Начало Избрани Тойота обмисля пълно завръщане в F1?

Тойота обмисля пълно завръщане в F1?

117
0
Тойота и F1
снимка, Хаас

Тойота обмисля пълно завръщане в F1. Това твърди информация на Моторспорт. Според британското издание, японският производител „изучава технологиите, които ще се използват от 2026 г. нататък.“ Това обаче не означава, че Тойота отново ще участва с пълен заводски отбор в световния шампионат.

Тойота участва в F1 в периода 2002-2009 г. Японският производител се състезаваше с голям заводски отбор и собствени двигатели, които доставяше и на отбори като Джордан, Мидланд и Уилямс

Японският производител направи огромни инвестиции в проекта за F1. Това обаче не доведе до нужния успех. През годините Тойота записа няколко подиума, както и три полпозишъна. Въпреки това победата продължаваше да убягва на автомобилния гигант.

Тойота се надяваше да направи голяма крачна напред след влизането на техническите правила през сезон 2009. Японците записаха подиуми в три от първите три четири старта и дори спечелиха квалификацията в Бахрейн благодарение на Ярно Трули. Но с напредване на сезона отборът започна да изостава и беше изпреварен от Ферари и Макларън. До края на тогавашната кампания Тойота записа още два подиума, като единият беше в домашната Гран при на Япония. Това обаче не беше достатъчно за ръководството на марката, което реши да изтегли участието си от F1 в края на същата година.

През последните години се появиха различни спекулации, свързани със завръщане на Тойота в F1. В края на 2023 г. имаше слухове, че японците могат да наследят програмата на Ауди. Но тази информация се оказа невярна.

В края на миналия сезон Тойота започна технически партньорство с Хаас. То включва участие в тестовите пътувания на Хаас от страна на Тойота и обучение на пилоти, инженери и механици. Това ще даде възможност на пилотите да придобият опит с болиди от F1 и ще позволи на инженерите и механиците да се научат как да анализират огромни количества данни. От ръководството на японската марка отрекоха отново да участват в световния шампионат със заводски отбор и да произвеждат собствени силови агрегати.

Като част от партньорството Рио Хиракава беше част от Хаас по време на теста след края на сезона. По-рано тази седмица японецът стана резервен пилот на Алпин и ще се включи в първата свободна тренировка на Сузука.

Съюзът с Хаас е първият опит за завръщане на Тойота в F1 и дава потенциал за по-голямо участие в бъдеще. Според Масая Каджи, такова нещо се очертава все по-ясно на хоризонта.

„Разбира се, проучваме технологиите за 2026 г. и дори настоящите технологии. Имам чувството, че постепенно се движим в тази посока“, сподели Каджи пред Моторспорт.

Японецът настоя, че това не означава, че дадени планове са официализирани или че ресурсите на Тойота ще бъдат пренасочени  от състезанията за издръжливост или ралитата ще бъдат насочени към F1. WEC и WRC са две дисциплини, върху които Тойота фокусира вниманието си през последните години

„Не сме на етап, в който да пренасочим всичките си ресурси там [към пълно завръщане във Формула 1]“, обясни Каджи. „Не е сигурно какво ще се случи след 2030 г. Работим върху различни нови технологии, така че дали предстои да разберем нашият вектор ще се съгласува с F1.“

Партньорството с Хаас също така предоставя възможност на пилоти от програмата на Тойота да се развия в състезанията с едноместни болиди, което включва и F1. Един от тях е именно Хиракава. 30-годишният състезател вече има опит с автомобили на Макларън и Хаас.

Каджи не пропусна да изтъкне предимството, което Тойота ще даде на своите пилоти, ако разполага със свой отбор.

„Ако имахме собствен отбор, щяхме да можем да избираме кои пилоти да сложим в колата. В този смисъл това наистина би ни доближило до това да пращаме пилоти във Формула 1.“

Глобалният моторспорт директор на Тойота добави, че марката няма да прави нещата наобратно, когато взема решения за F1.

„Реалистично трябва да преценим колко пари и колко служители ще са необходими, за да се случи това. Ето защо не мисля, че сме на етапа да казваме: „Да започнем веднага създаването на отбор.“

„ Засега е важно да изграждаме партньорства, като това с Хаас, както и да работим с различни екипи. Не сме на етап, в който да прескачаме тези стъпки. Трябва да се съсредоточим върху това, което трябва да правим в момента“, заключи Масая Каджи.