Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Уайтинг: Рейс контролът няма да решава изхода от надпреварите

Уайтинг: Рейс контролът няма да решава изхода от надпреварите

40
0
Гран при на Корея,снимка: KIC,Чарли Уайтинг

ФИА рейс директорът на надпреварите от Формула 1 Чарли Уайтинг обяснява промените в правилата за 2011 г. и регулиране използването на подвижното задно крило от рейс контрола на състезанията.

– Голямата новина за предстоящия сезон е въвеждането на подвижното задно крило. Ако правилно сме разбрали, системата работи по следния начин: задвижващ механизъм повдига/сваля елемента, като се включва от пилота, а използването му се управлява от рейс контрола. Как рейс контролът ще регулира процедурата?

– Крилото наистина се задвижва посредством механизъм, контролиран през цялото време от пилота. Устройството обаче може да се използва само, когато състезателят бъде известен посредством бордната електроника (FIA ECU), че може да го включи. Разстоянието спрямо колата отпред ще се определя преди правата, на която крилото може да се активира. Ако даден пилот се движи в рамките на секунда зад друг (това се преценява според инсталираните на пистата времеизмерващи устройства), то той ще бъде информиран, че може да използва системата, но единствено в момента, когато достигне определеното място на следващата права. Дистанцията вероятно ще е 600 метра преди точката на спиране за следващия завой. Това обаче може да претърпи промени според данните, събрани в тестове и тренировки.

– Каква беше идеята, довела до въвеждането на това ново правило?

– Това бе предложение от отборите към ФИА с единствената цел подобрение потенциала за изпреварвания, а не превръщане на задминаванията в нещо твърде лесно. ФИА винаги има желание да изслуша предложения за подобряване на спектакъла и взехме решение, удовлетворяващо както отборите, така и зрителите.

– Притеснявате ли се, че публиката може да се обърка?

– Няма причина да се предполага, че зрителите ще са объркани. Действието на крилото – описано по-горе – е просто, на трасето ще има обозначителни линии, показващи мястото за засичане разликите между състезателите и линия, пресичаща пистата там, където системата може да се използва. Телевизионните оператори ще получават сигнал всеки път, когато системата е готова за включване и това ще се вижда от аудиторията.

– Как се чувствате по повод коментарите, че рейс контролът ще определя изхода от състезанията?

– Рейс контролът няма влияние върху изхода от надпреварите, както бе обяснено по-горе. Болидите просто трябва да са на секунда зад съперника отпред, системата ще се зареди автоматично и пилотът ще може да я използва в предварително посочена точка, а рейс контролът няма как да влияе на това.

– Как ще предотвратите случаи, при които даден състезател преследва лидера и го прескача на финалната права?

– Ако един автомобил е в състояние да се доближи до лидера на една секунда при влизането в последния завой на последната обиколка, е твърде малко вероятно да успее да го изпревари преди финала. Ако един автомобил се доближи на секунда до друг, то пилотът ще има възможността да използва системата, независимо от съответните им позиции в състезанието. Трябва да не се забравя обаче, че определената за използване на системата DRS (Drag Reduction System – система за намаление на челното съпротивление) дистанция ще се напасва, за да се помага на състезателя с по-задна позиция, идеята не е да му се гарантира изпреварващата маневра.

– Как активацията/действието ще повлияе върху скоростта на колата? Истина ли е, че увеличението ще е около 6-7 км/ч и повече?

– От проведените до момента симулации с автомобили с и без DRS изглежда увеличението ще е от порядъка на 10-12 км/ч в края на правата.

– Предвидили ли сте фактор издръжливост? В крайна сметка в електронните системи нещо може да се повреди?

– Софтуерът е създаден така, че да позволи на състезателя да отмени действието на системата ако например дистанцията спрямо колата отпред не е достатъчно поради някаква причина. Това ще бъде разрешено единствено в случай, когато отборът получи специфична инструкция от рейс директора. Неоторизираното използване ще се наказва строго.

– Кога очаквате да бъде направен окончателният избор настройки?

– Събрахме необходимите ни данни във финалния тест и това ще се случи през следващите няколко дни, като отборите ще бъдат информирани своевременно.

– ФИА ще разреши ли тест сесия за изпробване на системата?

– Дискутирахме въпроса, но решения не бяха взети. Ще обсъдим възможността да използваме част от свободните тренировки в Мелбърн.

– Как влияе подвижното задно крило на KERS?

– DRS няма да повлияе на KERS по какъвто и да е начин. Системата за генериране на енергия може да се използва от всички пилоти по всяко време, състезателите зад съперник могат да използват и двете устройства, но DRS и KERS са абсолютно независими.

– Как смятате, че ще се отразят новите правила на поведението на автомобилите и в частност на гумите, като се има предвид, че това ще е първият сезон на Пирели?

– Според нас ще има малък или никакъв ефект върху гумите, тъй като аеропритискането трябва да е на нормално ниво при странично натоварване на гумите. Това обаче може да се дискутира едва след още повече тестове със системата.

– Кои са другите основни промени в правилата за сезон 2011 г.?

– Забрана на двойните дифузьори.

– Забрана на F-duct системите.

– По-строги тестове за натоварване/огъване на предното крило и предната част на пода.

– Допълнително въже за всяко колело.

– Допълнителни уякчаващи кокпита панели в областта около краката на пилота.

– Един допълнителен тест за натоварване на шасито в точката под седалката на пилота.

– Скоростните кутии ще трябва да се използват за пет състезания вместо досегашните четири.

– Въвеждане на 107% минимум квалификационно време.