Тото Волф призова F1 да не прибързва с връщането на V10 двигателите. Според него световния шампионат ще „изглежда глупаво“ в лицето на производителите и най-вече на Ауди. Волф добави, че в Мерцедес са отворени за дискусии относно по-далечното бъдеще на двигателите.
В края на февруари Мохамед бин Сулайем пожела F1 отново да използва V10 двигатели. За последно тези невероятни агрегати се използваха преди 20 години. След това F1 премина към V8 двигатели, преди да започне използването на настоящите турбо-хибридни задвижващи системи през сезон 2014.
Миналата седмица се появи информация на Ауто Мотор Унд Шпорт, че F1 обмисля преминаване към V10 двигатели след две години. Преди това шампионатът ще удължи настоящия цикъл от правила и ще се откаже от ново задвижване, което трябва да се използва от 2026 г.
Неофициално се твърди, че повечето производители на задвижващи системи са посрещнали доста хладно идеята за връщане на V10. Друга идея е била новото поколение силови агрегати да се използват само три години, а пет, както е писано в правилника.
Ръководителят на отдела за едноместни болиди на ФИА Николас Томбазис призна, че в момента се обсъждат различни варианти, включително връщане на V10 двигателите. Но според него няма никакво взето решение по този въпрос. Същевременно Ауди заплаши да прекрати проекта си, ако F1 се откаже от новото хибридно задвижване.
Предполага се, че Ферари и Ред Бул вероятно подкрепят предложението за V10 двигателите. Същевременно Волф каза, че не би трябвало да има промени в новите задвижващи системи, които трябва да се използват в продължение на пет години. Австриецът вярва, че F1 трябва да бъде „надежден партньор“, около който производителите могат да се развиват. Запитан дали би приел новите правила да се използват само две или три години, той отговори така: „Ако има правилни аргументи за удължаването им.“
„Изглеждаме малко глупаво, когато привличаме такива като Ауди и предлагаме страхотен хибриден двигател с устойчиви горива. После изведнъж казваме, че всъщност искаме да го запазим само за три години, а не пет. Трябва да бъдем стабилен и надежден партньор, който казва: „Това са регламентите, това е инвестиционният бюджет, трябва да го изчислите“. Тогава хората могат да се присъединят или не.“
„Но пред да кажем друго, нека да погледнем следващия двигател и задвижващ агрегат. Мисля, че това прави F1 да изглежда малко хаотична. Затова всички ние имаме един и същ интерес- ФИА, F1 и отборите. Искаме спортът да бъде велик, а не да гледаме успеха на едно състезание или сезон. Трябва да има дългосрочен план и всички да бъдат на една и съща страна“, добави шефът на Мерцедес.
Волф предположи, че някой директен съперник Мерцедес подклажда идеята за ограничаване на предстоящите правила и връщане на двигатели V10, тъй като се притеснява за собственото си представяне с новите хибриди. Това на практика се отнася за Ред Бул, който ще използва собствено задвижване от 2026 г.
„Това са хора, които имат усещането, че може би не са толкова конкурентоспособни, колкото биха искали за следващата година“, каза Волф. „Спомнете си 2014 г. Същите хора говореха за регулациите на двигателите, защото доставчикът им на задвижващи агрегати не беше конкурентен в самото начало. Сега те правят двигателите си сами. Мисля, че там има много страх, че ситуацията върви толкова добре и изведнъж започват манипулациите и се появява като идея връщането на V10.“
Волф потвърди, че Мерцедес е отворен за дискусии относно бъдещите задвижващи агрегати в F1. Според него трябва да има подходящ процес, който да гарантира, че всички заинтересовани производители са съгласувани.
„Ние от Мерцедес ние винаги сме отворени за тези дискусии. Какъв е двигателят на бъдещето? Дали е V8 или V10, каква хибридна система да има в автомобила? Устойчивото гориво явно върви напред, но дали да е двигател с естествено всмукване или с турбо?“
„Всяко предизвикателство, което се появи, е добре за нас, стига да има подходящо управление на начина, по който се взема решение за този двигател. Днес това управление е налице. Нека да сведем глави заедно с всички производители на двигатели и да видим какво искаме да имаме след 2030 г. След това нека да предложим план, който да е добър за Формула 1″, добави шефът на Мерцедес.
The return of @MercedesBenz
On this day in 1994, Mercedes began its current journey in @F1 as an engine supplier at the Brazilian Grand Prix with Sauber
At the wheel? Two drivers from the marque’s junior programme, @frentzen_hh and Karl Wendlinger
pic.twitter.com/PcgrGETTXv
— Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@MercedesAMGF1) March 27, 2025