Volvo провежда проучване за създаване на специални сензори, които да разпознават определени знаци в поведението на шофьорите.
Автомобилите на бъдещето могат да станат много по-сигурни от настоящите, ако разпознават дали водачът е уморен или не внимава достатъчно. Сред изследваните технологии са такива, които засичат дали шофьорът е със затворени очи или какво гледа.
– Това ще позволи на хората да разчитат още малко повече на автомобилите си и да знаят, че те ще им помогнат в случай на нужда – обяснява лидерът на проекта за допълнителни функции във Volvo Cars Пер Ландфорс.
Поставен на таблото с контролни уреди сензор следи в каква посока гледа водачът, колко са отворени очите му, позицията и ъгъла на главата му. По този начин се изгражда система за разпознаване моментното му състояние, която да реагира според конкретната ситуация, включително да събуди човека зад волана, ако той заспи.
– Ако автомобилът е в състояние да определи дали шофьорът е достатъчно внимателен или не, то тогава системите за сигурност могат да бъдат по-ефективно адаптирани. В случай, че той е фокусиран, някои от тях могат да се активират по-късно или съответно по-рано, ако вниманието му е насочено другаде – казва Ландфорс.
Някои от настоящите системи в колите, които могат да се включат в такъв блок, са Lane Keeping Aid, Collision Warning, Adaptive Cruise Control с Queue Assist и т.н.
Разработването на подобна технология отваря още повече възможности при разработката на нови модели. Чрез наблюдение движението на окото, автомобилът би могъл да адаптира светлините както в интериора, така и външните. Би било възможно настройването на седалката например – чрез просто разпознаване на човека, седнал зад кормилото.
– Това може да се постигне чрез сензор, измерващ пропорциите на лицето (спрямо различни отправни точки), за да бъде идентифициран шофьорът. В същото време не бива да се забравя, че колата не „снима” лицата и не изпълнява наблюдателни функции – уточнява Ландфорс.
Технологията вече се изпробва в тестове. Volvo Cars провеждат проучването заедно с няколко партньори, сред които Chalmers University of Technology и Volvo AB, за да се откроят най-ефективните методи за разпознаване на умора и невнимание. Анализът на състоянието, в което се намира шофьорът, се нарича Driver State Estimation и е ключов за бъдещото автономно управление на автомобилите.