Шефът на Макларън Рейсинг Зак Браун изрази изключително остра позиция относно продължаващите спорове за допълнително намаляване на бюджетите във Формула 1. Малките Гран при екипи искат горната граница да падне под договорените наскоро $150 млн. Ред Бул и Ферари се противопоставят на това. Матия Биното от Скудерията дори заяви, че подобна стъпка би увредила самата Формула 1. Колегата му от Уокинг изобщо не е съгласен.
„Очевидно е, че сме в ситуация, в която ако Формула 1 продължи по стария начин, всички ще се окажем в изключителен риск”, заяви Зак Браун
„Ако помислим в перспектива и вземем правилните решения, може не просто да оцелеем, а и спортът да процъфти, всички да спечелим. Изцяло съм за дебата, но видях коментари, които не се връзват, противоречат си и според мен не отразяват правилно реалността.”
„Ферари предупреждава, че сваляне ограничението на бюджетите заплашвало статута на Формула 1 като водеща категория в автомобилния спорт. Всички познаваме спорта достатъчно добре, за да сме наясно, че няма друга дисциплина, която дори да се доближава до F1 като технологии, а те са само част от харчените, да речем, $180 млн. В зависимост от заплатите на пилотите и парите за двигатели разходите отиват над 200 милиона. Не знам да има друга категория автомобилен спорт, която да е дори сравнително близо до подобни харчове и размер на състезателните отбори. В голямата част от другите дисциплини има някаква спецификация шаси и няколко мотора, от които да избираш. В отделни шампионати всичко е напълно еднакво.”
„Затова смятам, че намаляването горната граница на бюджетите с нищо няма да компрометира ДНК-то на Формула 1 като технологичен лидер”
Браун каза също така, че идеята за клиентски коли, която тръгна от Кристиан Хорнер от Ред Бул, е остаряла.
„Във Формула 1 клиентски коли е имало преди десетилетия. Не виждам как това евентуално решение се връзва с коментарите за ДНК-то на Формула 1 като конструкторски шампионат и дисциплина за технологична еволюция. Това е решение като за 70-те.”
„Имаше и друг коментар – че не всичко е за печалба. Съгласен съм. За нещастие няма много отбори, дори липсват такива, които печелят. Не вярвам, че хората във Формула 1 гонят този тип ползи. Според мен целта им е бъдещи ползи. Всеки отбор се състезава по различни причини и това носи изгоди за други бизнеси, било то напитки или автомобили. Сега топ тимовете взимат от приходите пет пъти повече в сравнение с отбора с най-нисък бюджет. Ако погледнете метода на разпределение в Националната футболна лига например, то и там има малки и големи отбори. Но малките имат възможност от време на време да спечелят Супербоула.”
Браун призна, че му е трудно да реагира на коментара на Биното за това, че в момента не трябва да се избързва с решения. Той посочи, че предизвиканата от коронавируса криза е най-голямата, която светът е виждал.
„Страни се затвориха. Индустрии спряха работа. И да не се бърза с решение относно ставащото според мен е критична грешка. Това е да живееш в отрицание”
„Мисля, че в момента кажи-речи всеки президент, или премиер, или главен изпълнителен директор бърза, за да се справи с належащите проблеми. Не смятам, че който и да е от нас знае колко дълго ще продължи това, колко сериозни ще са последствията. Но да си отделим време да обмисляме допълнително за мен е лоша лидерска стратегия. Аз, Макларън и много от CEO-тата, с които разговарях, няма да я приложим. Досега не чух някой да е предприел подход „да почакаме”.”
Зак Браун засегна и посочената от Биното тревога, че допълнително сваляне на бюджетите ще доведе до съкращаване на служители в големите отбори. Според него идеята да се търсят други шампионати, за да се елиминира този ефект, е неефективна, тъй като няма друга дисциплина с характеристиките на Формула 1.
„Освен това като говорим за етичност и прозрачност, мисля, че би било страхотно, ако Матия сподели с нас, както са готови да го сторят от ФИА, подробностите около тайното споразумение относно предполагаемите нарушения на правилата със задвижващата им система”, допълни Браун.
You’re all welcome. ⬇️? pic.twitter.com/9Q66aA4EUk
— McLaren (@McLarenF1) April 23, 2020