нас е чиста писта и дълга серия“, бе съобщението към Норис в 21-ата обиколка.

Пиастри взе и седмото място – от Хюлкенберг, докато Ръсел каза на тима си Мерцедес, че може би нещо се е счупило в колата му. Льоклер се ядосваше, че е в DRS влакче. Той бе девети. Напредъкът на Оскар в колоната продължи и в 27-ия тур вече бе пети

Норис бе извикан в бокса в 29-ата обиколка, сложи хард. Излезе седми – зад Хамилтън. В този момент Естебан Окон спря встрани от пистата по нареждане на тима си заради технически проблем и Верстапен влезе в пита в момента, в който рейс контролът пусна режим на виртуален сейфти кар. Всички без бокс направиха такъв, а Льоклер влезе за втори път в пита. В 31-ия тур Пиастри също влезе в бокса за втори път. Редът след това бе Верстапен, Норис, Албон, Пиастри. Хаджар бе пети, следван от Антонели, Хамилтън, Алонсо. Льоклер атакува Строл за деветото място.

В 33-ата обиколка Льоклер бе осми – зад съотборника си, след като изпревари и двата Астън Мартин-а. Хамилтън и Антонели бяха с медиум за разлика от всички други пилоти около тях. Между Сайнц и Цунода имаше удар при маневра на пилота на Уилямс-а да го изпревари. Хамилтън задмина Антонели, а малко след това и Хаджар, излизайки пети.

В челото Верстапен бе на над 18 сек пред Норис

Льоклер излезе седми, изпреварвайки на свой ред Антонели. Пиастри мина пред Албон и стана трети. В 41-ия тур и Льоклер мина пред Хаджар и бе на малко под 2 секунди зад Хамилтън.

В 46-ата обиколка Антонели спря на трасето с технически проблем. Механиците на Ферари изскочиха, но след малко се прибраха. Рейс контролът пусна кола за сигурност. Верстапен смени веднага пак гуми. Норис също мина през пита, както и Хамилтън. Льоклер получи инструкция да остане на пистата, защото няма гуми, с които да смени тези на болида си и да стигне до финала. Той каза, че въпреки това иска да мине през пита, но в този момент Хамилтън спря в бокса.

Редът зад колата за сигурност бе Верстапен, Пиастри, Норис, Льоклер, Албон, Ръсел, Хамилтън, Сайнц, Хаджар, Хюлкенберг

Шарл каза по радиото, че не е песимист, но има съмнения относно гумите си и не знае дали ще успее да финишира в точките. До края на състезанието оставаха 13 обиколки. Норис пък се обади по радиото на Макларън, че гумите на Пиастри са много по-износени от неговите.

Гумите на Оскар бяха на 19 обиколки, тези на Верстапен – на 3, на Норис – на 4, на Льоклер – на 20, на Албон – на 2, на Ръсел – на 20, на Хамилтън – на 3. Всички от първа до девета позиция бяха с хард. Хюлкенберг и Цунода – десети и 11-ти – бяха с медиум.

Сейфти карът се прибра в края на 53-ата обиколка. Норис само се подаде отстрани на Пиастри. Албон атакува Льоклер, докато Верстапен отвори разлика от 1,5 сек спрямо Оскар. Макс пак започна да дава най-бързи обиколки и дръпна на над 3 сек пред Макларън-ите. Хамилтън взе шестото място на Ръсел.

В 58-ата обиколка Норис изпревари съотборника си. Разликата с Верстапен бе малко над 5 секунди. Хамилтън настигна Албон, който пък бе залепен за Льоклер. Алекс атакува Шарл, но сбърка и излетя от трасето, което позволи на Хамилтън да го задмине.

„Това не беше честно!“, каза Албон по радиото за ситуацията с Льоклер.

В 61-ия тур Хамилтън изпревари и съотборника си, излизайки четвърти. Льоклер бе инструктиран от Ферари да върне позиция на Албон, за да не бъде наказан. Ситуацията между тях бе разглеждана от стюардите, но след като Шарл отстъпи остана без повече последствия. В челото Верстапен стигна пръв до карирания флаг пред Норис и Пиастри. Хамилтън пресече финала четвърти, следван от Албон, Льоклер, Ръсел. Топ 10 допълниха Сайнц, Хаджар и Цунода.