Иван Тенчев, Ред Бул Ринг. Шефовете на Мерцедес Тото Волф и Ред Бул Кристиан Хорнер влязоха в пореден спор – този път задочен – относно правилата за 2026 г., когато Формула 1 трябва да се промени радикално.
В голяма част регламентът по отношение на задвижващите системи се смята за изяснен. Приносът на електрическата част и двигателя с вътрешно горене и синтетични горива трябва да е 50 на 50%
На пресконференцията на шефовете на отбори Хорнер заяви, че това съотношение трябва да се промени. Според него Гран при рискува „да създаде чудовището на Франкенщайн“. Кола, която изисква твърде много от шасито, за да компенсира проблемите, които Хорнер вярва, че планираното съотношение на сила от ДВГ и електрическа мощ ще причини.
Хорнер заяви, че е притеснен относно „колосалния“ размер на батерията. Тя ще повиши изискванията за охлаждане. Това ще увеличи теглото на автомобилите и ще се стигне до необходимост от активна аеродинамика. От там произтича съвсем ново ниво на сложност, за да се компенсират на теглото и съпротивлението. Хорнер предупреди още, че двигателят с вътрешно горене рискува да се превърне в „генератор за презареждане на батерия“. Според него това може да съсипе състезанията гума до гума. Шефът на Ред Бул дори предположи, че може да доведе дотам „пилотите да превключват на по-ниска предавка на правите, за да регенерират батериите“.
Хорнер бе категоричен, че промяна от 5-10% в съотношението електричество/горене може да има „значителен ефект“
Това предполага, че устойчивите горива означават, че F1 ще може да разчита повече на V6, като същевременно прокарва правилното послание. Хорнер каза, че трябва да се обърне „спешно внимание“ на тези проблеми.
Тото Волф на редовната си среща с медиите заяви, че шансът сега да се промени нещо в тази е посока е нулев и подчерта: „нулев, с големи букви“. Ръководителят на Мерцедес каза, че е наистина ще е трудно да се финализират точните правила за шасито и да се управлява батерията за цяла обиколка. Според него обаче F1 трябва да е „в челните редици на иновациите“, за да отговори на предизвикателството вместо да улеснява производителите на двигатели или екипи.
„Това е вълнуващ проект, към който трябва да се стремим“, каза Волф. „Как ще изглежда модерната кола от Формула 1 от 2026 г.? Как можем да я направим аеродинамично толкова ефективна и способна, че да компенсира липсата на двигател с вътрешно горене? Всичко това трябва да ни вълнува, защото ще измислим нови концепции за болиди от Формула 1, които ще бъдат страхотни.“
„Мисля, че това, което го плаши повече може би е, че програмата му за двигатели не върви и вероятно иска да я „убие“ по този начин. Винаги трябва да се съмнявате каква е истинската мотивация за подобно изявление“, заяви Волф
Не е тайна наистина, че Хорнер и Ред Бул са разочаровани от решението на Хонда да работи от 2026 г. с Астън Мартин. От Ред Бул Пауъртрейнс сключиха сделка с Форд. В Милтън Кийнс ще правят сами своята задвижваща система на практика само с парите на американците и много по-малък технологичен принос от тях в електрическата част.
Правилата за задвижващите системи обаче наистина са почти окончателни, без MGU-H, за да се опростят. Другата цел бе, както отбеляза Волф снощи, да се улесни идването на Ауди и както се очакваше Порше.
„Ние разработвахме правилата в продължение на много години с участието на всички автомобилни производители. Това бе компромис, който привлече Aуди най-накрая да се присъедини към спорта. Накара и Хонда да остане“, заяви още Волф и добави, че не вижда как това ще се промени сега.