ФИА няма да променя височината на автомобилите през сезон 2024. Според Никола Томбазис, ръководният орган не смята за необходимо да се намесва въпреки катастрофите на някои пилоти, причинени от неравности по някои трасета.
Миналата година имаше няколко тежки катастрофи, причинени заради бабуни по някои писти. Най-пресните случаи бяха на Ландо Норис в Лас Вегас и Карлос Сайнц в Абу Даби. Двамата претърпяха инциденти заради преминаване през големи неравности по асфалтовата настилка. В резултат на това те загубиха контрола над своите болиди и се забиха в предпазните ограждения
Настоящото поколение болиди в F1 с граунд е много чувствително към неравности, тъй като те са много близо до земята. Заради това в повечето случаи се използва много твърдо окачване.
ФИА смята, че положението не е толкова тежко. Федерацията не се притеснява от случилото се с Норис и Сайнц, както и от факта, че повечето отбори правят всичко възможно, за да направят колите си възможно по-ниски. Според Томбазис, няма нужда ръководният орган да намесва поради съображения за безопасност. Гръцкият инженер каза, че в идеалния случай би било по-добре, ако автомобилите се движат по-високо. Разбира се, има граници за това кога управителният орган трябва да се намесва.
„Трябва да сме сигурни, че на пистите общо взето няма елементи, които могат да предизвикат това. Това е тънка граница между това дали може би има възможност пистата да уреди някои характеристики в детайли, както и дали отборите просто трябва да повдигнат автомобила малко повече. Очевидно ще се опитаме да оправим тези зони от пистите“, сподели Томбазис.
„Дали автомобилите са твърде ниски? Да, бихме предпочели да се движат малко по-високо. Присъщата характеристика на автомобила с граунд ефект е, че той е склонен да има по-голяма производителност когато се движи ниско. Това е нещо, което не мисля, че можем лесно да избегнем“, каза още председателят на Комисията за едноместни състезателни автомобили на ФИА.
Част от отборите решиха да настроят болидите си възможно по-ниско до земята заради повишаване на производителността. Това обаче предизвика други проблеми, освен опасността от инциденти
В Остин Люис Хамилтън (Мерцедес) и Шарл Льоклер бяха дисквалифицирани няколко часа след края на надпреварата. Оказа се, че планките на техните подове са се износили твърде много. Това показа колко критична може да бъде височината на автомобилите от F1.
Това също така постави в центъра на вниманието факта, че за ФИА няма достатъчно време, за да проверява всички дъски на автомобилите след всяка сесия. Затова някои отбори могат да извършат нарушение и да се измъкнат без санкция.
В миналото се говореше за стандартно подреждане на планките и блоковете за плъзгане, за да се ускори процесът на проверка от страна на ФИА. Отборите обаче постоянно се противопоставят на тази идея. Очаква се този въпрос да бъде поставен отново на дневен ред за следващия цикъл правила, който влиза в сила през 2026 г.
„Понякога искаме да направим нещо, но все пак трябва да мине през управлението и отборите да гласуват за него. Ние обаче нямаме достатъчно подкрепа. Затова смятаме, че трябва да опростим много тази област за сезон 2026“, завърши Никола Томбазис.
The 9th Show of 2023 #FIAPureMotorsport is now out!
Motorsport is broader than you think – have a deeper look to some of the FIA’s most thrilling competitions.
Check this out on our YouTube Channel 👇🏆https://t.co/MphGixGkz1 pic.twitter.com/DAYQj6hTQ0
— FIA (@fia) December 22, 2023