Гран при на Лас Вегас е кръг №22 от сезон 2024 в световния шампионат на F1. Състезанието се провежда на уличната писта в сърцето на града с дължина 6.201 км. Този уикенд се очаква да бъде едно от най-студените състезания за годината, заради което загряването на най-меките гуми на Пирели ще бъде от решаващо значение.
Wherever we go… there you are 👀@SphereVegas will be watching over us again very soon!#F1 #LasVegasGP pic.twitter.com/1D6NgQkAyp
— Formula 1 (@F1) November 19, 2024
Този уикенд F1 ще се състезава за четвърти път по улиците на Лас Вегас. Първите две издания на състезанието се проведоха през 1981 и 1982 г. на временно трасе около хотела Сизърс Палас. Миналата година F1 се завърна в световната столица на развлеченията. Този път домакин на събитието е друга улична писта, преминаваща по булеварда Лас Вегас Стрип. За разлика от 80-те години, сега надпреварата се провежда на изкуствено осветление
Гран при на Лас Вегас е третият кръг за тази година, който се провежда в САЩ след Маями и Остин. Трасето в Невада е второто по дължина в календара след това в Белгия. То включва 17 завоя, които се преодоляват над 50 пъти по време на състезанието. Пистата в Лас Вегас имат три дълги прави и максимална скорост, която миналата година достигна 350 км/ч Има възможности за изпреварване, особено на спирането за 14-ти завой.
И тази година екшънът на пистата започва с две свободни тренировки в четвъртък вечерта. Квалификацията се провежда в петък, а състезанието- в неделя. И двете сесии също изцяло под светлините на прожекторите.
Има и други състезания, които се провеждат на изкуствено осветление- Бахрейн, Саудитска Арабия, Сингапур, Катар и Абу Даби. Но в нито едно при нито едно от тях разликата между температурата между деня и нощта е толкова голяма, колкото в Лас Вегас. Това се дължи на разположението на града в пустинята Мохаве. Освен това ноемврийската дата изключва по-обичайното пролетно или лятно време, на което се радват повечето състезания. Поради това е много вероятно автомобилите да се движат при температура на въздуха от около 10 градуса по Целзий. Очаква се тази на асфалта да бъде малко по-висока, но няма да надхвърля 20 градуса.
Подобно на повечето градски писти, Пирели избра най-меките гуми от гамата си в Лас Вегас– С3, С4 и С5. Основното предизвикателство по отношение на гумите ще бъде загряването, особено по време на квалификацията. Пилотите ще трябва да внимават гумите да достигнат температура, без да ги претоварват. Те трябва да избягват блокиране в най-тежките точки на спиране, особено в края на най-дългите прави, по които температурата на повърхността на гумите ще се понижи допълнително
Ниските температури ще доведат до намаляване на сцеплението, което може да доведе до увеличаване на грейнинга. Тези фактори могат да доведат до ускоряване на процеса на износване, което предполага стратегия с две спирания, която всъщност беше най-популярният избор миналата година. Стратегия с едно спиране също може да бъде доста конкурентна, особено ако пилотът постепенно повишава температурата на гумите, удължавайки живота им по време на стинта. Поради трудностите при загряването, ранното излизане в бокса няма да е много ефективно. На хартия възможно най-късното влизане в бокса трябва да донесе повече дивиденти.
Опитът, натрупан по време на миналогодишното издание на Гран при на Лас Вегас ще бъде полезен за F1 отборите и за Пирели. Компанията успя да събере много данни, свързани със сцеплението и абразивността на пистата, които бяха споделени с отборите. Те на свой ред предоставиха и своите данни от симулациите.
Първата задача при пристигането в Лас Вегас ще бъде да се проверят първоначалните нива на абразивност и сцепление. Те трябва се сравнят с миналогодишните стойности, като се направи инспекция на пистата и след това се анализират данните. Сесиите в четвъртък ще бъдат важни за получаването на допълнителни данни, които да помогнат за по-точни прогнози, свързани с деградацията и износването на гумите.
Както винаги, червените флагове и автомобилите за сигурност са много вероятни на писта като Лас Вегас. Те могат да донесат множество неизвестни, включително управлението на температурата на гумите при рестарт на състезанието.
Първото издание на Гран при на Лас Вегас беше спечелено от Макс Верстапен. Зад него се наредиха Шарл Льоклер и Серхио Перес. В надпреварата бяха използвани средно твърди и твърди гуми на Пирели, като тези с жълт кант бяха най-предпочитани.
Освен F1, в Лас Вегас ще се проведе кръг и от Ферари Чалъндж Северна Америка. По този начин по трасето ще се натрупа повече гума, което трябва да помогне за подобряване на сцеплението на асфалта.
⚠️ WARNING: Flashing lights and fast cars… Welcome to Vegas!#F1 #LasVegasGP pic.twitter.com/0D3MJsNrKT
— Formula 1 (@F1) November 19, 2024