Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Верстапен загубил 16% притискане, пресметна Гари Андерсън

Верстапен загубил 16% притискане, пресметна Гари Андерсън

2164
0
Макс Верстапен. Гран при на Унгария 2021
Макс Верстапен. Гран при на Унгария 2021

Болидът на Верстапен загубил 16% притискане от въздуха в неделното състезание на Хунгароринг. Това пресметна бившия техничски директор на Джордан и Ягуар Гари Андеръсън в коментара си за сайта The Race.  Андерсън изчислява последеците от инцидента предизвикан от Валтери Ботас на старта. Той не е съгласен с тезата на Кристиян Хорнер, че нидерландсият пилот е имал по-малко притискане от Хаас на Мик Шумахер. Загубата на цялата структура от дефлектори и барджбордове от дясната страна наистина е имала много сериозни последствия, но все пак Ред Бул-а завърши в зоната на точките.

Барджбордовете сами по себе си не създават сили на притискане

Барджбордовете сами по себе си не създават сили на притискане, но „изтеглят“ потоците въздух зад предното крило и оформят струите около корпуса и пода. Така влияят върху общата сила на притискане. В случая с Макс липсата на тези елементи е довела и до недозавиванe и свърхзавиване. Те пък са довели до прегряване и по-голямо износване на гумите.

„Винаги е трудно да се направят точни сравнения на темпото от гледна точка на начина, по който се е развило състезанието – твърди Андерсън. – Но е ясно, че Люис Хамилтън, бе с 4 десети от секундата по-бърз от Верстапен в квалификацията. В хода на надпреварата и двамата направиха най-бързите си обиколки след последните смени на гуми и сложиха медиум. Най-добрият тур на Верстапен бе за 1:20.945 мин. в 43-та обиколка. Този на Хамилтън беше за 1:18,715 в 49 -тата. Разликата е 2.230 сек, с които Макс бе по-бавен. Между двете постижения има 6 обиколки. В тях, грубо, са изразходвани 7 кг. гориво. Олекването с това количество означава, приблизително, по-добро темпо от 0,2 сек на тур, или разликата става 2,0 сек. Ако от тях извадим „нормалната“ дистанция  от квалификацията – 0,4 сек, значи изоставането на Верстарен е било 1,6 секунди. Отново, като се закръглят някои числа и пресметнем, че 1% по-голяма притискаща сила носи 0,1 сек на обиколка, то се получава, че Макс е загубил около 16% от притискащата сила. Това е огромно количество, когато сте свикнали да шофирате кола с този допълнителен натиск и имате опита да преминавате завоите по-бързо. Така, поради липсата на сцепление изпадате в ситуация на недозавиване и презавиване“.

Андерсън добавя после и останалите негативни фактори в представянето на Ред Була на Макс. Но пресмята, че дори да нямаше барджбордове и от другата страна щеше да е с 32% загуба на притискане. В същото време Мик Шумахер (с напълно конфигуриран автомобил) е бил с 4 секунди по-бавен от Люис. Според горния алгоритъм той е имал 40% по-малко натискане. Затова дори и с повреден автомобил все пак Макс Верстапен го изпревари.

„Това, че Верстапен все пак остана достатъчно конкурентноспособен, за да завърши в точките, ви казва всичко, което трябва да знаете за абсурдните пари, изразходвани за тези малки детайли във Формула 1 – завършва Андерсън. – И ако тази зона бе напълно опростена за 2022 г. можеше да се спестят милиони на екипите, във всяка валута, в която искате да ги изчислите“.

Ако сте намерили правописна грешка, моля уведомете ни като маркирате текста и натиснете Ctrl+Enter.