Карлос Сайнц спечели квалификацията за Гран при на Италия пред Макс Верстапен (Ред Бул) и съотборника си във Ферари Шарл Льоклер.
Квалификацията на пистата Монца се провежда по алтернативния вариант, който Формула 1 изпробва тази година. При него всеки пилот получава по-малко комплекти гуми (11 вместо 13). За сесията за разпределение местата на стартовата решетка е постановено как да се използват отделните типове: хард в Q1, медиум в Q2 и софт в Q3.
В Ред Бул смениха задвижващата система в болида на Серхио Перес, който имаше теч на масло в края на последната свободна тренировка. Агрегатът е от вече използваните от мексиканския пилот, така че няма наказание.
A quick reminder that for Qualifying we will be running the Alternative Tyre Allocation, meaning:
Q1: Hard ⚪️
Q2: Medium 🟡
Q3: Soft 🔴#ItalianGP #F1 pic.twitter.com/Pm3PLr7YuD— Scuderia Ferrari (@ScuderiaFerrari) September 2, 2023
Q1 стартира при 28 градуса температура на въздуха и 41 градуса на пистата. Асфалтът бе най-нагрят от началото на уикенда на Монца
Първият опит на Макс Верстапен бе изтрит от рейс контрола заради нарушаване ограниченията на пистата. Същото се случи и с началния бърз тур на Фернандо Алонсо. Ландо Норис и Естебан Окон едва не се удариха.
След първите серии начело бе Алекс Албон с 1:22.123 мин. На 0,025 сек от него бе Джордж Ръсел. Следваха Перес, Карлос Сайнц, Логан Сарджънт, Гуаню Жу, Норис, Шарл Льоклер, Люис Хамилтън, Валтери Ботас. Под чертата бяха Окон, Ланс Строл, Лиам Лоусън, Алонсо и Верстапен. Със следващия си бърз тур Макс излезе пръв с 1:21. 573 мин, измествайки съекипника си Перес, който бе минал напред. Алонсо даде трето време.
Борбата за измъкване от зоната на изпадащите продължаваше. Пилотите на Алфа Таури излязоха напред – Юки Цунода пети, а Лоусън седми. Окон сбърка и стъпи извън пистата, но успя да продължи. Заради лимитите на пистата обаче времето на французина бе анулирано. Той бе под чертата заедно със съекипника си Пиер Гасли, Оскар Пиастри, Хюлкенберг и Строл.
That was close 🫣
Lando Norris nearly veers into Esteban Ocon whilst on his flying lap! #ItalianGP #F1 pic.twitter.com/q9xTXONOaH
— Formula 1 (@F1) September 2, 2023
Хюлкенберг се измъкна 12-ти за сметка на Ботас. Магнусен бе избутан надолу от Пиастри, който мина по-напред. Обиколката на Оскар обаче бе изтрита при оставаща по-малко от минута до края на Q1.
Следващият опит на Ботас стигна за 12-то място. Пиастри излезе осми. Гуаню Жу остана под чертата – и последната му обиколка не го извади нагоре, а и бе анулирана заради лимитите. От Q1 отпаднаха още пилотите на Алпин Окон и Гасли, Магнусен и Строл. В челото Верстапен бе пръв, следван от Албон, Льоклер, Цунода, Перес. Рейс контролът съобщи, че състезателите на Ферари не са спазили зададеното контролно време за обиколките по време на квалификацията. Ситуацията ще се разследва след финала на сесията.
The two Alpines are knocked out of qualifying!
❌ OUT IN Q1 ❌
16. Zhou
17. Gasly
18. Ocon
19. Magnussen
20. Stroll #ItalianGP #F1 pic.twitter.com/oAKgIvx38x— Formula 1 (@F1) September 2, 2023
За Q2 температурата на трасето бе 40 градуса. Ред бе на средните по твърдост гуми медиум
Пилотите на Мерцедес изчакаха най-дълго в пита преди да излязат на пистата. Верстапен записа 1:21.035 мин. Сайнц го изпревари с 0,044 сек – 1:20.991 мин. Льоклер се нареди трети, следван от феноменалния Албон, Перес, Алонсо. След като и състезателите на Мерцедес направиха бързи опити извън топ 10 бяха Хюлкенберг, Хамилтън, Лоусън, Сарджънт и Ботас.
„Перес ме задържа“, обади се Хамилтън по радиото.
„Нямам сцепление“, добави седемкратният световен шампион, след като се прибра в пита.
Малко над 3 минути оставаха до края на Q2, когато започнаха финалните бързи опити за класиране в топ 10. Абсолютно всички излязоха и още в питлейна трудно се подредиха в колона. По радиото пилоти говореха с екипите си за изпреварване на други състезатели на пистата. По принцип преди време се говореше, че има негласно споразумение да няма задминавания, което явно вече не съществува.
Сарджънт не мина изобщо в топ 10. Хамилтън записа пето време. Льоклер излезе пръв с 1:20.997 мин. Лоусън и Хюлкенберг останаха под чертата заедно с Цунода, Ботас и Сарджънт. В самия край Верстапен се върна начело с 1:20.937, зад него бяха пилотите на Ферари, Перес, Албон, Хамилтън, Ръсел, Пиастри, Алонсо, Норис.
❌ OUT IN Q2 ❌
11. Tsunoda
12. Lawson
13. Hulkenberg
14. Bottas 📸
15. Sargeant#ItalianGP #F1 pic.twitter.com/GG3HYOHndg— Formula 1 (@F1) September 2, 2023
Температурата на пистата падна до 38 градуса за решителната битка за разпределение местата на първите пет редици на грида
Пилотите на Ред Бул първи излязоха от боксовете, последваха ги и останалите състезатели, които се класираха в Q3. Най-накрая дойде ред да се използват меките гуми. Верстапен пръв започна бърза обиколка. Допусна грешка, записа 1:20.631 мин. Перес бе на 0,290 сек от него. Льоклер излезе пръв с 1:20.564. Сайнц бе още по-бърз – 1:20.532. Албон излезе четвърти пред Перес, бе изместен от тази позиция от Ръсел. Седми се нареди Норис, следван от Пиастри, Хамилтън и Алонсо.
Replays show Max Verstappen dips it into the gravel on his flying lap, leaving the Dutchman sitting in P3 #ItalianGP #F1 pic.twitter.com/2CjD3Wqb1O
— Formula 1 (@F1) September 2, 2023
На финала на Q3 Льоклер пръв започна финалния си опит. Даде 1:20.361 мин, Верстапен бе с 0,054 сек по-бърз. Сайнц задмина пилота на Ред Бул с 0,013 сек и трибуните на Монца избухнаха. Четвърти излезе Ръсел, следван от Перес, Албон, Пиастри, Хамилтън, Норис и Алонсо. Стюардите пък съобщиха, че няма да има по-нататъшни действия срещу пилотите на Ферари за предполагаемото нарушение по-рано в квалификацията.
🏁 QUALIFYING CLASSIFICATION 🏁
A dream Saturday for @CarlosSainz55 and @ScuderiaFerrari at Monza! 🥹#ItalianGP #F1 pic.twitter.com/7Ttyxp9yvJ
— Formula 1 (@F1) September 2, 2023