Стефано Доменикали се надява на по-оспорвана битка през сезон 2024. Главният изпълнителен директор на F1 очаква през следващия сезон някои отбори могат да настигнат Ред Бул и да направят по-труден живота на Макс Верстапен.
Сезон 2023 в F1 приключи преди три дни. Световното първенство отново бе спечелено от Макс Верстапен. Пилотът на Ред Бул наложи доминацията си през кампанията и счупи още няколко рекорда. Верстапен триумфира в 19 от общо 22 старта за тази година и записа актив от 575 точки. Нидерландецът спечели всички стартове в Европа, Австралия, Северна и Южна Америка. Единствено в Саудитска Арабия, Азербайджан и Сингапур имаше победител, който бе различен от трикратния световен шампион
Същевременно Ред Бул спечели короната при конструкторите още в Гран при на Япония. Отборът събра общо 860 точки в крайното класиране. Активът на Ред Бул е по-голям от този на Мерцедес и Ферари взети заедно. Това още веднъж доказва какво надмощие имаха „Червените бикове“ над всички останали участници на грида.
Огромната доминация на Ред Бул през 2023 г. доведе до искания към ФИА и F1 да се намесят и да направят нещо, за да изравнят шансовете и да направят състезанията по-конкурентни.
Доменикали обаче се противопостави на тези призиви. Той заяви, че очаква полето да бъде много по-близко през следващия сезон. Италианецът посочи напредъка на Макларън като доказателство, че отборите наистина могат да направят голям скок дори по време на сезона.
„Що се отнася до спортната страна на нещата, искам да поздравя Макс. Това беше нещо впечатляващо по отношение на зрелостта по отношение на стандартите на F1 и Ред Бул“, сподели Доменикали.
„Сигурен съм, че това е целта на всички отбори- да се опитат да покажат нивото на своята инженерна мисъл, нивото на своя капацитет и способност да се усъвършенстват. Аз съм човек, който не обича да говори. Винаги има хора, които говорят твърде много, а след това са били опровергани“, каза още CEO-то на F1.
Ред Бул доминираше в спорта от 2010 до 2013 г. След това настъпи сериозна промяна в правилата и старта на турбо-хибридната ера. Това обърна везните в полза на Мерцедес. Германският производител беше абсолютен хегемон в F1 в периода 2014-2020 г. В края на сезон 2021 Мерцедес бе детрониран именно от Ред Бул, макар това да се случи по доста спорен начин.
Ред Бул отново наложи доминацията си след влизането на последните технически разпоредби в F1. Отборът от Милтън Кийнс спечели по-голямата част от надпреварите през последните две години. Единствено Ферари и Мерцедес успяха да „откраднат“ някой успех в този период
Тази година имаше отбори, които успяха да направят голяма крачка напред- Астън Мартин и Макларън. Базираният в Уокинг тим представи Б-версия на своя автомобил и на практика стана втория по сила екип на решетката. В последните стартове Алфа Таури също показа сериозен напредък. Според Доменикали, тези отбори са доказателство, че може да се направим голяма крачка напред по време на сезона, макар да има горна граница на разходите.
„Има критици, които ще кажат, че с лимитиран бюджет не можеш да развиваш автомобила. Според мен Макларън доказва, че това не е вярно“, каза Доменикали.
През 2026 г. влиза нов набор от правила, свързани със задвижващи система. Освен това ще има и промени, свързани шаситата и гумите. Доменикали смята, че не вижда причина да се правят временни промени, които да влязат в сила преди този период.
„Имаме две години, които са наистина решаващи. След това ще имаме промяна, може би свързана с новия баланс на силовия агрегат и т.н.“
Президентът на F1 добави, че разликите между повечето от отборите зад Ред Бул са доста малки.
„Видяхте квалификацията- 20 автомобила събрани в по-малко от една секунда. Вижда се колко са близо по време на такава сесия. Разбира се, състезателното темпо е съвсем различна история. Смятам, че това ще са основните неща, които ще видим различни през следващата година“, завърши Стефано Доменикали.
A record-breaking season of epic racing ✨
This is Formula 1 in 2023 😮💨#F1 pic.twitter.com/lV1ekYUTgm
— Formula 1 (@F1) November 28, 2023