Начало Автомобилни новини Заводът на Audi в Брюксел е спрял за поне четири седмици

Заводът на Audi в Брюксел е спрял за поне четири седмици

414
0
Audi Q8 e-tron

Audi Q8 e-tron, изглежда, е на ръба да отпадне – а с него и заводът в Брюксел. За това са виновни огромният спад в търсенето на луксозни електрически автомобили и вътрешният конкурент Q6 e-tron.

Audi e-tron е красноречив пример за развитието на електрическата мобилност. През 2018 г. Audi представи SUV модела като първия чисто електрически автомобил на марката. Той беше разработен върху ползваната от Q7, VW Touareg и Porsche Cayenne платформа MLB Evo,  предназначена и за двигатели с вътрешно горене. През 2022 г. e-tron получи фейслифт и означение Q8 e-tron (на снимките). „С названието Q8 Audi дава ясна заявка, че Audi Q8 e-tron е върховият модел от гамата на електрическите SUV и кросоувъри“, се казва още на първата страница на прессъобщението за обновения модел. Обновление имаше и при техническата част. Версията с голямата батерия вече разполагаше с внушителните 106 кВтч и пробег от 600 км по WLTP. Базовата цена за този вариант обаче също се беше повишила.

Напоследък обаче клиентите намаляват и производствените линии са в престой от средата на юли 2024 г. насам. Прекъсването на производството ще продължи поне четири седмици. Дотогава ще бъде решено и дали брюкселският завод изобщо има бъдеще в компанията. Q8 e-tron се произвежда изключително там. Той може да бъде пенсиониран предсрочно още през 2025 г.

Най-големият конкурент е… Audi Q6 e-tron

През 2024 г. Audi представя Q6 e-tron на платформата Premium Platform Electric (PPE), проектирана съвместно с Porsche. Тя с лекота изпреварва модернизирания Q8, тъй като е разработена специално и изключително за електрически автомобили. Това се отразява добре на вътрешния обем, така че отвътре Q6 почти не е по-малък от Q8 e-tron. А и все пак е по-модерен. И вече се предлага във версия със задвижване на задните колела и батерия с капацитет 100 кВтч. Това позволява на Q6 да измине 641 км с новоразработеното си задвижване. А базовата му цена е с около 20 000 евро по-ниска от тази на Q8 e-tron, който отстъпва при най-важния показател за един  електромобил – пробега. На 9 юли 2024 г. Audi обяви, че „с нарастването на броя на новите модели на електрическата платформа Premium търсенето на Q8 e-tron намалява. В резултат това води до рязък спад в постъпващите поръчки“. Лоша новина за завода в Брюксел, където се произвежда Q8 e-tron.

Съответно в съобщението за пресата се казва: „Поради това Audi обмисля да ускори края на производството в завода в Брюксел. Управителният съвет на Audi Брюксел информира Съвета на директорите за намерението си да реорганизира завода. С това намерение ще започне процесът на информиране и консултиране в съответствие с белгийското законодателство. В рамките на този процес ръководството на завода обсъжда решения за обекта заедно със съответните социални партньори.“

В Брюксел се произвежда само Audi Q8 e-tron

На площадката в Брюксел съществуват и „дългогодишни структурни предизвикателства: разположението на завода трудно може да бъде променено поради особеното местоположение на производството в близост до центъра на града. Освен това съществуват високи логистични разходи. Като цяло това води до високи производствени разходи в Брюксел в сравнение с други места.“