Гран при на Испания е класическа надпревара за Формула 1. Отборите и пилотите познават прекрасно пистата Каталуния, където състезанието се провежда от 1991 г., тъй като там обикновено се състояха и предсезонните тестове. Историята на надпреварата обаче датира почти от началото на XX век. Първата Гран при на Испания е проведена през 1913 г. Тогава състезанието е далеч от днешния старт и всъщност е надпревара за туристически автомобили.
Гран при на Испания фигурира в календара на Формула 1 от 1951 г.
Състои се на уличното трасе Педралбес в Барселона, а Хуан Мануел Фанджо печели първата си световна титла. След пауза през 1952 и 1953-та F1 се връща там за сезон 1954. Следва още едно прекъсване и завръщане през 1967 г. От края на 60-те до началото на 80-те години на XX век стартът се провежда на пистите Харама и Монджуик. F1 се прехвърля на Херес от 1986-та преди Гран при на Испания да намери съвременния си дом на Каталуния от 1991 до ден-днешен.
Най-много победи на трасето до Барселона имат Михаел Шумахер и Люис Хамилтън
Двамата седемкратни световни шампиони са печелили по 6 пъти там. Германецът триумфира през 1995, 1996, 2001, 2002, 2003 и 2004 г. Британският пилот е пръв през 2014, 2017, 2018, 2019, 2020 и 2021 г. С по три успеха са Найджъл Менсъл, Ален Прост (по две от победите им са на Херес), Мика Хакинен, Макс Верстапен. Кими Райконен и Фернандо Алонсо имат по 2. Точно на Каталуния Верстапен печели първия си успех – в първия си старт като пилот на Ред Бул. Това се случва през 2016 г. Пак там е записан последният успех на Уилямс, който е шок за цялата F1. През 2012-та Пастор Малдонадо, известен повече с броя предизвикани от него инциденти, взима неочакван успех.
Испания е една от едва шестте страни в света, които имат световни шампиони и във Формула 1, и в световния рали шампионат (WRC)
Останалите са Великобритания, Финландия, Италия, Испания и Франция. Едва 15 пилоти от Испания са стигали до F1 и само един от тях е покорявал първенството – Фернандо Алонсо. Традициите на испанската автомобилна школа са по-силни в ралитата, макар че и в това съревнование до върха е стигал само един испанец – Карлос Сайнц, чийто син Карлос Сайнц младши понастоящем е пилот на Ферари. И Алонсо, и Сайнц имат по две титли.
View this post on Instagram
Новини за състезанието:
- Виза РБ ще продължи да използва подобренията от Испания
- Гасли: Барселона беше най-доброто състезание за отбора от началото на сезона
- Алонсо: Време е да работим по-усърдно, да говорим по-малко и да постигаме повече
- В Италия за разправията между Льоклер и Сайнц: Целият шум и обвинения са за пето място. Депресиращо е
- Мерцедес: Може би ще сме в състояние да се борим за победа ако наваксаме 0,3 сек
- Шефът на Мерцедес-Бенц за интереса на тима от Бракли към Верстапен: „Макс би изглеждал добре в сребърно, нали?“
- Норис: Правилно отстъпих след старта, иначе щях да отнеса всички. Но бях с най-силната кола и не се възползвах
- ФИА не вижда причина и няма да разследва ничие предно крило
- Верстапен: Не сме с най-добрата скорост, но не бъркаме в състезанията, Хорнер: Норис бе по-бърз само в първи завой
- Норис след освирквания към Верстапен: Незапознати с моторспорта не са наясно, Хамилтън: Не може да го виниш за успех
- Сайнц: Льоклер твърде често се оплаква след състезание
- Льоклер: Отборът нареди да пазим гумите, а Карлос искаше нещо впечатляващо за пред родната публика
- Хамилтън: Това беше добър ден и добър уикенд като цяло
- Норис: Трябваше да спечеля състезанието
- Верстапен: Приложихме доста агресивна стратегия
- Верстапен спечели и Гран при на Испания, Норис и Хамилтън на подиума
- 2024 Гран при на Испания – възможни стратегии, налични гуми и коментари по време на състезанието
- Албон ще започне Гран при на Испания от бокса
- Норис не се притеснява от неудобствата заради пожара в моторхума на Макларън
- Алонсо очаква сериозни трудности за Астън Мартин в следващите няколко състезания
- Гасли се надява да продължи положителната си серия от Монако
- Сайнц: През целия уикенд се боря с високоскоростните завои
- Хамилтън: Направихме огромна крачка напред в последните две състезания
- Верстапен: Смятам, че в квалификацията всичко се получи малко по-добре
- Норис спечели квалификацията в Испания, Верстапен на 20 хилядни зад него
- Брави: Разговаряме с много пилоти, включително Сайнц
- Фамен не се интересува от миналото на Бриаторе
- Сайнц най-бърз в третата тренировка на пистата Каталуния, първите четирима събрани в рамките на десета
- Мерцедес търси съдействие от полицията заради имейл с информация за саботиране на Хамилтън
- Норис очаква сериозна битка в квалификацията
- Льоклер: Имахме доста трудности с баланса на автомобила
- Хамилтън: Днес колата се чувстваше много добре
- Верстапен: Денят беше нормален, без никакви проблеми
- Хамилтън начело във втората тренировка в Барселона, Сайнц и Норис на по-малко от десета зад него
- Верстапен направил таен тест на Имола с RB18
- Норис пред Верстапен и Сайнц в първата тренировка за Гран при на Испания
- Гасли не изключва възможността Алпин да се откаже от двигателите на Рено
- Норис: Разликата между нас и Ред Бул не е огромна
- Марко отрича, че от Ред Бул са пращали запитване до ФИА за предното крило на Мерцедес, но видял, че се огъва
- Алпин официално потвърди завръщането на Бриаторе
- Сайнц ще обяви бъдещето си в F1 „много скоро“
- Беърман отхвърли спекулациите относно преминаване в Хаас
- Тод: Мик Шумахер е по-добър от половината настоящи пилоти в F1
- Монтоя: Сарджънт вече знае, че дните му в Уилямс са преброени
- Мерцедес отново отрече твърденията за третирането на Хамилтън
- Гасли: Очаквам следващите няколко състезания да са доста трудни
- Бъдещето на Ръсел в Мерцедес е под заплаха?
- Волф: Надявам се да продължим положителната траектория на развитие
- Албон: Бих жертвал 2025-та, за да постигна повече успехи през 2026-та
- Магнусен може да загуби мястото си в Хаас
- Състезанието в Испания ще подложи на сериозно изпитание гумите на Пирели
- Silly season ’24: Пазарът чака Сайнц, който има оферта от Уилямс за 4 години с опция за напускане
- Волф: Новите неща в Барселона трябва да помогнат още