Начало Екстра Започна играта с токените

Започна играта с токените

1899
0
Мерцедес, бокс, механици
снимка: Спас Генев

На пръв поглед екипите във Формула 1, ФИА и Либърти стигат напоследък почти задружно до общи решения. Целта им е да предпазят бизнеса на всички във възможно най-голяма степен от щетите на глобалната пандемия от COVID-19. Разбраха се, че автомобилите от този сезон ще се използват и през 2021 г. През тази година няма да се развиват изобщо проектите за 2022-ра. Бюджетният таван от $175 млн. слезе на $150 млн., а разходите ще започнат да се ограничават още от догодина.

До тук всичко изглежда ясно. Михаел Шмид от АMS изчисли, че само от запазването на едни и същи шасита в две последователни години екипите ще спестят по около 1,7 млн. евро. А в крайна сметка всички искат да харчат по-малко в настоящата ситуация, защото дори гигант като Мерцедес губи ежедневно и изобщо не е сигурно, че ще остане в спорта.

Когато обаче се говори за „замразяване развитието” на настоящите автомобили, нещата стават малко сложни

Причината е, че един болид изобщо не е един и същи във всяко състезание. Крилата за Монца и тези за Сингапур например нямат почти нищо общо. По подобен начин стоят нещата при части от елементите в окачването или конфигурацията на барджбордовете, да не говорим за програмите за управление и контрол.

Така за да се следи по някакъв начин има ли развитие при един болид, или не, шефовете на отбори и техните технически директори се върнаха отново към системата на така наречените токени или жетони. Идеята е с тяхното използване някак да се контролира кое как се използва…

Системата с токените бе използвана при развитието на задвижващите системи между 2014 и 2016 г. и не допринесе много нито за ограничаването на разходите, нито за състезанията, но сега се връщаме към нея.

Любопитно е, че вече има спорове кои елементи и по какъв начин да бъдат обект на ограничаване

Едни екипи искат да се спре работата по едни детайли, други – по съвсем различни. От Мерцедес например нямат нищо против да се „замразят” скоростните кутии за 2 години, но Ред Бул и Ферари не са съгласни. По тази тема ClubS1 вече писа.

Джанти, спирачни апарати, носачи на окачванията вероятно ще бъдат хомологирани и няма да се пипат. Но как стоят нещата с аеродинамичните елементи? С носовете например? Те се променят наистина непрекъснато. В крайна сметка в тунелите ще е забранено да се правят изследвания на колите за 2022-ра, но ще е разрешено да се работи по настоящите болиди. Пък и 150 млн. долара не са чак толкова малко пари и всеки ще иска да напредне.

Играта е много интересна – кое ще може да се променя и доколко

Как точно ще се ползвате токените, ако звеното, което изследвате и искате да промените, е ограничено като стъпки на промяна с въпросните жетони? Ще се фиксират ли като проекти по 10 предни крила на тим например и при използване на 11-то да се ползва токен?

Според бившия технически директор на Джордан и Ягуар Гари Андерсън аеродинамичните елементи биха могли да сe разпределят в някаква таблица според различното влияние, което оказват върху притискането. Ако (условно) дифузьорът е с 25% принос върху общите сили на натиск и го промените, ФИА ви взима 25 токена от общо 100, с които, да речем, разполагате за развитие на аеродинамиката през сезона! Ако промените барджбордовете, а те допринасят с други 20%, отиват още 20 жетона…

До тук добре, нещата изглеждат подредени, но идва големият въпрос – какво значи промяна?

Ако измените напълно конструкцията на даден елемент – ОК. Но ако само леко промените извивка, просвет, ъгъл? Това промяна ли е, или не е нов елемент?

По-ясно изглежда някак хомологирането на 20 (пак примерно) важни звена, които да не се пипат изобщо, за да не харчат пари поне за тяхното развитие. Проблемът обаче е, че компромисът кои да бъдат те, пак няма да е лесен, тъй като отново стигаме до скоростните кутии и техните шпилки.

Да видим в крайна сметка какво ще получим като информация. Ще има ли изобщо токени отново, защото включително и днес разговорите не спират. А следващите са насрочени за петък…