Гран при на Китай е надпревара от календара на Формула 1, която се провежда на пистата Шанхай Интернешънъл Съркюит
Състезанието се състои от 2004 до 2019 г. Прекъсването заради пандемията от COVID-19 продължава по-дълго, отколкото при останалите стартове заради отдалечеността на страната и особеностите на държавната политика там.
Шанхай Интернешънъл Съркюит е дело на архитект Херман Тилке – също като всички останали съвременни трасета в F1 календара. Пистата е открита официално през 2004 г. Построяването ѝ струва $240 млн. Това е най-скъпото трасе в историята на автомобилния спорт чак до появата на Яс Марина Бей в Абу Даби, където са изхарчени $6 млрд.
В Китай търсят вариант да приемат кръг от световния шампионат на Формула 1 от началото на 90-те години на XX век. Първият опит е такава надпреварата да се проведе на пистата Цухай. Старт там е включен в календара за 1999 г., но трасето не преминава проверката на ФИА и състезание няма.
През 2002 г. е обявено подписването на седемгодишен договор за провеждане на Гран при на Китай на новата Шанхай Интернешънъл Съркюит
Първото състезание се състои на 26 септември 2004 г. и е спечелено от Рубенс Барикело с Ферари. През 2006 г. точно на това трасе Михаел Шумахер взима последната победа в кариерата си.
През определен период от време (2008-2010 г.) се спекулира, че Гран при на Китай ще спре да се провежда заради високите домакински такси и загубата на средства. След преговори с ръководството на спорта и коригиране на исканата сума се постигат следващите споразумения за провеждане на надпреварата.
Само двама пилоти от Китай – страната, която допреди няколко месеца бе с най-голямото население в света – са стигнали до световния шампионат на Формула 1. Това са Ма Кингхуа и Гуаню Жу
Ма е първият представител на родината си, участвал в официална F1 сесия. Той има и договор да е титуляр в екипа на Испания Рейсинг за сезон 2013. Тимът обаче фалира в края на 2012-та. Ма става част от отбора на Катерам, но така и не кара в надпревара.
Жу от 2022 г. се състезаваше за Алфа Ромео/Стейк/Заубер. В продължение на четири години той е част от академията на Ферари, докато кара картинг. От 2018 г. става част от програмата на Рено за млади пилоти преди да бъде привлечен в тима от Хинвил, където кара до края на сезон 2024. Понастоящем е резервен пилот на Ферари.
View this post on Instagram
Новини за състезанието:
- Хорнер: 2024-та ни научи, че може да започнеш сезона страшно силно, но въпросът е как ще го завършиш
- ФОМ отговори на Васьор: Не е имало никакъв умисъл за подвеждащ наратив по отношение тийм радиото на Ферари
- В Италия: Ферари SF-25 е кубче на Рубик на 4 колела. Представянето е предателство спрямо очакванията от зимата
- „Ciao“ от Беърман и двойни точки за Хаас и Уилямс
- Верстапен ще участва в кризисната среща на Ред Бул. Ралф Шумахер видял разправия между Ваше, Хорнер и Марко
- Волф за подиума на Ръсел в Китай: Джордж направи каране за оценка 10 от 10
- Васьор ще разговаря с ФОМ за избирателното пускане на реплики по радиото: Това е подигравка, не шоу
- ФИА за V10: Трябва да намалим разходите, търсим решение. Ауди: Ние влизаме заради хибридните агрегати
- Намалил ли е прекалено Верстапен в началото? Макс: Карах така, както отборът искаше
- Льоклер, Гасли и Хамилтън дисквалифицирани от Гран при на Китай (обновена)
- Болидите на Льоклер и Гасли с 1 кг под минималното тегло, Хамилтън с износена планка под пода
- Васьор: Люис предложи размяната на позиции, изслушайте комуникацията
- Ред Бул със спешна среща заради темпото на RB21, обмислят и смяна на Лоусън още за Япония
- Льоклер: Трябва да си оправим квалификационното темпо. Хамилтън: Промените след спринта бяха грешни
- Пиастри: Хардът бе приятна изненада. Норис: Последните два тура бяха плашещи
- Пиастри пръв, Макларън с двойна победа в Гран при на Китай
- 2025 Гран при на Китай – налични гуми, възможни стратегии и коментари по време на състезанието
- Верстапен: Лоусън ще е по-бърз в болид на Рейсинг Булс. Притеснен ли съм? Да. Разрешено е, нали?
- Ред Бул за проекта за V10 двигатели: Полунощ мина, Пепеляшка си тръгна от бала
- Хамилтън се оплака от баланса, Льоклер – от липса на сцепление
- В Мерцедес имали проблем да вкарат гумите в правилния работен прозорец в квалификацията
- Верстапен за вероятността да спечели в Шанхай: Ако отпаднат всичките, имам шанс
- Пиастри: Колата оживя в Q3. Норис: Пак допуснах няколко грешки
- Пиастри на полпозишън за Гран при на Китай
- Лоусън е убеден, че от Ред Бул са направили правилен избор с него: Цунода имаше възможност. Сега е моето време
- Зак Браун се заяде с Хорнер и в Китай: Аз бих се чувствал уязвим ако от екипа ми напуснат толкова хора
- €50 000 глоба за Уилямс за непредоставяне на ФИА на видео записи за крилата
- Хамилтън спечели спринта в Китай
- Васьор: Представянето е свързано с управлението на гумите. Знам, че не сме взели точки, но стъпката е добра
- Норис: Аз сбърках, но болидът бе труден за управление
- Хамилтън: Не мога да повярвам, че сме в челото, пред Макларън
- Верстапен: „Просто сме твърде бавни“. В Ред Бул се притеснили дали ще стигнат и до топ 6
- Хамилтън на полпозишън за спринта в Китай
- Пиастри за изявлението на Ръсел относно аванса на MCL39: Джордж говори особено смешни неща напоследък
- Алпин и Хаас с промени по задните крила заради директивата, Макларън: Има по-екстремни случаи от нашия
- Льоклер: Разговорът за водата в седалката ми бе вътрешна шега с рейс инженера ми
- Норис пред Льоклер и Пиастри в тренировката в Шанхай
- Верстапен: Не може да се каже колко точно е разликата с Макларън
- Лоусън: Честно казано, не ми пука какво казва Зак
- Жу: Нямаше по-добра опция от тази да се присъединя към Ферари
- Хамилтън: Не пишете какво малтретиране е отнесъл рейс инженерът на Макс, а за най-дребната дискусия с моя
- Албон подкрепя идеята за старт от F1 в Тайланд
- Ръсел: Предимството на Макларън е по-голямо от аванса на Ред Бул когато и да било в шампионата
- Хаджар говорил с Марко след инцидента в Австралия
- Само задното крило на Норис е подробно проверявано в Мелбърн. Ландо: Нищо не се налага да променяме
- Заубер се прицели в класиране в топ 10 и в Шанхай
- Макларън е фаворит за победата и в Китай
- Няколко F1 отбора се сблъскаха с логистични проблеми преди началото на Гран при на Китай
- Норис за коментара на Ръсел Макларън да работи отсега по ’26: Това може да е техният манталитет, но не и нашият
- Пирели залага на средните по твърдост гуми за спринтовия уикенд в Китай
- От Ферари открили сериозна грешка в настройките за Австралия
- Хаас вече гледа изцяло към уикенда в Китай
- Какви са проблемите на Ред Бул – механични или аеродинамични? „И двете“, отговори Марко
- След наблюденията в Австралия ФИА затяга тестовете за задните крила от Китай