В момента концернът Volkswagen не разполага в гамата си с истински всъдеход. Това скоро ще се промени в САЩ с новите модели Scout. Какви са перспективите за Европа?
Volkswagen Group се завръща в сегмента на високопроходимите автомобили. Но не с модел, носещ логото на основната марка, и засега не в Европа. Моделите Terra и Traveler ще бъдат пуснати на пазара в Северна Америка през 2027 г. под етикета на отдавна наложилата се американска марка Scout. Тя вече е част от империята на VW (вж. снимките). Terra, като пълноразмерен пикап, едва ли ще бъде предмет на обсъждане за европейските пазари. Ситуацията при Traveler обаче може да е различна. Все пак големите SUV автомобили с по-силна офроуд насоченост са познато явление по пътищата и в нашата част на света. Веднага идват на ум модели като Mercedes G-класа, Toyota Land Cruiser или Land Rover Defender.
Нова електрическа платформа с носеща рама
За двата си дебютни модела Scout лансира напълно нова платформа с носеща рама. Дъщерното дружество на VW интегрира по един електромотор на всеки мост. В комбинация двата могат да осигурят максимален въртящ момент от 1350 нютонметра. Освен това е налице 800-волтова архитектура, която трябва да позволява мощност на зареждане до 350 kW. Онези, които искат да се предпазят от често дискутираната тревога за електрическия пробег, могат да поръчат вариант с допълнителен бензинов двигател. Той има за цел да удължи пробега от чисто електрически 560 км до 800 км с бензиново участие.
Това повдига въпроса дали компанията от Волфсбург би искала да представи Scout Traveler в Европа с емблемата VW. Буркхард Хунке, ръководител на технологичния отдел на Scout, очевидно би желал да предостави платформата на своите колеги в Долна Саксония. „В целия концерн няма друга платформа с носеща рама“, казва той в интервю за британското списание Autocar. „Няма такава каросерия, няма такъв електромобил и такова шаси“. Според Хунке Scout е под внимателно наблюдение от Волфсбург. Марката предлагала на Volkswagen възможност да наблюдава „как един стартъп се справя с тези предизвикателства“.
Отказ от страна на шефа на марката VW
Хунке не каза на колегите от Autocar нищо относно конкретни планове за създаване на европейски модел на базата на платформата Scout. Британското списание обаче пише за източници, според които в концерна имат желание шасито да се използва за други автомобили. Като се има предвид обаче, че Scout Traveler и Terra няма да бъдат пуснати на американския пазар преди да изминат още две години, евентуални европейски адаптации не би трябвало да се очакват преди началото на 2030 г.
Въпреки това отсам Атлантическия океан вероятно има интерес по принцип към включването в гамата на всъдеход на базата на Scout. А висшите ръководители на Volkswagen в момента реагират много предпазливо на тази тема. На въпроса в скорошно интервю за auto motor und sport дали моделите Scout биха могли да се предлагат и в Европа, шефът на марката VW Томас Шефер отговори ясно: „Не, Scout е твърде голям за Европа. Това е пълноразмерен пикап и SUV“. По-скоро Atlas, най-големият SUV на Volkswagen, който в момента се предлага в Северна Америка, би бил обсъждан за Европа.
Възвръща ли се към живот идеята за ID. Ruggdzz?
В близкото минало от време на време се появяваха слухове за як всъдеход на VW. За последно преди повече от година, когато Алберт Кирцингер, главен дизайнер на Volkswagen Лекотоварни автомобили, публикува в LinkedIn снимка на „Amarok SUV“. Това обаче ще да е бил модел с вътрешно горене: Известно е, че VW Amarok използва платформата на пикапа Ford Ranger и неговите двигатели. Още през 2020 г. VW обяви електрически офроудър под проектното название ID. Ruggdzz. В хода на многобройните промени на ръководството във Волфсбург обаче първоначално обявеният за 2023 г. модел беше скоропостижно погребан. Той трябваше да използва версия на платформата MEB, модифицирана за повече офроуд възможности.
Въпреки отказа от страна на VW обаче може би има перспектива Scout да бъде предоставен като база на други марки от VW Group. Говори се например, че напоследък в Audi обмисляли да добавят към гамата си офроуд автомобил. Подобен проект не би бил застрашен от провал заради Scout или липса на производствен капацитет в новия завод на марката, който в момента се изгражда в Колумбия в американския щат Южна Каролина. Шефът на марката Scout Скот Киох вече заяви, че тук биха могли да се произвеждат и модели от други марки на VW Group.
На снимките: Електрическите модели Scout Traveler (SUV) и Scout Terra (пикап), представени през октомври 2024 г. Scout Motors Inc. e част от концерна Volkswagen.