През 2013 г. мотополигона в комплекса „Летище Бършен“ край Сливен бе домакин на две старта от републиканския шампионат по мотокрос. Този уикенд обаче е първото голямо международно домакинство. В събота и неделя комплексът ще приеме елита на състезателите от европейския шампионат в най-малките класове ЕМХ65 и ЕМХ85, както и по-големите МХ2, МХ1 и МХ за кръга от Източно-европейския шампионат.
В петък трасето за мотокрос и прилежащата му инфраструктура ще бъдат лицензирани от представител на Европейския мотоциклетен съюз (ЕМС). През последните няколко месеца, организаторите от община Сливен и местните мотоциклетни клубове положиха доста усилия по модернизацията на мотополигона. Изградени са нови санитарни възли по изискванията на ЕМС, нови помещения за международното жури и времеизмерването, както и нови зони за миене на мотоциклетите. Натрупаният опит от организаторите и съдействието на БФМ успяха да направят отлично състезателно съоръжение, удобно и за състезателите, и за публиката, която има над 80% видимост и възможност да следи какво става на трасето.
Класирането в европейския шампионат в клас ЕМХ65, след поредното фиаско в Румъния преди две седмици, е доста объркано и неясно. Два кръга преди финала във Финландия през юли, лидер към момента е гръцкият състезател Антонис Сагмалис (КТМ), който в Сливен ще има доста трудности в лицето на двамата отлични молдовски пилота Игор Чухарчук (КТМ) и Николай Тимуш (КТМ), както и най-бързите български пилоти – Кристиян Иванов (КТМ), Димитър Грозданов (КТМ) и Християн Даков (КТМ). Като добавим към общата картина и Доминик Пискор (Хърватия) с КТМ), а също и двамата унгарци Якоб Кристоф (Husqvarna) и Адам Ковач (КТМ) картината в клас ЕМХ65 става повече от интересна и непредсказуема.
И в ЕМХ85 положението е повече от интересно. На 18 май, полупроваления кръг в Хърватия помогна на месната звезда Никола Хранич (КТМ) да излезе като лидер в класирането, следван от нашия Хакан Халми (КТМ). Хакан през този сезон се бори на два фронта, като пропуска му за участие в Хърватия бе компенсиран от победата в европейския шампионат по Супермото, който бе на същата дата в Арад, Румъния. Хакан Халми ще поведе в Сливен една многобройна плеяда от български пилоти в оспорваната битка за трофея – Алекс Димитров (КТМ), Момчил Иванов (КТМ), Росен Романов (КТМ), Жулиан Георгиев (КТМ) и Димитър Петров (КТМ) от Сливен.
В Източно-европейския шампионат на МХ2 ще мине без Майкъл Иванов и Иван Петров, които отпътуваха за поредния кръг на европейския шампионат в ЕМХ2. Затова мераклиите за окупация на първото място на стълбичката в Сливен са много. Към момента трима румънски пилоти заемат челните позиции в този клас. Двамата братя – Вирджил Корбеа (КТМ) – 99 т., Йонут Корбеа (КТМ) – 99 т. делят първата позиция след състезанието в Босна и Херцеговина миналата седмица, а трети е колегата им Александру Росу (КТМ) с 98 т. На 4-о и 5-о място в класирането са Кристиян Ангелов (Yamaha) с 91 т., който пропусна първия кръг на този шампионат в Гърция през март и Любомир Васев (Yamaha) с 87 т. Към общата магия на клас МХ2 ще добавим и Валентин Роглев (КТМ) който отбелязва отлично представяне през сезона и не ни остава нищо друго освен да се насладим на една истинска борба в клас МХ2.
Източноевропейски шампионат в МХ1, подобно на МХ2, отново румънски пилот е начело в класирането – Адриан Радута (КТМ), които е лидер с актив от 122 т., следван от Тодор Тотев (Honda) със 103 т., а само на 1 след Тодор е най-силният македонски пилот – Християн Илиоски (Honda) със 102 т. Калоян Илиев Yamaha е четвърти с 92 т., но всички изброени досега в клас МХ1 ще трябва да включат в сметките Николай Йовчев (Honda), както и Денислав Ангелов (КТМ). Николай не участва през сезона в шампионата на Балканите, а Денислав излекува контузия, но и двамата са достатъчно мотивирани за изненади в класирането.
Състезателите от Източно-европейския шампионат МХ масово пропуснаха кръга в Босна и Херцеговина, но това изобщо не им попречи да са лидери в класа си, макар и с едно участие по-малко. Теодор Гигов (Kawasaki), Юлиян Райчев (Kawasaki) и Веселин Малинов (Yamaha) са окупирали челната тройка на шампионата, като Мартин Тодоров (Yamaha) ще добави и „щипка сол“ към трапезата на клас МХ. Не трябва да пропускаме и традиционно силните пилоти Атанас Петров (КТМ) и Васил Стоянов (Kawasaki) които също ще се включат в битката са подиума под Сините камъни.
Както обикновено, в събота са тренировки и квалификации, а в неделя, официалните стартове от 10:30 ч.