Темата за бюджетния лимит, дали от Ред Бул са го нарушили за сезон 2021 и дали отборът от Милтън Кийнс е постигнал договорка с ФИА за евентуално наказание се връща на дневен ред, тъй като се очаква тимът да възобнови разговорите си с федерацията по този въпрос. От ФИА обявиха, че Ред Бул е в преразход за миналата година. Отборът отрича това. По време на уикенда в Остин, Тексас шефът на екипа Кристиан Хорнер заяви, че всъщност ставало дума за няколстотин хиляди долара. Той подчерта също така, че тимът не е получил никакво предимство. Според слухове в падока от Ред Бул бяха постигнали споразумение с ФИА. Обявяването му обаче било отложено заради смъртта на собственика на отбора Дитрих Матешиц.
Журналистът от Ауто Мотор унд Шпорт Михаел Шмид потвърди в блога си след надпреварата в САЩ, че в падока се говори за постигнато споразумение между Ред Бул и ФИА. Очаква се то да бъде обявено скоро. Наказанието щяло да е сериозна глоба и отнемане на време за работа в аеротунела – по-рано имаше предположения за намаляване с 25% на този ресурс.
„Не се знае колко може да е глобата. Някои хора се опасяват, че преговорите са за това да е по-висока за сметка на отнемане на по-малко време от аероизследванията. Всичко засега са само спекулации“, посочи Шмид.
„Срещите (на Хорнер и Мохамед бин Сулайем) по принцип не бяха планирани. Рос Браун ми каза, че отстрани изглежда сякаш се води пазарлък на битпазара за това наказание. А и президентът на ФИА всъщност няма думата. Целият процес е в ръцете на така наречения администратор, отговарящ за бюджетните лимити“, продължи известният журналист
Споделеното от Рос Браун е особено интересно, тъй като бившият технически шеф на Бенетон, Ферари и Мерцедес е част от ръководството на Формула 1 от страна на Либърти Медия. 67-годишният британски инженер възнамерява да се оттегли постепенно до края на тази година. През следващата ще консултира работата на заместниците си, но вече няма да е част от ежедневното управление на спорта. Мнението му обаче е важно, тъй като откъм Либърти нямаше никаква реакция досега относно разправията на Ред Бул и ФИА.
„По принцип Хорнер е прав за това, че има място за интерпретация. Трябва да се отбележи обаче, че към финансовите правила има насоки, които в Ред Бул изглежда не са чели изобщо“, каза още Шмид.
„В тях е имало указания как ФИА интерпретира определени неща. Трябва да се отбележи, че 9 отбора са следвали интерпретацията на ФИА, включително споменатите от Хорнер спорни точки. Освен това в такъв случай няма свързани и несвързани (с развитието на колите) разходи. Всички харчове имат връзка. Ето ви един пример. Ако храната от стола, която всъщност влиза в бюджета, не се включи, то пак има връзка, защото спестените пари теоретично могат да се инвестират в автомобила. Тоест всички разходи имат значение.“
„Може би в Ред Бул са смятали, че има някои пролуки и сиви области, които са имали желание да изследват. Би трябвало да са наясно обаче, че дори през първата година няма да има извинения. В противен случай цялата идея за бюджетния лимит загива. Формула 1 не може да си го позволи.“
„Това е инструментът на спорта за по-равностойни надпревари в бъдеще. Ако го изоставят, ще се върнем към предишното положение, когато най-добър е тимът, разполагащ с най-много пари. Тогава три-четири отбора просто ще фалират, а нови няма да дойдат, защото вече никой не иска да похарчи половин милиард, за да печели състезания“, каза още Шмид относно сагата с Ред Бул и бюджетите.
Pick your favourite angle 🎥 #RedBullShowrun 🇲🇽 pic.twitter.com/NBzH6Lj9Kw
— Oracle Red Bull Racing (@redbullracing) October 25, 2022