Начало Лайфстайл Топ 10 състезания на Ферари на Монца: номер 7

Топ 10 състезания на Ферари на Монца: номер 7

125
0

Във връзка с предстоящото домашно състезание на Ферари на Монца от отбора решиха да подредят десетте си най-значими надпревари на италианското трасе в рубриката „Топ 10 Монца”. Под номер 7 Скудерията избра да постави Гран при на Италия от 1961 г., спечелена от Фил Хил (който става първият американец, шампион във Формула 1), но свързана и с трагичния инцидент на неговия съотборник Волфганг фон Трипс.

През 1961 г. Ферари разполагат с най-силната кола. Единственият им съперник за победи в състезанията през този сезон е отборът на Лотус. Състезателят на Лотус Стърлинг Мос побеждава Ферари в Монако и Германия, а съотборникът му Инес Айрлънд печели в Съединените щати. Останалите 5 надпревари за сезона са спечелени от пилоти на Ферари: Фил Хил, Волфганг фон Трипс и Джанкарло Багети.

Преди Гран при на Италия Фон Трипс води в класирането при пилотите с 4 точки пред съотборника си Хил. Така фаворити за титлата са били най-вече двамата пилоти на Ферари. Стърлинг Мос е трябвало да спечели надпреварата, за да има шанс да се бори за короната. В квалификацията колите на Ферари доминират, като петимата състезатели с Ферари 156 (освен Фон Трипс, Хил и Багети, с Ферари се състезават още Ричи Гинтер и Рикардо Родригес) се нареждат на първите шест места. Фон Трипс печели полпозишън,  а Хил е четвърти.   

Ето как описват от Ферари самото състезание:

На старта Джим Кларк (стартирал седми, б.а.) с Лотус пое водачеството, следван от Гинтер, но след това Хил успя да поведе. Фон Трипс бе малко по-назад, но във втората обиколка той се придвижи до трето място, изпреварвайки англичанина с Лотус-а. През тази година овалната писта беше включена в конфигурацията, като с това цялата дължина на трасето стана 10 км, и докато двете коли (на Фон Трипс и Кларк, б.а.) се насочваха към виража, те се удариха със скорост над 200 км/ч. Ферари-то излетя и падна върху тълпата от зрители зад бариерите. Фон Трипс загина на място, същата съдба сполетя деветима зрители, а още четирима починаха по-късно в болницата. Състезанието не бе прекратено, отчасти, за да може аварийните коли да стигнат до мястото на катастрофата и да закарат ранените в болница, без да се налага да си проправят път през тълпата хора. Хил доминира в надпреварата, подпомогнат от факта, че едно след друго, трите други Ферари-та, останали на пистата, отпаднаха заради проблеми с надеждността.

По време на състезанието американецът бе осъзнал, че се е случил сериозен инцидент, но не знаеше, че съотборникът му и конкурент за титлата бе загубил живота си. Той попита отбора след финала и новината го съкруши. Те му казаха да се качи на подиума. Трябваше да се отпразнува световната титла, но настроението на церемонията по награждаване бе неестествено.

Реакцията от инцидента бе огромна по целия свят, отчасти защото се излъчи по телевизията, за разлика от катастрофата в Гидизоло четири и половина години по-рано, която даде знак за края на състезанието Миле Миля.

„Моторните спортове са опасни” е написано на всички пропуски за падока на Формула 1, но в умовете на хората, обичащи спорт, който поражда силна страст, този страх е оставен настрана.”